Gå til innhold

Pus reagerer veldig på plystring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere opplevd det før? Jeg har to katter, og den ene reagerer veldig på plystring. Hun ligger ofte midt i den ene sofaen og sover, og hvis jeg lager en bitteliten plystrelyd mot henne hopper hun opp og kommer løpende mot meg, og mjauer som bare det. Hvis jeg sitter i sofaen med henne mjauer hun bare hver gang jeg plystrer, lager små gryntelyder og snur på seg. Jeg synes jo det er litt moro å ha ei katt som kommer løpende når man plystrer, men er det ekkelt i ørene hennes? Den andre reagerer ikke i det hele tatt, og hun reagerer på den minste plystrelyd...

Hvorfor gjør hun sånn? Det er jo helt komisk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje hun tolker lyden som din form for "mjau"? Et vennlig kallesignal? Morsomt, uansett. :)

Skrevet

Begge mine katter reagerer på plystring...Da kommer dem løpende med en gang og snakker endel samtidig :) Veldig morsomt. De har vært sånn siden de var små kattunger.

Skrevet

Jepp Trampe - noen katter kan reagere veldig på plystring. MOder'n hadde i katt som gikk bananas - i positiv forstand - når hun plystra. Men, nå plystra hun nesten som en fugl og rimeligvis syntes jo katta det var veldig spennende og interessant. Artig når hun satt i sofaen og plystra. Da hoppa han opp på skuldrene hennes, og nærmest roterte rundt hodet og "leita" vel etter den hersens fuggel'n :ler:

Så urkomisk å se på. Men, hun plystra IKKE høyt. For, den lyden som for mennesker, kan skjære i ørene.

Skrevet

Nei, jeg plystrer ikke høyt jeg heller. Men katta reagerer veldig på det, hun går rundt seg selv, ruller rundt i sofaen og mjauer noe veldig. Skikkelig løpetid-oppførsel :ler:

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Dette var morsomt :ler:

Tror jeg har skrevet om dette før men min ene katt (jentekatten) oppfører seg presis likedann :)

Hun kommer løpende om noen av oss plystrer, jo høyere og lysere jo mer "synger hun" og koser, maler, stanger, ruller rund, mao. løpetidoppførsel.

Det er jo bare så utrolig snålt å se på, men morsom er det!

Noen ganger kommer hun løpende om jeg eks. nyser eller hoster også! Om jeg synger så nytter ikke det da hun kommer løpende å synger med mens hun mjauer og stanger hodet sitt mot meg :fnise:

Jeg skrev engang om Trulte som hun heter (har bilde av henne i albumet mitt her på KG og i profilen) at hun reagerer voldsomt POSITIVT på blokkfløytelyder :ler:

Skrev om Trulte og blokkfløyta på snikk snakk tidligere i år!

Fant det fram jeg :)

Åååå ja, det er det! Foreldrene mine hadde 3 jenter som lærte blokkfløyte samtidig :overrasket:...tenk det da...

Selvfølgelig trodde vi at vi var "kjempeflinke" :legrine:

Sønnen min tok ikke like av som meg når han "lærte" blokkfløyte, men den fløyta har jeg enda og jeg tar den fram når samboer og sønnen min spiller gitar :ler:

Den ene katten min Trulte (se bilde av henne i linksignaturen min) elsker at jeg fløyter på den...da stanger hun mot blokkfløyta, maler og mjauer høyt :katt:

Til trådstarters spørsmål så er ikke det noe jeg husker :)

Katter som elsker blokkfløyter må være av en like sjelden rase som blokkfløyteelskende foreldre.

:fnise: Ja, du sier noe! Det er helt merkelig. Hun ruller seg rundt og småbiter meg i kinnet!

Når hun er på "katteferie" (altså når vi skal reise bort) så gjemmer hun seg for reisekassen! Da bare spiller jeg en tone på fløyta, så kommer hun løpende...jo lysere jo gladere blir hun!

Sender med en blokkfløyte til hun som har kattene våre så hun slipper å lete så mye den dagen Trultejenta skal hjem igjen :)

De to andre kattene løper vekk, hun løper mot lyden å "synger" med.....:ler2:

:ler: Katter er noen søte og rare skapninger ja.

Har lyst til å legge ut på youtube e.l. å linke dette slik at dere på KG får se, men da blir jeg ikke så anonym lenger.... *sjenert*

(......)

Så Trampe, du er ikke alene om å ha en katt som simpeltenn blir "opphisset" av lyder utenom dagligdagse lyder(ikke nødvendigvis høye plystrelyder, men plystring generelt er altså en grei min katt reagerer på) - prøv blokkfløyte så skal du se katta di reagere på det også :fnise:

Lurer jeg på hvor Trultepusejenta har gjemt seg, ja da er det bare å plystre, ta en tone på fløyta eler si: iiiiiiiii kjempehøyt så kommer hun løpende.....

Husker engang da de spilte han plystremannen(tror det er Roger Withaker eller hva han heter) på radioen! Hunnkatten kom løpende å så på meg med usikre øyne...det var jo ikke "mamma" som plystret det var bare der i luften liksom - hun ble spinnvill og mjauet og rullet rundt på gulvet :ler2:

Hvorfor noen katter reagerer slik aner jeg ikke :vetikke: (har spurt flere dyre"kjennere" men de vet ikke hvorfor) men det er tydelig at det er positivt ihvertfall...

:katt:

Endret av Silmarill
Skrevet

Haha, jeg må lete etter blokkfløyta mi! Kanskje hun reagerer på den også :ler:

Skrevet

Prøv å synge "opera" :ler:

Våre katter reagerer også på litt av hvert. Synging er en sikker vinner. Den ene reagerer veldig på stemmer. En mann med dyp stemme eller en kvinne med lys stemme - og han er forelsket.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Vet at jeg og gamle katten irriterte livet av mamma med "samtalene" våre. Jeg plystret, og katta svarte ;)

Skrevet
:popcorn: Har jeg aldri prøvd før. Skal teste det ut og se hvordan hun reagerer! :)
Skrevet

Plystring ligger ofte på samme frekvens som musepip, og dette gjør at jaktinstinktet til katten kicker inn. Og når de ikke finner noen mus begynner de å oppføre seg ganske snodig.

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg har også hatt katter som reagerer på plystring,( og blokkfløyte.) Alle jeg har hatt tror jeg - men jeg oppfattet det ikke som en positiv reaksjon, mer som sinne eller frustrasjon.

Den siste katten jeg hadde reagerte veldig på mobiltelefon. De mobilene vi hadde før - med sånn entonesringelyd. Husker jeg satt og hørte gjennom ringetonene, da kom hun løpende og var helt gæern - gikk til angrep på telefonen :overrasket: Jeg trodde det var fordi lyden var vond i ørene hennes, den var jo ganske skjærende for oss mennesker også. Men kanskje hun trodde det var en mus?!

Skrevet

Min også reagerer på både plystring og blokkfløyte, og det har vært stor underholdning mange ganger :ler: Lurer på hva det kommer av!

En liten digresjon i forhold til katter og lyder. Vi har pleid å kjøre 50 mil flere ganger i året og da mjauer/synger pus alltid en times tid før han roer seg ned. En gang tok jeg opp lyden på mobilen og når han hører det opptaket i ettertid - går han i fistel! Kommer løpende mot telefonen, maler og mjauer tilbake til sine egne lyder og blir helt vill og glad. Det er akkurat som han kommuniserer noen følelser som han får veldig lyst til å svare på :ler:

Noen som har liknende opplevelser?

Gjest Silmarill
Skrevet

:ler2:

Da er ikke Trultejenta mi så unik alikevel da mht. høye lyder som plystring, fløyte mm.

Det med mobillyder har jeg opplevd noen ganger, men det som også er morsomt med Trultepusejenta er at hun reagerer når jeg prater i telefonen :fnise:

Dersom det bare er kattene og meg hjemme og telefonen ringer, reagerer hun på at jeg snakker i tlf.

Da kommer hun løpende bort å mjauer høyt og stanger i telefonen og på meg....Hun syntes det er kjemperart at jeg prater høyt uten at det er noen andre der, så da føler hun vel at jeg prater til henne kanskje :vetikke:

De i andre enden av røret vet da at jeg er alene i huset, fordi de hører bare Trultes høye mjau og "dunk" i telefonen (pga.stangingen hennes)

Det vi har gjort er å ta opp plystring, høy og lys snakking, samt bløkkfløytelyd (lys C) på opptak - for da kommer hun når vi evt. skal ha henne inn eller gjemt seg i et eller annet skap, når hun er på "katteferie"..... :ler:

Skrevet

Så morsomt! Gammelkatta vår reagerte ikke på plystring, men derimot hvis noen dro tommelen over tinnene på en fintinnet, stiv kam så det laget en "trillelyd". Da fikk katta veldig ubehag, la ørene flate og tydeligvis kløe på tunga for hun stakk tunga ut gang på gang og det så ut som om hun skulle spy. Sluttet vi, sprang hun straks og luktet på kammen og gned seg på den. Merkelig.

Skrevet

Prøvde idag, men hun reagerte ikke i det hele tatt. Hun reagerer når mobilen ringer og mobilevekkerklokka, da går hun sporenstreks til mobilen og prøver å ta på den som for å stoppe den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...