Gå til innhold

Tyveri - jeg blir sur!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er det jul igjen, og mange av oss pynter litt utendørs, fordi det er fint og for å markere at høytiden er her.

Jeg fikk en nydelig dørkrans av en god venn, hjemmelaget og stor, og hengte den op ytterdøra. Den fikk henge i 2 små uker før noen stjal den.

Jeg syns det må være ufattelig trist å pynte med stjålet julepynt, men det set ut til å det å forsyne seg av andres eiendeler helt uten tanke på eier er blitt et tegn i tiden.

Det er kjipt å bli frastjålet noe man er glad for å ha, det være seg en julekrans eller en sykkel, og jeg måtte bare skrive ut litt frustrasjon her.

God jul til alle, både dere med og dere uten dørkrans. Måtte høytiden blir fin, fredelig og tyverifri!

:heks:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da.

Som du sier, det kan da ikke være noe særlig å pynte med stjålet pynt!

Gjest barelillemeg
Skrevet

Kjedelig.

Selvfølelig koster det ikke allverdens å kjøpe seg en ny, men det koster da vitterlig det samme for tyvene... Hadde faktisk heller ønsket at tyvene ringte på døren og spurte om de kunne få penger til å kjøpe seg en krans selv, enn at de bare forsynte seg...

Håper ikke det overskygger alt det fine julen tross alt byr på :nisseblunk:

God jul!

Gjest Blondie65
Skrevet

Respekt for andres eiendeler er mangelvare.

I Bergen er det noen som er nedrige nok til å stjele fra det store juletreet der det samles inn gaver til trengende for Fretex. Vi får bare håpe at det er trengende som ender opp med å få disse tingene ...

Skrevet

Huff, og så er det dem som går og stjeler pakkelapper fra postkassene. Slik at de hjemmestrikkede draktene fra bestemor til barna aldri kommer frem. Blir skikkelig trist når jeg tenker på det, og det gjør at jeg er litt forsiktig med å bestille ting fra nettet rett før jul. Bor i et nabolag der det har vært tyveri fra postkassene før...

Skrevet
Huff, og så er det dem som går og stjeler pakkelapper fra postkassene. Slik at de hjemmestrikkede draktene fra bestemor til barna aldri kommer frem. Blir skikkelig trist når jeg tenker på det, og det gjør at jeg er litt forsiktig med å bestille ting fra nettet rett før jul. Bor i et nabolag der det har vært tyveri fra postkassene før...

Hengelås på postkassa er en fin oppfinnelse for oss som ikke er hjemme p ådagtid og kan hente posten når den blir levert...

Verre å låse fast en krans...

Skrevet (endret)
Hengelås på postkassa er en fin oppfinnelse for oss som ikke er hjemme p ådagtid og kan hente posten når den blir levert...

Problemet da er at åpningen til å legge i posten er betydelig mindre, slik at en god del post som man ellers ville fått i postkassen nå må hentes på postkontoret. Det gidder jeg bare ikke, så jeg tar heller sjansen på at ingen stjeler posten min (noe som forøvrig aldri har skjedd med hverken oss eller noen jeg kjenner).

----------

Der vi bodde før var det forresten en dame som ble frastjålet en julegris hun hadde stilt opp utenfor ytterdøren sin. Den hadde visst stor affeksjonsverdi og hun ble veldig lei seg. Absolutt smålig, men jeg tenker også at om det er noe du er så glad i burde man ikke pynte med dem på steder hvor hvem som helst har tilgjengelighet. På samme måte kjøper jeg ikke krans til ytterdøren for 500 kroner, fordi faren faktisk er der for at noen kan stjele den.

Endret av Arkana
Skrevet

Det er utrolig hva folk gjør seg til kjeltring for!

Jeg har en ganske stor hage som jeg står på hodet i det meste av sommersesongen, og der har jeg en skråning med forskjellige evigrønne trær og busker, bla ganske mange kjeglegraner. Nå er det mange år siden jeg bgynte å plante der, og endel av trærne begynner endelig å få litt størrelse. For to år siden var det plustelig så tomt i skråningen, kunne ikke helt se hva som var galt med en gang. Joda, den største kjeglegranen var saget ned, bare stubben stod igjen! Den ble sikkert et pent juletre......

Gjest Blondie65
Skrevet
Det er utrolig hva folk gjør seg til kjeltring for!

Jeg har en ganske stor hage som jeg står på hodet i det meste av sommersesongen, og der har jeg en skråning med forskjellige evigrønne trær og busker, bla ganske mange kjeglegraner. Nå er det mange år siden jeg bgynte å plante der, og endel av trærne begynner endelig å få litt størrelse. For to år siden var det plustelig så tomt i skråningen, kunne ikke helt se hva som var galt med en gang. Joda, den største kjeglegranen var saget ned, bare stubben stod igjen! Den ble sikkert et pent juletre......

Gå'hem ...

Et sted i Bergen hadde noen nettopp plantet en stor og fin tijua hekk. Den fikk stå i en helg før den var "omplantet" annet sted. Frekkheten lenge leve.

Skrevet

I går var det brannøvelse der jeg jobbet. En kollega glemte å låse kontordøren i de 5 minuttene alle var ute.

Da hun kom tilbake, var lommeboka borte.

Arrgh, blir så sint, skal det være nødvendig å ha lås på postkassa si, ikke kunne forlate kontoret en kort stund, uten å kunne bli frastjålet noe... Hvem i huleste benytter sjansen til å STJELE fra andre kontorer når det er brannøvelse?! De må ha tenkt veldig kjapt, på impuls... eller kanskje tyver rett og slett setter i gang brannalarmen og håper at noen ikke låser kontordøren i forfjamselsen.....

Skrevet

Sist jeg hentet noe på posten så måte jeg forevise legitimasjon.

Skulle tro at pakkelappene var verdiløse hvis de ikke har legitimasjon som stemmer overrens med pakkelappen.

Skrevet
Problemet da er at åpningen til å legge i posten er betydelig mindre, slik at en god del post som man ellers ville fått i postkassen nå må hentes på postkontoret. Det gidder jeg bare ikke, så jeg tar heller sjansen på at ingen stjeler posten min (noe som forøvrig aldri har skjedd med hverken oss eller noen jeg kjenner).

----------

Der vi bodde før var det forresten en dame som ble frastjålet en julegris hun hadde stilt opp utenfor ytterdøren sin. Den hadde visst stor affeksjonsverdi og hun ble veldig lei seg. Absolutt smålig, men jeg tenker også at om det er noe du er så glad i burde man ikke pynte med dem på steder hvor hvem som helst har tilgjengelighet. På samme måte kjøper jeg ikke krans til ytterdøren for 500 kroner, fordi faren faktisk er der for at noen kan stjele den.

Nå hadde jeg ikke kjøpt kransen heller, men fått den av en god venn som hadde laget den.

Jeg syns faktisk det er ganske trist at man ikke kan pynte opp fordi folk stjeler. Og jeg irriterer meg over å måtte tenke muligheter for kriminalitet i enhver anledning.

Nåja, jeg hadde fått ny krans da jeg kom hjem i dag - og klok av skade har jeg hengt den opp ved innerdøra denne gangen.

Skrevet

Det er helt utrolig hvor lite respekt enkelte har for andres liv og eiendom.

Det verste jeg har hørt var en dame som hadde kjøpt vakre blomster i for å plante på en grav. På kirkegården traff hun en kjenning som hun snakket med, det ble litt sent, og hun satte papirposen med blomster ved graven for å komme tilbake og plante dem neste dag når det ble lyst. Da hun kom tilbake dagen etter hadde vedkommende hun snakket med tatt blomstene og plantet dem på en annen grav...

Skrevet
Sist jeg hentet noe på posten så måte jeg forevise legitimasjon.

Skulle tro at pakkelappene var verdiløse hvis de ikke har legitimasjon som stemmer overrens med pakkelappen.

Jeg får glatt hente pakker som jeg ikke er i nærheten av å kunne legimitere er til meg... f.eks fordi det står min manns navn på, det går helt fint. Annet enn når jeg skulle hente pakken fra canal digital, da krevde de leg ja, og ingen andre en mannen kunne hente den, det var pga at det skulle signeres på en gjenpart til CD.

En gang når jeg hentet pakke med pakkelapp jeg hadde skrevet ut fra postens hjemmeside måtte jeg vise leg (pakke sendt fra mamma til meg) mens gangen etter skrev jeg ut pakkelapp på noe som var sendt fra et firma til min mann, og ingen krav om leg. Så stort sett kan man fint hente pakker uten at de er sendt til deg.

Skrevet
Jeg syns faktisk det er ganske trist at man ikke kan pynte opp fordi folk stjeler. Og jeg irriterer meg over å måtte tenke muligheter for kriminalitet i enhver anledning.

Nåja, jeg hadde fått ny krans da jeg kom hjem i dag - og klok av skade har jeg hengt den opp ved innerdøra denne gangen.

Jeg mener ikke at man ikke skal pynte utendørs. Vi har både krans på ytterdøra og lys i hagen. Poenget var heller at jeg legger ikke mye penger i noe som ligger lett tilgjengelig for tyver. Kransen vår kostet 100 kroner og det er ikke akkurat et stort tap om den blir stjålet.

Skrevet

Ingenting overrasker meg lenger, etter at jeg ble avhengig av rullestol og fant ut at den blir ribbet for ulike løse deler opptil flere ganger i måneden. Krykka mi ble revet ut av hånda mi og tatt en gang jeg var på apoteket, og til og med rullestolrampa utenfor døra her er blitt demontert og stjålet en gang.

Skrevet

Nå sitter jeg her og er helt målløs.

Jeg har hørt at folk har fått stjålet klær fra tørkesnor, og jeg hadde en nabo som ble frastjålet sin betlehemstjerne fra bodveggen, vi har også blitt frastjålet et par sykler i årenes løp, men pakkelapper trær, hekker, dørkranser?... herremin, hva er det som skjer egentlig?

Ellers, når det gjelder pakkelapper; jeg har aldri behøvd å vise legitimasjon med mindre det har vært rekommanderte sendinger. Der burde kanskje posten endre rutinene sine.

Gjest barelillemeg
Skrevet

Hos oss forsvant en hagestol --- stolen var gammel, ikke akkurat nymalt, i heltre, og ganske tung... Benken og den andre stolen ble stående igjen. Jeg trodde det måtte være spøk, og tok meg en runde i nabolaget for å se om det var satt fra seg, eller hadde vært brukt som stol i et vorspiel eller lignende, men dengang ei... Stolen er borte! Rare verden...

Skrevet

Tipper mye av det er barn/ungdom som er ute og finner på ugagn. Ikke at det er noe bra, men jeg synes nesten det er bedre at noen som etter hvert kanskje tar til vettet gjør dumme ting i barndommen, enn at det finnes voksne som stjeler julepynt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...