Gjest LilleLovely Skrevet 21. desember 2007 #1 Skrevet 21. desember 2007 Jeg har en ett år gammel brun labrador, som er kjempelydig og grei. Men, når han er løs, og han ser noe han vil bort til(hunder, barn...), løper han av gårde og ingenting i verden kan stoppe han. Her om dagen var vi på et hundejorde der hunder kan løpe løs, og da løp han til parkeringsplassen like ved, og hoppet inn i bilen til en fremmed fordi det satt en hund der! Jeg ropte og lokket, i det jeg så hva han pønsket på,men han løp av gårde og hoppet inn. Det jeg lurer på er... Hvordan får man lært hunden en stopp-kommando? Sånn at hunden umiddelbart stopper å løpe?
Gjest rikkerikke Skrevet 21. desember 2007 #2 Skrevet 21. desember 2007 Vi lærte inn både en stopp kommando (som betydde virkelig brå stopp) og en vente kommando. Vente innebar å roe ned tempoet litt til vi hentet inn hunden. Stopp betydde virkelig stå helt stille nå. Begge kommandoene ble lært inn med bånd først, og så etter hvert ble hunden sluppet løs når hun forsto innholdet i komandoen. Stopp ble trent inn med hunden gående ved foten( på plass). Vi sa stopp og stoppet selv samt stoppet hunden i stående possisjon. Masse ros, for så ny på plass komando og gå videre. Dette gjentok vi til hun forsto det. Så begynte vi å flytte oss gradvis fra og rundt hunden mens hun fortsatt sto helt stille for så å gå tilbake til hundens side og gi ny på plass komando før hun fikk gå videre. Gradvis tar man av båndet og trener med langline for så å ta den av. Vente ble trent inn litt mer under vanlig tur og lek hvor det kom naturlig, f.eks når man mister en vante, skal knyte en skolisse el. Vi la på komandoen vente når hun da måtte stoppe av hensyn til lengden på båndet, men hun behøvde ikke stå musestille. Mulig dette ble litt rotete forklart...??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå