Gå til innhold

Når man skal reise fra pus

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mille_*
Skrevet

Vi skal reise bort i romjulen i tre overnattinger.

Vi er sjelden borte, men har hatt pus på kattehotell før. Jeg opplevde at han ikke hadde det noe særlig bra. Sitte i et lite bur bare med andre majuende katter..

Derfor vurderer vi å la han bli hjemme hvor han har et større område han kjenner og kan bevege seg på.

Tenkte at min mor skulle komme å mate katten. Kanskje hun kunne bli her sammen med katten også. Han har vært hos henne før, men det er en stund siden så jeg vet ikke om han kjenner henne igjen.

Hva tenker dere er best? Kattehotell eller eget hjem?

Har hørt at man kan kjøpe Feliway. Noe man stikker i stikkontakten som skal skille ut feromoner som gjør at katten føler seg trygg og blir rolig.

Noen som har prøvd det?

Skrevet

Eget hjem, uten tvil. Spesielt når du har dårlig erfaringer med slike kattehotell fra før av. Katten har det nok best hjemme, og når det da kommer noen innom hver dag som katten kjenner med mat og kos, så går det kjempefint. :)

Gjest Gjest_Mille_*
Skrevet

Ja, det kjennes egentlig sånn.

Han er utekatt, men nå er det så kaldt ute at han orker nesten ikke gå ut alikevel. Løper inn og ut og tror vi fungerer som en manuell kattedør for han.

Men jeg kan tenke meg han kommer til å være snurt når vi kommer hjem igjen... :roll:

Skrevet

Vi har reist fra våre katter slik så lenge vi har hatt dem, og det har aldri vært noe problem.

Kanskje du kan installere kattedør med magnet? Så kan pus gå inn og ut som han vil i kulden?

Gjest Gjest_Mille_*
Skrevet

Ja, skulle så kjempegjerne hatt kattedør. Men vi leier, og jeg tror det er lite populært...

Har du utekatter? Hvordan reagerer eventuelt de på vinerkulda? Min blir litt deprimert virker det som. Jeg forsøker å leke litt med han, men han får ikke ut all den energien han har i seg. Så han blir litt rastløs til tider.

Skrevet

Hunnkatten jeg har nå, sover inne hver natt når det er frost ute. Dette velger hun selv, Med en gang det er mildvær - selv om det er vinter - så vil hun ut. Hun er som regel ute hele dagen, men kommer inn om kvelden og sover inne. Hun er merkbart mye mer inne nå enn om sommeren, men hun bare sover og spiser inne. Og vil ha litt kos innimellom. :)

Vi har ellers hatt hannkatter, og de har også kommet mer inn om vinteren, men de har fortsatt gått ut av seg selv hver dag.

Skrevet (endret)

Katten vår skal være hjemme alene fra julaften til 1 juledag.

Den har mulighet til å gå ned i kjelleren, og vi kommer til å sette mat, vann, sovekasse og kattedo ned dit. Nok til at han har så lenge han er hjemme alene.

Den har ikke vært hjemme alene så lenge før, men det er et stille nabolag og alle kjenner den, så vi tenkte vi skulle si i fra til naboene også.

Endret av Annie
Skrevet

Våre har vært alene hjemme fra lørdag morgen til søndag kveld flere ganger, og det har gått helt fint. Så lenge de har hverandre, mat, vann og do har de hatt det bra, men de er selskapssyke når vi kommer hjem..

Nå i jula skal de være alene fra 23. til 26. desember. Jeg synes det er litt for lenge, men vi har ingen annen måte å gjøre det på. Det kommer noen innom dem hver dag og koser og mater, da. Det går helt sikkert greit!

Gjest Gjest_Mille_*
Skrevet

Sånn er det jo veldig fint å ha to katter. Da har de selskap i hverandre.

Jeg har tenkt på om det kunne vært lurt å fått en katt til. Men nå er han tre år og om sommeren er han masse ute, og nyter vår oppmerksomhet og kos når han kommer hjem. Da er det ingen sak.

Dessuten sier sambo nei til enda en katt. Hatt endel veteriærturer med pus ja.. Og det koster penger selv om man er student.

Men det er noe å tenke på.

Skrevet
Men jeg kan tenke meg han kommer til å være snurt når vi kommer hjem igjen... :roll:
Jo, litt fornærma blir han nok, men gi han "litt tid på seg" - så jumper han nok opp i fanget etterhvert og krever MASSE kos og kløing :)

Katta vår bruker hvert år, når vi henter han i kattepensjonatet etter endt sommeferie, å være rååsnurt. Nesten så han fnøser om hmmpppfff'er når vi henter han. Skuler surt i buret og mjauer falsk og jævlig. Vi skal liksom vite skikkelighvor forferdelige vi har vært som har vært borte fra han :ler: Rare pusen vår. Men, vel hjemme er han pratesjuk og kosete at åhhh!

Får du noen til å kose med katta, gi den mat og oppmerksomhet vil det nok gå bra. Katter er mye mer tilpasningsdyktig mht å være alene kontra hunder. De er jo veldig selvstendige i så måte. Ha gjerne noe leker og slikt til han mens du er borte. Katter er flink til å underholde seg selv også. Men keep in mind; alle katter er forskjellige - noen er veldig greie å være borte fra - andre liker det kanskje ikke i så stor grad. De er forskjellige, akkurat som oss mennesker.

Skrevet

Jeg vil sterk anbefale dere en vannfonteneom dere skal la katten være alene hjemme...vannfontenen har et filter som renser vannet og tilfører oksygen slik at vannet holder seg avkjølet og friskt...har dere innekatt generelt er dette noe jeg ville hatt uansett. Stillestående vann er ikke noe gdt når det har stått en stundm verken for mennesker og iallefall ikke dyr.

En slik fontene koster 500,- og katten din vil da få i seg mer væske, da vannet som sagt holder seg friskt...den tar ganske mya vann også, slik at du ikke trenger å bekynre deg for at katten skal gå tom for vann i 2 døgn.

http://www.hundsomhobby.no/index.php?page=...rt&Itemid=1

Skrevet

Jeg ville hatt de hjemme. Det pleier jeg å gjøre når jeg drar bort, og så kommer naboen innom og passer på at de har alt de trenger og gir de kos. Og slipper de inn og ut, men nå i kulda så holder de seg mest inne. Eller, de vil egentlig ut, men når jeg åpner døra så ombestemmer de seg når de kjenner kulda. Så det blir mye rastløse katter og vilter leking innendørs nå på vinteren.

Gjest Gjest_Mille_*
Skrevet
Jeg vil sterk anbefale dere en vannfonteneom dere skal la katten være alene hjemme...vannfontenen har et filter som renser vannet og tilfører oksygen slik at vannet holder seg avkjølet og friskt...har dere innekatt generelt er dette noe jeg ville hatt uansett. Stillestående vann er ikke noe gdt når det har stått en stundm verken for mennesker og iallefall ikke dyr.

En slik fontene koster 500,- og katten din vil da få i seg mer væske, da vannet som sagt holder seg friskt...den tar ganske mya vann også, slik at du ikke trenger å bekynre deg for at katten skal gå tom for vann i 2 døgn.

http://www.hundsomhobby.no/index.php?page=...rt&Itemid=1

Til vanlig bytter jeg vann til pus to ganger om dagen. Noen ganger sitter han ved vannskåla å titter på meg bare. Når jeg da går bort å bytter vannet, drikker han som bare det. Må le litt jeg da.

Men kanskje det er noe å tenke på..

Litt dyrt kanskje for meg nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...