Gå til innhold

Champagne

Gjest rikkerikke

Anbefalte innlegg

Gjest rikkerikke
Skrevet

Noen som vet om Champagne går ut på dato? Vi har noen flasker som har ligget i 12 år (ikke veldig glad i det nei).. Er de bare å kaste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger meg på denne, hadde tenkt å lage en tråd om det samme :)

Hva slags champagne har du? På vinmonopolet sine sider står det litt om slikt hvis du søker opp den champagnen du har, men jeg forstår det ærlig talt ikke helt. Det er ikke spesifikt for meg hvertfall.

(flasken jeg har liggende er av typen Moët & Chandon Brut Impérial og den ble kjøpt for ett år siden. Står på vinmonopolet sine sider at den er konsumferdig og ikke bør lagres, men regner med at det ikke betyr at den må drikkes samme dag som den kjøpes. Hvor lang tid går det før den er blitt lagret?)

Gjest rikkerikke
Skrevet

Hvor lang holdbarhet har vinen?

En åpnet flaske champagne holder seg lenger enn annen vin. Boblene (CO2-gassen) forsinker oksidering av vinen. Og har du en spesialkork for korke champagnen, kan den holde seg flere dager i kjøleskapet. Champagne er også ypperlige lagringsviner, gode årgangschampagner kan ligge i flere tiår. Så her har du en gave bryllupsparet kan spare til fremtidige bryllupsdager eller dåpsbarnet til sin 30 års dag.

Vet ikke om dette hjelper deg akkurat. Jeg søkte på de jeg har liggende, og fikk opp at de også er konsumferdige og ikke bør lagres samt at de bør oppbevares ved 12 til 15 grader. Tror nok 12 år i stuetemperatur gjør at de går rett i søpla. Kjekt å finne ut at det i grunnen ikke innebar at noen stor investering går i vasken. Takk for tipset om polets sider :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...