Gå til innhold

Hva er forskjell på saldo og disponibelt beløp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil det si om jeg f. eks har 40 000,- på disponibelt beløp, og så er saldo på -3000, -

Jeg fikk 40 000 nå ikveld og skulle betale regninger på nettbank. etter jeg hadde gjort det, sto det saldo - 3000,- enda jeg hadde over 40 000 i disponibelt beløp.

Hjelp en som er fersk i faget..

Gjest barelillemeg
Skrevet

Det er disponibelt beløp som 'gjelder'. Bankens system (saldoen) oppdateres ikke etter hvert uttak/innskudd, men til faste tider på døgnet.

I morgen vil du se at disponibelt beløp er inkludert de 40000!

• Liker 1
Gjest barelillemeg
Skrevet

Bare for å utdype litt - du får renter på beløpet som saldoen viser, ikke disponibelt beløp. Bankene gir kun rente på beløpet for overføringsdagen til betalende konto (mener jeg har rett nå). Dette fordi en ikke skal kunne heve rente for samme beløp på to konti på samme dag (Dersom en hadde en million kunne en jo da overføre pengene frem og tilbake mellom egne konti hver dag, og heve dobbel rente!)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Saldo er det bokførte beløpet. Disponibelt er det du har tilgjengelig.

Eks. Du har 5000 kr. i saldo og disponibelt 2500 kr. da er det 2500 på vei ut av kontoen men ikke bokført enda. Eller du har saldo på 5000 kr. og disponibelt 7500, da er det 2500 som er på vei inn på konto, men ikke bokført enda.

Gjest graceland
Skrevet

Er bare å si fra om jeg skal hjelpe deg til å få saldo / disponibelt beløp til å harmonere...

Bill.mrk. "hjelpsom" :-D

• Liker 1
  • 3 år senere...
Skrevet

Drar opp gammel tråd jeg nå...Saldo og disponibelt harmonerer ikke hos meg, og det har vært sånn i flere dager nå. Disponibel er 800, mens saldo er 5400. Betaler jeg regninger går begge summene ned, og summen av betalinger som har gått ut av min konto tilsier at det skal være 5400 kr tilgjengelig, men det er det ikke. Noen som vet?

Skrevet

Drar opp gammel tråd jeg nå...Saldo og disponibelt harmonerer ikke hos meg, og det har vært sånn i flere dager nå. Disponibel er 800, mens saldo er 5400. Betaler jeg regninger går begge summene ned, og summen av betalinger som har gått ut av min konto tilsier at det skal være 5400 kr tilgjengelig, men det er det ikke. Noen som vet?

Det første jeg tenker er f.eks. flybilletter eller lignende som du har bestilt, og som dermed er reservert, men der summen ikke faktisk har blitt trukket enda. Men jeg vet ikke.. :klo:

Skrevet

Ville ringt banken med en gang jeg, så du ikke plutselig går i minus.

Skrevet

Ikke bestilt noenting som kan tilsi at noe skal være reservert heller...

Jepp, må vel ringe banken nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...