Gjest Lilleulv Skrevet 21. desember 2007 #1 Skrevet 21. desember 2007 huff har funnet ut at valpen min er ekstremt myk. jeg har helt fra begynnelsen merket at hun går sin vei når vi trener og skal lære nye ting. og det har jeg begynt å forstå er fordi hun ikke takler at jeg forlanger noe av henne... for i går dreiv jeg og trente litt, og så klarte hun det ikke og da løp hun vekk og la seg med halen mellom bena!! herregud:O litt lav selvtillit, litt "knekker sammen" hvis hun føler det er press. Jeg har aldri tatt henne eller kjeftet under trening. jeg bruker kun positivt, eneste er at jeg har lært henne "nei!". og en streng "nei!" fører til at hun blir helt flat med en gang. hun er utrolig grei, så er liksom aldri nødvendig å kjefte heller. men faran, jeg tror jeg må jobbe en del med henne for å bygge opp selvtilliten. så trenger gjerne noen råd. Det jeg tenker er: utelukkende positivt, masse tålmodighet, lave kriterier som jeg øker langsomt, aldri kjefte... jeg tenker heller at vi bare tar henne vekk dersom hun gjør noe som er galt. men er liksom det jeg har gjort også faktisk... bortsett fra at jeg har brukt nei! da... og ting hun har fått nei på prøver hun sjelden på igjen. f.eks. gå på bordet, søle ut vannskåla eller ødelegge ting. Jeg har en hund til som er en helt annen type. hun er sterk i gemyttet, har mye egenvilje. jeg har kommet langt med henne med positive metoder, men hun trenger allikevel en fast hånd ellers liker hun best å kjøre sitt eget løp. hun har blitt en bra hund selv om hun har vært krevende for meg. så greia nå er at jeg har ei jeg må være fast med, og ei jeg må være veldig forsiktig med så det ikke går galt... de 2 må håndteres helt forskjellig. noen som har flere råd til meg ang å styrke lille hunden min og klare å bygge henne opp litt?
smidja Skrevet 21. desember 2007 #2 Skrevet 21. desember 2007 Hva er det du trener med henne? Og hvordan trener du det inn? Hva belønner du med, og hvordan? Vanskelig å si noe konkret før jeg vet mer om det. Når det gjelder nei er det noen hunder som blir flate. Om du skal si nei til henne, så si det i helt vanlig toneleie, ikke si det strengt. Om hun kan ordet skal man ikke behøve å bli så veldig streng. La henne få en ærlig sjans til å slutte med det hun driver med før du evnt blir streng om hun ikke slutter. Husk å rose henne med en gang hun gjør som du ønsker. Hvor bor du? Det kan være en god idé for deg å gå på et kurs med henne. Da kan du lære hvordan du skal trene akkurat henne for å få best mulig resultat. Pluss at det selvsagt er en stor fordel at du får sosialisert henne samtidig. La henne få lov til å prøve å gjøre ting selv, la henne bruke hodet i stedet for at du korrigerer henne så mye eller prøver å få henne til å gjøre ting hun ikke forstår. Alle hunder er forskjellige, akkurat som oss. Det gjelder bare å finne den rette knappen for at akkurat din lille hund skal gjøre det beste for seg og deg.
Gjest Lilleulv Skrevet 21. desember 2007 #3 Skrevet 21. desember 2007 Hva er det du trener med henne? Og hvordan trener du det inn? Hva belønner du med, og hvordan? Vanskelig å si noe konkret før jeg vet mer om det. Når det gjelder nei er det noen hunder som blir flate. Om du skal si nei til henne, så si det i helt vanlig toneleie, ikke si det strengt. Om hun kan ordet skal man ikke behøve å bli så veldig streng. La henne få en ærlig sjans til å slutte med det hun driver med før du evnt blir streng om hun ikke slutter. Husk å rose henne med en gang hun gjør som du ønsker. Hvor bor du? Det kan være en god idé for deg å gå på et kurs med henne. Da kan du lære hvordan du skal trene akkurat henne for å få best mulig resultat. Pluss at det selvsagt er en stor fordel at du får sosialisert henne samtidig. La henne få lov til å prøve å gjøre ting selv, la henne bruke hodet i stedet for at du korrigerer henne så mye eller prøver å få henne til å gjøre ting hun ikke forstår. Alle hunder er forskjellige, akkurat som oss. Det gjelder bare å finne den rette knappen for at akkurat din lille hund skal gjøre det beste for seg og deg. takk smidja. Jeg har allerede gått valpekurs med henne jeg trener ikke mye, men litt sitt og dekk, gå pent i bånd, innkalling. det at hun skal sitte før hun får ting.... jeg bruker klikkertrening under innlæring. men har vært litt konsekvent på ting som er absolutt fy, så skal følge rådene dine på det. altså, jeg har aldri tatt henne, men jeg har vært streng og bestemt. hun kan ordet nei, så det trenger jeg jo ikke
smidja Skrevet 21. desember 2007 #4 Skrevet 21. desember 2007 Det er stor forskjell på kurs Når jeg trener sitt og dekk f.eks sier jeg aldri noe som helst om hva de skal gjøre. De må finne det ut selv. Dette fordi det da er gøy for hunden og fordi jeg slipper å bruke noen negativ forsterkning. Pent i bånd bruker jeg også å trene bare positivt. Når hunden drar går jeg bakover til hunden har fokus på meg, da belønner jeg med en gang. Innkalling bruker jeg å trene når hunden kommer mot meg, da roper jeg innkallingsordet mange ganger. Jeg bruker bare kommandoene på ting når hunden gjør nøyaktig det den skal, aldri før. Nå snakker jeg bare om når det er under innlæring altså. Når hunden kan det er det annerledes. Noen ting krever jeg at de skal gjøre uansett, f.eks innkalling. Sitt og dekk bruker jeg som moro ting og krever derfor aldri noe av de på dette. Bare at de skal bruke hode og tenke selv
Gjest Lilleulv Skrevet 21. desember 2007 #5 Skrevet 21. desember 2007 Det er stor forskjell på kurs Når jeg trener sitt og dekk f.eks sier jeg aldri noe som helst om hva de skal gjøre. De må finne det ut selv. Dette fordi det da er gøy for hunden og fordi jeg slipper å bruke noen negativ forsterkning. Pent i bånd bruker jeg også å trene bare positivt. Når hunden drar går jeg bakover til hunden har fokus på meg, da belønner jeg med en gang. Innkalling bruker jeg å trene når hunden kommer mot meg, da roper jeg innkallingsordet mange ganger. Jeg bruker bare kommandoene på ting når hunden gjør nøyaktig det den skal, aldri før. Nå snakker jeg bare om når det er under innlæring altså. Når hunden kan det er det annerledes. Noen ting krever jeg at de skal gjøre uansett, f.eks innkalling. Sitt og dekk bruker jeg som moro ting og krever derfor aldri noe av de på dette. Bare at de skal bruke hode og tenke selv Jeg trener nesten på samme måte som deg jeg smidja eneste er at jeg hjelper litt mer til. jeg legger ikke på kommando før de kan det, og jeg prøver å la de tenke mye selv. Kurset vi gikk på var veldig bra. fokuserte mye på lek og at det skulle være positivt og moro for valpen. Lærte kun sitt egentlig. ellers var det kontakt, sosialisering, lek, rotrening og sånne ting...
