'Lilly' Skrevet 20. april 2003 #1 Del Skrevet 20. april 2003 Trenger tips til gode forretter som passer til bryllup. Hovedretten blir mest sannsynlig svinefilèt m/ div. stash........... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 20. april 2003 #2 Del Skrevet 20. april 2003 Laksetartar er kjempedeilig :D Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoadQueen Skrevet 20. april 2003 #3 Del Skrevet 20. april 2003 Røkelaks - kan kombineres med mye annet enn eggerøre; salater, råkost, laksetartat, laksemousse.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2003 #4 Del Skrevet 21. april 2003 Skalldyrsuppe med hvitvin og en skvett konjakk! Ufattelig god, enkel å tilbrede i forkant og heller ikke avskrekkende dyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 21. april 2003 #5 Del Skrevet 21. april 2003 Unnskyld at jeg bryter inn her, men ble litt engasjert nå... Vi har bestemt oss for Reinsdyrstek til hovedrett, og desserten blir miniananas fylt med eksotisk frukt og tamarillokrem. So far so good, og vi gleder oss! Men har lurt mye på forretten - gidder ikke ha reke-kabaret liksom... Men vil gjerne ha noe sjømat, siden vi er glade i det. (Dessuten passer vel det fint siden hovedretten er kjøtt...) Har heller ikke lyst på røkelaks, da vi ikke syns det er så godt med kald laks (litt rare på vestlandet - vil ha fisken varm! :D) Kunne godt tenke oss en suppe, men blomkålsuppe blir uaktuelt... Derfor ble jeg litt gira nå da Gjest foreslo skalldyrsuppe - DET hørtes ut til å være midt i blinken for oss! Men altså, jeg er litt blank her - hvordan lages den (det blir jo restauranten sitt problem, men greit å vite likevel...), hva inneholder den, er det noe de fleste liker? (Har gjerne noen litt kresne gjester...) PS: Takk for tipset Gjest! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *valmue* ikke innlogget Skrevet 21. april 2003 #6 Del Skrevet 21. april 2003 Jeg skal legge inn oppskriften på skalldyrsuppe i kveld når ungene er i seng! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørk Skrevet 21. april 2003 #7 Del Skrevet 21. april 2003 TIL FORRETT ER DET NYDELIG MED SPEKEMAT, LITT PÅLEGG, RØMME, FLATBRØD OG VANNMELON. DETTE ER EN FORRETT DU SLIPPER Å BLI METT PÅ, MED SMAKER KJEMPE GODT. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2003 #8 Del Skrevet 21. april 2003 Pip - jeg kommer med oppskriften i morgen - har det litt hektisk ikveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruenge Skrevet 21. april 2003 #9 Del Skrevet 21. april 2003 En ypperlig forrett er kamskjell. I boken Bagatelle er det flere gode oppsrkifter, jeg selv falt for en med løkompott og persillesaus. Den er enkel å lage og kjempegod, litt utenom det vanlige. Jeg er kresen i matveien og synes at i et bryllup bør man ha andre ting enn laksetartat og blomkålsuppe til forrett. Men jeg er enig i at melon og skine er fint som forrett, men for al del hold dere unna den norske spekeskinken, den er alt for salt og smakløs. Kjøp heller spansk eller italiensk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Change Skrevet 22. april 2003 #10 Del Skrevet 22. april 2003 I vårt bryllup hadde vi grillspyd med scampi,laks,steinbit og kamskjell med tzatziki. Mmmmm,enkelt og veldig godt!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 22. april 2003 #11 Del Skrevet 22. april 2003 Pip - jeg kommer med oppskriften i morgen - har det litt hektisk ikveld. -Å - på forhånd tusen takk! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Armonia Skrevet 22. april 2003 #12 Del Skrevet 22. april 2003 Vi skal ha laksetartar.. Hovedretten er helstekt indrefilet! Åååååå, jeg gleder meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
valmue Skrevet 22. april 2003 #13 Del Skrevet 22. april 2003 Oppskrift på deilig skalldyrsuppe med eksklusivt preg! 8-10 porsjoner! 1 kg. reker (absolutt best med ferske, men frosne kan i nøden brukes. Beregn da 1.5 kg.) 1 løk 3-4 ss smør eller olje 2 gulerøtter 2-3 tørkede laurbærblad 3-4 ss tomatpure 2 l. vann 1 liter kremfløte 1/2 flaske hvitvin hvit pepper sitronsaft maizena til jevning en dash konjakk (evt.) Skrell rekene og sett de i kjøleskapet. Ha smør/olje i en stor kjele. Surr rekeskallet (med hoder) i olje/smør på middels varme. Tilsett tomatpure, hakket løk, hakkede gulerøtter,laurbærblad samt 2 liter vann. La dette småkoke i 10 min. Trekk gryten til siden og la kraften trekke, men ikke koke i ytterligere 10 min. Sil kraften og ha den silte kraften tilbake i rengjort gryte. Tilsett hvitvin. La kraften koke uten lokk til den er redusert med 1/3 del. Tilsett deretter fløten og kok på svak varme i 10-15 min. Suppen jevnes med maizena utrørt i litt melk/fløte. Smak den til med hvit pepper og friskpresset sitronsaft. En dash konjakk i suppen setter en ekstra spiss på den. Rekene fordeles i suppebollene før suppen has i. Dette er en stor porsjon og husk den er MEKTIG! Suppen er ikke vanskelig å lage, men det tar litt tid.Kan med fordel lages dagen i forveien. Jeg garanterer imponerte gjester! :D 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 22. april 2003 #14 Del Skrevet 22. april 2003 Åhh - den så nyyydelig ut!! TAKK Valmue!! Den skal prøves (en gang... må få råd til et kg. reker først... hehe)! Og hvem vet - jeg får gi den til kokken... hehe... (OK - det ville sikkert blit regnet som uendelig frekt... men da vet man iallefall hva man får...:D) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2003 #15 Del Skrevet 23. april 2003 Siden min mann ikke liker fisk eller noe annet som lever i sjøen(helt sant!!) så hadde vi honning melon og parma skinke...Kjempe godt.Det kan også brukes spekesiknke,det er jo billigere..(svigers insisterte på parma..) Snuppeluppa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppeluppa Skrevet 23. april 2003 #16 Del Skrevet 23. april 2003 (DEt var jeg som var gjest...hadde glemt og logge meg inn.... :oops: ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå