Gå til innhold

Dere som har egen hest...

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Hvor mye tid bruker dere i stallen?

Jeg er 28, har 2 hunder (1 er valp) og full jobb. Kjæresten og jeg drømmer om en baby etter hvert, når det evt vil skje vet jeg ikke enda, men bør ikke bli alt for lenge til...

Også har jeg så utrooolig lyst på egen hest da. Men siden det er veldig drastisk å kjøpe egen hest, har jeg vurdert hest på helfôr for en stund for å se... Jeg har drevet med hest i mange år tidligere, men har hatt en lang pause mens jeg har studert. da var det andre ting som ble prioritert + at jeg synes ikke det er så stas å drive med hest når jeg ikke har min egen. det er litt det jeg føler nå og. det blir ikke det samme å ri andres hester, skal jeg drive med hest må jeg ha min egen. Men har jeg tid til det???

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvor mye tid bruker dere i stallen?

Jeg er 28, har 2 hunder (1 er valp) og full jobb. Kjæresten og jeg drømmer om en baby etter hvert, når det evt vil skje vet jeg ikke enda, men bør ikke bli alt for lenge til...

Også har jeg så utrooolig lyst på egen hest da. Men siden det er veldig drastisk å kjøpe egen hest, har jeg vurdert hest på helfôr for en stund for å se... Jeg har drevet med hest i mange år tidligere, men har hatt en lang pause mens jeg har studert. da var det andre ting som ble prioritert + at jeg synes ikke det er så stas å drive med hest når jeg ikke har min egen. det er litt det jeg føler nå og. det blir ikke det samme å ri andres hester, skal jeg drive med hest må jeg ha min egen. Men har jeg tid til det???

Jeg bruker som regel minimum 2-3 timer pr dag på hesten min. Dette inkluderer ridning, puss og stell, rengjøring av boks, 20 min kjøring til stallen.

Jeg er student og derfor kan jeg prioritere å ha tid. Når jeg begynner å jobbe så kommer jeg til å sette hesten min ut på halvfor slik at jeg ikke har ansvaret hver dag.

Om man har tid til hest kommer jo helt ann på hvor man bor i forhold til stall og jobb, hvor mye overtid, om man skal ta alle oppgavene med hesten selv osv.

Jeg ville begynt med en hest på halvfor først så ser du hvor mye tid du har.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg har hatt hest på halvfôr, men synes ikke det var så kjempespennende fordi jeg fikk følelsen av at jeg jobbet for hun som eide hesten liksom. jeg må ha min egen hest for å få den rette gløden :) men i så fall burde vel jeg hatt en forrytter...

Skrevet

Hvis du absolutt skal ha din egen hest så burde du nok ha forrytter ja.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Kommer vel også i stor grad på hva slags stall hesten står på. Om du må i stallen i forbindelse med utslipp/innslipp, foring o.l. Da tar det jo fort mye tid!

Vi har stall på gården der jeg kommer ifra, når jeg hadde hest der brukte jeg vel alt fra en halvtime til 4 timer i stallen om dagen. De dagene jeg ikke red var det bare inn/utslipp, foring og møkking, de andre dagene var det i tillegg ridning i forskjellige mengder.

Jeg har også delt hest 50-50 med min venninne, da byttet vi på å ha ansvar 3 el. 4 dager hver uke.

Skrevet

Wolfmoon har et godt poeng. Jeg har hesten her hjemme, og bruker alt fra ingenting til fire timer daglig, ettersom hvem av samboeren min og meg som har foring, møkking, inn og utslipp, og om jeg rir selvfølgelig. Skal du bare ha en hobbyhest behøver du jo ikke å ri hver dag, så da kan du jo evt finne en stall hvor de tar foring og møkking etc selv, så behøver du jo i prinisppet ikke å bruke noe tid en dag hvis det skulle knipe.

Skrevet

1-3 timer hver dag ca.

avhenig av om jeg trente bare den ene hesten eller begge to..

eller trente begge to samtidig.. og om jeg eller pappa tok å møkka stallen. Hadde hestene hjemme

Gjest Lilleulv
Skrevet

Hesten kommer til å stå i en stall med flere hester der de møkker, forer og slipper ut :) Sånn må jeg i hvert fall ha det. stallen ligger 15 min kjøring fra meg... Jeg skal bare ha en rein turhest/hobbyhest. og jeg lurer på å ri 5 dager i uka selv og evt ha en forrytter 1 dag pr uke...

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Da hadde jeg regnet fra en time og oppover de dagene jeg skulle i stallen. Med de fleste (hobby) hester vil det heller ikke være noen krise om de ikke blir ridd 6 dager hver uke heller, men det kan være litt avhengig av temperement og mulighet for å være ute i luftegård. Jeg har ridd hobby hester ca annenhver dag, altså 3-4 ganger i uka, i perioder hvor jeg har hatt dårlig tid.

Skrevet

Det er jo heller ingen krise hvis hesten ikke blir ridd på noen dager, så lenge den går i luftegård hver dag. Noen ganger går det et par uker mellom hver gang jeg får trent, pga masse jobb. Hesten har det fint den, tusler rundt i luftegården sammen med kompisene sine:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...