smidja Skrevet 21. desember 2007 #6 Skrevet 21. desember 2007 Så bra Tipper det går bra etter hvert jeg. Tren veldig korte økter med henne siden hun tydeligvis synes det blir for mye veldig fort. Ikke mer enn noen få minutter av gangen og heller oftere. Bruk mye godbiter og ros henne masse. Slutt med treningen FØR hun vil at du skal slutte, det er viktig. Begge mine hunder er veldig myke også, så det holder som oftest med et rolig nei om jeg vil at de skal slutte med noe. Og om jeg bruker litt hard tone faller de ned i kjelleren igjen. Da er det MIN jobb å få de opp igjen. Husk at du ALLTID avslutter med noe hyggelig. Og om du har vært litt for streng så hun har falt sammen, så hent henne frem igjen og gjør noe gøy sammen med henne sånn at det er det hun husker og tenker på etterpå, og ikke det som var lite hyggelig
Gjest Lilleulv Skrevet 21. desember 2007 #7 Skrevet 21. desember 2007 Takk for masse bra råd smidja. jeg har nesten falt litt sammen selv jeg, for jeg har jobba så mye med portisen min. hun har vært krevende, men jeg har lært så sykt mye av henne. Hun har lært meg å håndtere henne på en måte. Dersom hun ikke får til, eller ikke fungerer så er det som regel jeg som ikke har gjort ting rett i forhold til henne. men vi har kommet så langt, for når jeg takler henne rett så er hun en drøm!! Men så føler jeg meg plutselig på bar bakke igjen, med en helt annen type hund hvor mine erfaringer med portisen kommer til kort. fikk plutselig en følelse av at jeg ikke får til valpen, at vi ikke kommer noen vei. og tenker det samme som jeg har gjort med portisen: at valpen må lære meg å håndtere henne riktig. får jeg bra resultater - så er vi på vei, skjer det ingenting eller jeg får feil utfall er det meg som gjør feil. så jeg vil prøve å legge om taktikken litt med henne, drite i trening litt og fokusere på lek og hverdagslydighet og bare rose henne for all bra adferd. vi skal på unghundkurs i januar. har hørt at det skal være en flink instruktør. jeg er jo ikke redd for å si fra heller. jeg sa fra masse på valpekurset... f.eks. så skulle de hoppe hinder, og de begynte å bygge de høyere og høyere for hver gang. men jeg sa jeg bare ville hoppe det laveste med min unge valp og at det ikke var noe vits å heve hinderet! i tillegg ville han instruktøren dytte hundene inn i tunnelen (agilitytunnelen), men jeg sa det var uaktuelt med min hund og at hun skulle kun inn i den av eget initiativ. heldigvis synes hun det var kjempegøy og føyk inn av seg selv. helt i hundre :D han instruktøren pratet litt med meg og mente nok jeg var litt hysterisk, men jeg har sluttet å bry meg om sånt for lenge siden. mine hunder skal ikke utsettes for noe på kurs som jeg ikke er 100% komfortabel med. jeg har ei venninne som har en veldig myk hund, hun kan ikke trene noe særlig med han fordi han ikke takler det. han bare legger seg ned og "knekker sammen", han er også litt sånn som ikke tør å prøve noen selv. sånn skal ikke min hund bli! min portis er en stolt jente som er intelligent og kreativ. hun tilbyr adferd så det griner og har veldig høy intensitet under trening. jeg kommer nok aldri til å få den intensiteten hos valpen min, men jeg vil jo få henne til å bli selvsikker, kreativ og ha lyst til å lære og synes det er moro! skikkelig redd for å gjøre feil med henne jeg kjenner jeg....
Respect Skrevet 21. desember 2007 #8 Skrevet 21. desember 2007 [quote vi skal på unghundkurs i januar. har hørt at det skal være en flink instruktør. jeg er jo ikke redd for å si fra heller. jeg sa fra masse på valpekurset... f.eks. så skulle de hoppe hinder, og de begynte å bygge de høyere og høyere for hver gang. men jeg sa jeg bare ville hoppe det laveste med min unge valp og at det ikke var noe vits å heve hinderet!
Gjest Lilleulv Skrevet 21. desember 2007 #9 Skrevet 21. desember 2007 [quote vi skal på unghundkurs i januar. har hørt at det skal være en flink instruktør. jeg er jo ikke redd for å si fra heller. jeg sa fra masse på valpekurset... f.eks. så skulle de hoppe hinder, og de begynte å bygge de høyere og høyere for hver gang. men jeg sa jeg bare ville hoppe det laveste med min unge valp og at det ikke var noe vits å heve hinderet! Hoppet dere hinder på et valpekurs? ja! eller vel, vi hoppet ikke.. det var kun snakk om en bom som lå på bakken for vår del. men de andre hoppet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå