Gå til innhold

Spørsmål om 500 mg vaginaltablett canesten

Anbefalte innlegg

Gjest Soppinfisert
Skrevet

Jeg er i uke 33 og har fått bekreftet soppinfeksjon hos legen. I går satte jeg inn en 500 mg canesten vaginaltablett med fingrene, dvs uten bruk av applikator.

Jeg var oppe og tisset i natt, da fikk jeg ikke noe spesiell utflod på tørkepapiret. Men da jeg tisset i dag tidlig fikk jeg ut en del utflod og to klumper med "grøt" av tabletten. Når jeg tørket mer kom det litt mer av tabletten, men ikke i klumper, mer som gryn.

Tabletten må jo komme ut på et eller annet vis, det er helt klart. Men jeg er litt usikker på om jeg har satt den langt nok opp. Burde den ha vært mer "oppløst" og ikke kommet i så store klumper? Er det noen som har erfaring?

Hvis den ikke var satt langt nok oppe, er jeg usikker på effekten.

Dessuten, har ikke merket noen reduksjon av kløen etter tabeletten, og fortsetter med salven en stund slik det står i bruksanvisningen. Burde jeg ha merket at kløen ble mindre av tabletten, eller det normal å ikke merke det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du den langt nok opp, så virker den. Det kommer noe ut igjen uansett - men jeg vil nok anbefale den applikatoren - den er lenger enn mine fingre i hvert fall så da kommer dne så langt som mulig.

Skrevet
Jeg er i uke 33 og har fått bekreftet soppinfeksjon hos legen. I går satte jeg inn en 500 mg canesten vaginaltablett med fingrene, dvs uten bruk av applikator.

Jeg var oppe og tisset i natt, da fikk jeg ikke noe spesiell utflod på tørkepapiret. Men da jeg tisset i dag tidlig fikk jeg ut en del utflod og to klumper med "grøt" av tabletten. Når jeg tørket mer kom det litt mer av tabletten, men ikke i klumper, mer som gryn.

Tabletten må jo komme ut på et eller annet vis, det er helt klart. Men jeg er litt usikker på om jeg har satt den langt nok opp. Burde den ha vært mer "oppløst" og ikke kommet i så store klumper? Er det noen som har erfaring?

Hvis den ikke var satt langt nok oppe, er jeg usikker på effekten.

Dessuten, har ikke merket noen reduksjon av kløen etter tabeletten, og fortsetter med salven en stund slik det står i bruksanvisningen. Burde jeg ha merket at kløen ble mindre av tabletten, eller det normal å ikke merke det?

Jeg ville nok brukt applikatoren ja,når jeg har brukt den så har det bare kommet ut i litt grøtaktig konsistens dagen etterpå.

Ring legen og hør om du kan evnt ta en til...

Gjest Soppinfisert
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger. Ja, det er vel slik at noe kommer ut igjen. Håper bare at den virket før det kom ut ....

Det er ikke anbefalt at gravide bruker applikator, det står på pakningsvedlegg og er beskjed fra helsepersonell. Så derfor ble det fingrene ;)

Tar gjerne imot flere tilbakemeldinger på konsistens, om dette høres unormalt ut....

Skrevet

Når man er gravid, skal man ikke bruke applikatoren. Du har sikkert gjort det helt riktig. Jeg har selv brukt disse tablettene, en gang med applikator og en gang uten. Begge gangene kom det litt tablettrester. Det står t.o.m på pakningsvedlegget at det kan komme utskilte tablettrester i utfloden.

Gjest Soppinfisert
Skrevet

Takk for ny tilbakemelding. Da satser jeg på at jeg har gjort det sånn noenlunde riktig.

Håper jeg klarer å bli kvitt det eller i det minste holde det noenlunde i sjakk. Jeg hadde det også for noen uker siden, men klarte å holde det i sjakk med å drikke biola (naturell) og sove uten truse. Men det varte bare en stund ....

Skrevet
Ja, det er vel slik at noe kommer ut igjen. Håper bare at den virket før det kom ut ....
Alt kommer vel forhåpentligvis ut igjen! Men på veien dreper den soppen. Jeg tror sikkert det går fint selv om noe kom ut i klumper.
Skrevet

Vill ebare si at jeg synes folk skal være litt forsiktige med hva slags råd de gir og følger her på kg. Tenkt hvis noen hadde brukt applikator og satt i gang for tidlig fødsel fordi noen på kg sa det var greit å bruke?

Gjest Soppinfisert
Skrevet
Vill ebare si at jeg synes folk skal være litt forsiktige med hva slags råd de gir og følger her på kg. Tenkt hvis noen hadde brukt applikator og satt i gang for tidlig fødsel fordi noen på kg sa det var greit å bruke?

Jeg er enig i det. Men først og fremst ligger ansvaret på de som evt velger å følge rådene, en må være kritisk til informasjonskilder, og ta ansvar for egen helse.

Jeg har ikke spurt om jeg burde kunne eller kunne bruke denne medisinen, det har jeg fått anbefalt fra jordmor og klarert med lege og apotek. Men var / er interessert i å høre andres erfaringer etter å ha brukt samme metode.

Jeg takker for alle svar jeg har fått i tråden.

Skrevet

Det er helt vanlig at det kommer ut klumper. Og når det gjelder applikator, jeg får ikke til å bruke den i det hele tatt, blir bare tull. Synes det er mye enklere å sitte på huk og bruke fingeren til å styre den inn.

Skrevet
Det er helt vanlig at det kommer ut klumper. Og når det gjelder applikator, jeg får ikke til å bruke den i det hele tatt, blir bare tull. Synes det er mye enklere å sitte på huk og bruke fingeren til å styre den inn.

Signerer. Har aldri brukt applikatoren, ser ikke poenget.

Skrevet

Jeg synes du bør unngå applikatoren, og heller ta vanlig salve på fingere og "smøre" skjeden med i den lengden du rekker uten å måtte turne/være akrobatisk.

Biola og slikt har ingen effekt.

Soppinfeksjon i skjeden affiserer uhyre sjelden fosteret, med mindre du har tidligere fått utført inngrep i livmprhalsen eller brukt spiral. Hvis det er tilfelle, bør du bruke soppsalve regelmessig og be legen følge deg ekstra med dyrkningsprøver.

Skrevet

Etter det jeg har hørt så skal tranebærsaft og melkesyretabeletter hjelpe til med å forhindre soppinfeksjon. Det samme gjelder sikkert for Biola. Det bidrar å holde ting surt nok.

Det står vel forøvrig på pakningsvedlegget at man ikke skal bruke applikatoren som gravid. Jeg har brukt aplikatoren før graviditeten, og da kom tabeletten ut igjen delvis klumpete og kornete da også :) Så det høres ut som det er gjort riktig.

Skrevet

Nå har ikke jeg vært gravid, men sopp har jeg vært så "velsignet" å få et par ganger. Jeg har da brukt applikatoren. Allikevel har det komt ut både litt større klumper og masse små "gryn/korn" i tillegg til tykkere utflod.

Jeg har da blitt kvitt soppen uansett, så du har nok satt den riktig. Ser at andre også har opplevd det samme som meg, så det kan tyde på at du har gjort alt riktig.

• 9 måneder senere...
Gjest Gjest_luringen_*
Skrevet

jeg lurer på noe jeg også igrunn, hvis det ikke gjør noe..

Hvor lang tid tar det ca før 500 mg canesten løser seg opp og "forsvinner" ut?

Jeg tok nemelig akkurat en, skal nemlig sette inn spiral imorgen, men fant ut at jeg måtte ta pille først, men er det så lurt å sette inn en spiral hvis ikke canestenen er ute av kroppen?

Setter pris på svar !! :)

Skrevet

For min del kommer mesteparten ut dagen etter jeg har satt den inn. Det er oftest mest rester om morgenen, rett etter jeg har stått opp, så litt ut over dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...