BergensAnd Skrevet 20. desember 2007 #1 Skrevet 20. desember 2007 Vi er invitert på and, og fikk beskjed om å ta med oss noe til den. Jeg foreslo waldorf og de svarte ja, men i ettertid er jeg blitt litt i tvil. Passer waldorf? Forslag til noe annet? Jeg regner med at annet (poeteter? ris? grønnsaker?) er det vertskapet selv som står for.
Gjest Eurydike Skrevet 20. desember 2007 #2 Skrevet 20. desember 2007 Fruktbasert tilbehør til and er jo klassisk, så sånn sett er waldofsalat ikke dumt, men jeg kan ikke helt forestille meg en majonesbasert salat til and (som jo er både fett og kraftig). Hva som ellers kunne passe kommer jo veldig an på tilberedningen av anden og øvrig tilbehør. Men kanskje en form for hjemmelaget rødkål kan være et alternativ?
Fakse Skrevet 20. desember 2007 #3 Skrevet 20. desember 2007 Hva som ellers kunne passe kommer jo veldig an på tilberedningen av anden og øvrig tilbehør. Men kanskje en form for hjemmelaget rødkål kan være et alternativ? Jeg skulle til å foresl rødkål jeg også, så her tenker vi åpenbart likt Ellers har jeg hatt suksess med kastanjepure til and. Du får kjøpt den ferdig på typisk delikatessebutikker og slikt, eller du kan lage den selv av moste kastanjer og matfløte.
Gjest Morgan le Fay Skrevet 20. desember 2007 #4 Skrevet 20. desember 2007 Jeg tenker også at waldorfsalat funker dårlig pga. alt fettet. Kalkun er magert, og derfor er fetere tilbehør på sin plass, mens and er fett nok i seg selv, og derfor er det ikke så dumt med litt syrlig tilbehør, som for eksempel rødkål.
Gjest Helen Parr Skrevet 20. desember 2007 #5 Skrevet 20. desember 2007 Jeg ville nok ikke servert Waldorf-salat til and. Ofte serverer jeg salat som består av følgende: Ruccola Rød eikeblad eller rød frisésalat Soltørkede tomater i olje Ristede pinjekjerner Vårløk Hermetiske fersken (veldig godt til and) Litt parmesanost på toppen
lolita90 Skrevet 20. desember 2007 #6 Skrevet 20. desember 2007 ikke så mye til tilbehør men, men mormor har hatt appelsinsaus til and før... det er kjempe godt
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #7 Skrevet 20. desember 2007 Fikenkompott skal være godt til ovnsstekt and, ca oppskrift: 1 pund tørkede fiken (ca 1/2 kg) (regner med det er lurt å dele dem opp) skallet av en sitron, i skiver/strimler ca 5 cm fersk ingefær, skrelt og strimlet ca 4 dl vann (tror jeg) Kokes uten lokk i 25-30 minutter. Holder seg en måned i kjøleskap. Har ikke prøvd denne oppskriften, men den ble anbefalt til ostetallerken og til stekt and blant annet...
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #8 Skrevet 20. desember 2007 Fikenkompott skal være godt til ovnsstekt and, ca oppskrift: 1 pund tørkede fiken (ca 1/2 kg) (regner med det er lurt å dele dem opp) skallet av en sitron, i skiver/strimler ca 5 cm fersk ingefær, skrelt og strimlet ca 4 dl vann (tror jeg) Kokes uten lokk i 25-30 minutter. Holder seg en måned i kjøleskap. Har ikke prøvd denne oppskriften, men den ble anbefalt til ostetallerken og til stekt and blant annet... Forresten ligger det mange fristende oppskrifter på fikenkompott med portvin rundt om kring...
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #9 Skrevet 20. desember 2007 Fikenkompott skal være godt til ovnsstekt and, ca oppskrift: 1 pund tørkede fiken (ca 1/2 kg) (regner med det er lurt å dele dem opp) skallet av en sitron, i skiver/strimler ca 5 cm fersk ingefær, skrelt og strimlet ca 4 dl vann (tror jeg) Kokes uten lokk i 25-30 minutter. Holder seg en måned i kjøleskap. Har ikke prøvd denne oppskriften, men den ble anbefalt til ostetallerken og til stekt and blant annet... Jeg må bare rette opp denne, da jeg har glemt å skrive ned halve oppskriften i tillegg til å få noen ting feil - for det første: ca 7 dl vann, og mer om nødvendig. Og kok MED lokk.... Når det har kokt: tilsett ca 2 dl sukker (3/4 cup) og to spiseskjeer frisk sitronsaft, og la det surre ca 5 min uten lokk. Rør evt inn 1-2 ss konjakk, brandy eller portvin til slutt.
BergensAnd Skrevet 20. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 20. desember 2007 Flott! Og takk skal dere ha Den rødkålfiken-saken så ut som en vinner. Igjen, takk!
Gjest Badiane Skrevet 20. desember 2007 #11 Skrevet 20. desember 2007 Hva som ellers kunne passe kommer jo veldig an på tilberedningen av anden og øvrig tilbehør. Men kanskje en form for hjemmelaget rødkål kan være et alternativ? Vi har litt rødkål til overs fra i går, og snakket nettopp om at den sikkert ville passe til and.
Gjest Eurydike Skrevet 20. desember 2007 #12 Skrevet 20. desember 2007 Jeg skulle til å foresl rødkål jeg også, så her tenker vi åpenbart likt Vi har litt rødkål til overs fra i går, og snakket nettopp om at den sikkert ville passe til and. Hihi, her var det 3 sjeler (minst!), en tanke, ja. Selv skal jeg lage denne rødkålen til ribben 3. juledag (men uten rødløk), og har i ukesvis planlagt å bruke restene til andebryst, med en god potet- og selleripuré.
Fakse Skrevet 21. desember 2007 #13 Skrevet 21. desember 2007 Hihi, her var det 3 sjeler (minst!), en tanke, ja. Selv skal jeg lage denne rødkålen til ribben 3. juledag (men uten rødløk), og har i ukesvis planlagt å bruke restene til andebryst, med en god potet- og selleripuré. Den skal jeg ha til andebryst 1. juledag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå