Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg nærmest av prinsipp er for alt som gærningene i Vatikanet er imot, vil jeg herved på det sterkeste oppfordre alle om å se filmen "Det gylne kompasset" og lese bøkene til Philip Pullman :tommelopp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Been there - done that :D

Men skjønner ikke helt hvorfor den blir fordømt...?

Skrevet
Been there - done that :D

Men skjønner ikke helt hvorfor den blir fordømt...?

Mulige spoilere her, bare så de som leser det er klar over det.

Fordi den fremstiller religion som overformynderi og utelukkende negativt. Bøkene er jo mye kjent for å bedrive heftig religionskritikk, og mange var redd for at dette ville bli nedtonet i filmen(e), noe det heldigvis ikke gjorde. Hovedpoenget i boka er jo hva som skjer når en gruppering med stor makt har klart å undertrykke de store tingene i livet, her i formen av Støv (Dust) som er selve livskraften. Eksperimentene med å separere mennesket fra daimonen bunner ut i et ønske om å kontrollere mennesket, og å hindre at de går sine egne veier.

Skrevet

Jeg synes denne filmen var kjempebra. Har ikke lest bøkene, men det blir nok;)

Gjest StockDama
Skrevet

Jeg var usikker på om jeg skulle se den, men etter jeg så at vatikanet hater den filmen, så ser jeg den med glede =D

Skrevet (endret)

Det var da sikkert bare meg som føltes at filmen ble litt for rask?

Jeg må si med en gang at jeg ikke har lest bøkene. Så det var sikkert det som var problemet for meg, jeg manglet alt for mye bakgrunninformasjon. I tillegg føltes det av og til som en innledning og ikke en selvstending film. Jeg vet jo at det er egentlig en innledning og at det kommer flere filmer, men det bare ble for mye for meg. Jeg syntes at filmen kunne godt være litt lengre og ha litt mer om 'hva' og 'hvorfor'.

Jeg forstår jo at det er en del yngre som ser filmen også og at de kanskje kan ikke sitte over 1.40 i kino? Men men men... jeg kan jo! :)

Alt i alt var det jo en ganske ok film, men uten bakgrunn fra bøkene var det litt for tynn for meg personlig. Men grafikken var jo da helt utrolig!

Men at Vatikan skulle ha noe å si om akkurat den filmen? Bare fordi de hadde der noe som lignet en religion som vil kontrollere fri tenking? Heh.. noen må jo ha treffet noe der hvis de føler at det skulle handle om dem.. :-D

Endret av mrs_bond
Skrevet (endret)
Det var da sikkert bare meg som føltes at filmen ble litt for rask?

Nei, jeg har lest boka, men jeg syntes også det.

Endret av Pax

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...