Leo Skrevet 20. desember 2007 #1 Skrevet 20. desember 2007 Og jeg spør og graver... I dag var jeg hos veterinæren med katten vår, som altså er en omplasseringskatt som vi fikk for en knapp uke siden. De to veterinærene som har undersøkt ham tidligere har anslått alderen hans til 4 - 5 måneder, d.v.s. ca. 5 nå. Veterinæren som kikket på ham i dag sier at han sannsynligvis er nærmere ett år gammel eller kanskje enda eldre!!! H*n uttalte seg først og fremst på grunnlag av tennene og det faktum at han faktisk har en del tannstein. Jeg må si at jeg har stusset litt over at han virker en god del eldre og mer erfaren enn de kattungene jeg tidligere har sett når de har vært omtrent i den alderen, men at han er helt voksen kan jeg liksom ikke heller få meg helt til å tro. Bl.a. er han vel ganske liten siden han nå veier 2,6 kg. I og for seg spiller det ingen rolle hvor gammel katten er, bortsett fra når det gjelder en ting og det er når han kan slippes ut på egenhånd. Han har jo allerede fått testet utelivet og har noen stunder da han mjauer voldsomt foran dører og vinduer for å få komme ut. For min del kan han gjerne få lov til å være innekatt i noen måneder, men selv tror jeg at han ville foretrekke å få slippe ut så snart som mulig og jeg vil jo ikke holde ham innendørs mot hans vilje når han så tydelig viser at det er ut han vil, hvis det da altså ikke er noen spesifikk grunn til det. Uansett skal han jo ikke ut nå fordi han nettopp har flyttet, men det virker unødvendig å holde ham inne i fire måneder hvis det i realiteten fint kunne greid seg med fire uker... En annen ting er jo at det ikke er optimalt for voksne katter å få kattemat for kattunger og vice versa. Spørsmålet er derfor om noen har noen gode tips m.h.t. å anslå alder på kattunger evt. vet om noen linker eller annen litteratur om emnet eller er det virkelig så vanskelig som dette kan tyde på? :klø:
Gjest Eir Skrevet 21. desember 2007 #2 Skrevet 21. desember 2007 Siden han allerede har uteerfaring tror jeg nok det uansett holder med de fire ukene. Det viktigste er at han minst er 6 måneder, i forhold til stedsans, og de andre tingene utelivet fører med seg har han jo allerede erfaring med. Og jeg tror at å kikke på tenner er en av de sikreste måtene å anslå alderen på. Mange katter, spesielt skogkatter og andre større katter blir ikke voksne før de er rundt to år, så han kan godt være rundt året, og fortsatt ha kattungeadferd. 2,6 kilo er ikke mye, men kan skyldes at han har slitt med å få i seg nok næring, og ikke har vokst optimalt.
NovaFlare Skrevet 21. desember 2007 #3 Skrevet 21. desember 2007 (endret) Er han kastrert? Etter 6 mnd alder en gang vil han bli kjønnsmoden, og det er ikke noe problem å lukte om han er fertil eller kastrert ut fra urinen. Det lukter STRAMT fra en ukastrert. Hvis han er under 6 mnd vil han snart få dårlig ånde og begynne tannfelling. Hvordan ser hjørnetennene ut? Hvis de er tynne og spisse og har en sånn lett knekk på midten, så er det "barnetenner". De nye hjørnetennene vil være litt "rundere" og tykkere, men like spisse i tuppen, da. Forresten, hvis dere nylig har flyttet, bør han holdes inne i 4 uker, ikke 4 mnd :-) Men det er klart, er han bare 5 mnd, bør han jo uansett ikke være ute alene før han er 6-8 mnd, men er du ute sammen med han er det greit. En annen ting er jo å se på ballene. Hvis han ikke er kjønnsmoden enda, så vil jo ballene være nokså små, i forhold til en kjønnsmoden pus. Tannstein får de fra 1 års alder, men har han bare fått dårlig for ala våtfor, så er det klart at tannstein kan starte tidligere. En annen ting, hvis han kun får BRA mat slik som kvalitetsfor fra dyrebutikk, så trenger ingen kattunger kitten mat helt til de er ett år. Med mindre de er av stor rase ala Norsk Skogkatt eller Maine-Coon, så holder det å gi kittenfor til de er 6-7 mnd. Så vent en mnd du, og så kan du bare gi voksenmat, så slipper du den problemstillingen. Endret 21. desember 2007 av NovaFlare
Tabris Skrevet 21. desember 2007 #4 Skrevet 21. desember 2007 En katt på 5 måneder vil også ofte fortsatt se ut som en kattunge, bare med lengre ben og villere oppførsel. En katt som er rundt et år vil se mer eller mindre helt ut som en voksen katt bare være litt mindre. Kanskje en litt vag måte å se forskjell på, men.. Uansett har det ikke noe å si på hvor lenge du bør ha den inne. Fire uker er heller ikke et magisk tall, du kan se når den begynner å bli husvarm og trygg. Det er det som et hovedpoenget med å ha den inne, at den føler at det nye stedet er et hjem, ikke antall uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå