Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest rikkerikke
Skrevet

Jeg sitter hjemme nå. Har ingen ting jeg skal eller må frem til i morgen, og har i grunnen ikke stresset mye i forhold til jul. Jeg hadde en fridag hvor jeg kjøpte alle gavene og alt jeg trengte til å bake, og det var ikke stressende akkurat. Nå skal det sies at vi bare er fire julaften, og jeg ikke er spesielt glad i småkaker. Mitt spørsmål er stemmer det virkelig at alle stresser hele desember slik det fremstilles i alle mediene og mange gir inntrykk av og i tilfelle hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

:ler: Nei, vi er flere i antistressgjengen. Jeg har handlet og sendt julegaver. Gulvvask tar jeg i morgen før pynting av tre, og i dag skal et par duker skylles opp.

Og that's it. Dvs. jeg har jo kjøpt inn litt julemat da. Bake gidder jeg ikke for jeg er ikke glad i småkaker uansett.

Skal riktignok feire jul alene, men tror ikke jeg ville gjort så veldig mye mer ut av det om jeg hadde vært flere. Hadde jeg hatt unger ville jeg kanskje bakt litt for hyggens skyld.

Og jeg er ganske sikker på at det blir en koselig julestue her også.

Endret av Cata
Gjest rikkerikke
Skrevet

Det er godt å høre at jeg ikke er den eneste! Er mulig det er mer styr for de som har barn, men klarer ærlig talt ikke helt å forestille meg hvorfor. Mulig mange forventer mer av seg selv enn nødvendig og at det fører til stress. Jeg har for eksempel ingen planer om å vaske ned kjøkkenet, vaske vinduer, bytte gardiner mm

Skrevet

Sukk.

Det er godt det er fler av oss. Jeg har pyntet sånn passe med nisser, engler og lys. Jeg har tørket støv og støvsuget.

I går var jeg en tur i byen, og det var med livet som innsats. Folk kjører som gale, løper ned andre for DE skal først frem.

Det beste er at det blir jul uansett om det er rent og ryddig eller ikke.

GOD JUL :nisse:

Skrevet

Nei, stresset har ikke kommet hit, gidder ikke å styre slik at jeg er utslitt før julaften kommer! Det ryddes og vaskes litt, men ikke stort mere enn grundig helgerengjøring. Baking er det heller ikke så mye av, det eneste jeg må ha til jul er krumkaker, tjukklems og et pepperkakehus.

Men har pyntet endel, litt nye gardiner og duker, syns det er koselig. Gavene stresser jeg heller ikke med, alt er ferdig, mangler bare å pakke inn et par småting.

Jula skal jo være koselig, ikke noe man gruer seg til å ordne til? Men har sett endel på butikkene i de siste med det psykotiske juleblikket, litt sånn glassaktig og stirrende, sammenbitte tenner og stappfulle handlevogner.

Skrevet

Jeg synes julestresset er et hyggelig stress .. det er noe helt annet enn det stresset som kan oppstå på jobben til tider .. eller det stresset man kan oppleve ellers i hverdagen.

Julestresset er koselig - og det føles helt nødvendig for at jeg skal komme i havn med alt jeg skal gjøre .. altså for at jeg skal få farten opp. En avslappende førjulstid var sånn jeg hadde det for mange år siden - når jeg kunne gå til andre mennesker i selskap uten å tenke på å arrangere store familieselskaper selv.

Idag har jeg gjort en hel masse, bakt, pakket inn gaver, gjort rent peisen, tørket støv, vasket kjellerstuen og lagt inn alle gavene, vasket inngangsdøren, vasket skapet under vasken og bossbøttene, pusset sølv og gjort klart lystestaker, brettet servietter, skiftet på sengene og vasket sengtøy og klær .. Snart skal jeg ut og handle ett par ting til - bla. kjøpe noen nye klappstoler for å få plass til alle gjestene rundt spisebordet og jeg skal ta inn treet og pynte det .. Gleder meg en hel masse :) Imorgen skal vi rundt med pakker til de vi ikke skal være sammen med i julen og besøke noen gravsteder hvor vi skal tenne lys og ha en stille stund ..

Det er visse gjøremål som bare MÅ gjøres .. og det kan nok virke stressende for andre - men for meg er det beroligende og nesten terapi ...

Gjest rikkerikke
Skrevet
Det er visse gjøremål som bare MÅ gjøres .. og det kan nok virke stressende for andre - men for meg er det beroligende og nesten terapi ...

Jeg er helt enig med deg i at denne typen stress du beskriver er helt greit, nesten litt godt. Man får gjort mye og blir godt sliten etterpå. Jeg kan også holde på fra morgen til kveld uten egentlig å føle at jeg har stresset som man kan gjøre på jobb som du sier. Ble i grunnen litt inspirert av alt du har gjort, og kjenner det begynte å klø litt i vaske og ryddenerven.

Det er mer stresset som Wildy og Amanlis beskriver som forundrer meg og som jeg føler jeg står litt på siden av. Det er som om noen tror de får gjort flere ting raskere om de forter seg, maser og er grinete.

Skrevet

Vi er også bare fire i julen, men har likevel en del tradisjoner vi ønsker å følge, mange småkaker som skal bakes, mat som skal lages osv. Det betyr ikke at dette stresser oss. Jeg har vasket hele huset, bakt 7-8 sorter kaker/kjeks, handlet og pakket inn gaver og kjøpt inn mat og pynt. Dette er ikke stress for meg, jeg har kost meg med alle forberedelsene. Det er ikke mengden arbeid som skaper stress, det er nemlig ingenting man MÅ gjøre. Stress skaper man selv. Hvis man blir stresset av julen får man heller revurdere hvorfor man velger å gjøre det som stresser deg.

Skrevet

Jeg stresser ikke selv. Men blir stresset likevel. Blir stresset av andre som stresser. :fnise:

Skrevet

Jeg stresser ikke. Gjør bare det jeg har lyst til å gjøre, og gir ikke gave til så mange.

Skrevet

I år, som de forje åra hadde jeg tenkt meg en jul i en annen verdensdel, og da sier det seg selv at man må jekke litt på krava til snø osv...Men så blir vi i Europa allikevel, så nå blir det xtra fint! Og jeg hadde masse masse av tid i år.

Jeg tar alt med knusende ro, gavelisten legger jeg opp til alt ettersom hva jeg fikk av hvem i fjor, så jeg ikke leter etter gaver i blinde. Når jeg starter går det veldig raskt dette med gaver. Jeg har aldri bomma på noen , og det lover godt.

Går meg en rolig tur i skogen, når alt blir litt mye. Jul for meg er veldig følelsesladet, og det fine da er at ingen presser meg til noe, at jeg selv setter grenser for hva jeg tillater av tjas og mas.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg koser meg også med juleforberedelsene, og synes ikke det er stressende i det hele tatt. Jeg har kost meg mens jeg har holdt på.

Har ikke fått bakt like mye i år som andre år, men hva gjør vel det. Det blir jul uansett. Jeg har sydd lammerull og laget sylte. Noen sorter sild har det også blitt, og så har jeg bakt fire sorter brød.

Huset er julepyntet, men rundvasken har jeg hoppet glatt over. Det holder med støvsuging og vanlig vask.

Skrevet (endret)

jeg stresser ikke på hjemmebane. men når en jobber i sorteringa på posten er ikke stress til å unngå i disse tider, men nå sitter jeg med nyoperert fot, så iår slapp jeg unna det meste der og.... :)

Endret av ToveM
Gjest puselabb
Skrevet

Jeg synes ikke jul er noe som helst stress, bare koselig. Tror det er hva man gjør det til selv. Jeg blir litt oppgitt når folk maser om at "åh jul er bare stress!" Det trenger da absolutt ikke være det.

Skrevet
jeg stresser ikke på hjemmebane. men når en jobber i sorteringa på posten er ikke stress til å unngå i disse tider, men nå sitter jeg med nyoperert fot, så iår slapp jeg unna det meste der og.... :)

Jobbet på Oslo Postterminal i noen år, og jeg elsket "julestresset" der. Den travle førjulstiden ble en del av julestemningen for meg. :)

Likte riktignok ikke klump-sorteringen, men småklump og julekort var veldig artig.

Jeg synes adventstid og juletid er en hektisk tid, men det er en morsom travel tid, og jeg koser meg med alt jeg har å gjøre! Jeg stresser ikke i det hele tatt.

Jeg vasker ned hele huset, baker 7 (utradisjonelle) sorter, pusser sølv, skriver julekort, osv... jeg er veldig tradisjonell med alt jeg gjør før jul.

Men jeg planlegger innkjøp grundig, og legger handletiden til en tid der det nesten er tomt i butikkene, og da slipper jeg unna det som stresser meg mest..

Danser rundt her hjemme med julemusikken på full guff.

Juletid er ikke stresstid her i huset. Det er full fart, mye moro, og veldig mye kos. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...