Gjest Gjest_linda_* Skrevet 20. desember 2007 #1 Skrevet 20. desember 2007 Vi skal gifte oss til sommern, og vi gifter oss i kirken. Dette fordi det er tradisjon og et høytidelig sted for sermonien...vi er ikke så veldig kristne noen av oss. Det jeg lurer på er om man kan unngå å ha salmer under sermonien? er det noen som har ideer til andre ting man kan ha? vet at noen leier inn noen som synger eller spiller... tips til noen som er bra ? vi gifter oss i vestfold. Takker for alle tips!
Gjest smotti Skrevet 20. desember 2007 #2 Skrevet 20. desember 2007 Hei. Jeg fikk beskjed at vi måtte ha minst 2 salmer.... Vet ikke om det er forskjell fra plass til plass, men det virker som om man må ha salmer..
Gjest ? Skrevet 20. desember 2007 #3 Skrevet 20. desember 2007 Vi skal gifte oss til sommern, og vi gifter oss i kirken. Dette fordi det er tradisjon og et høytidelig sted for sermonien...vi er ikke så veldig kristne noen av oss. Det jeg lurer på er om man kan unngå å ha salmer under sermonien? er det noen som har ideer til andre ting man kan ha? vet at noen leier inn noen som synger eller spiller... tips til noen som er bra ? vi gifter oss i vestfold. Takker for alle tips! Nei, selvsagt kan dere ikke unngå salmer. Presten kan også nekte å vie dere i kirken dersom dere ikke overhode ikke er kristne. Presten her har avvist flere par. Hvorfor i hele verden vil dere gifte dere i kirken om dere overhode ikke er kristne og ikke vil ha samler under vielsen? Finnes jo mange andre høytidlige og spirituelle alternativer.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #4 Skrevet 20. desember 2007 Nei, selvsagt kan dere ikke unngå salmer. Presten kan også nekte å vie dere i kirken dersom dere ikke overhode ikke er kristne. Presten her har avvist flere par. Hvorfor i hele verden vil dere gifte dere i kirken om dere overhode ikke er kristne og ikke vil ha samler under vielsen? Finnes jo mange andre høytidlige og spirituelle alternativer. Vi er begge døpt og konfirmert i kirken, men vi er ikke "personlig kristne" hvis du skjønner hva jeg mener. Det er mange som gifter seg i kirken fordi det er tradisjon! Vi vil unngå salmer rett og slett fordi vi synes det kan være litt "kjedelig" musikk, og vil heller ha noe som vi liker..
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. desember 2007 #5 Skrevet 20. desember 2007 Hvis du vil ungå salmer forelsår jeg at du gifter deg på en anne måte enn i kirken...
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #6 Skrevet 20. desember 2007 Vi er begge døpt og konfirmert i kirken, men vi er ikke "personlig kristne" hvis du skjønner hva jeg mener. Det er mange som gifter seg i kirken fordi det er tradisjon! Vi vil unngå salmer rett og slett fordi vi synes det kan være litt "kjedelig" musikk, og vil heller ha noe som vi liker.. Jeg synes det er veldig respektløst å vie seg i kirken hvis man ikke er kristen, så lite at man faktisk vil unngå salmer og synes de er "kjedelige"! Tenk på presten som står der. For ham er dette et hellig hus, og så står dere der og lover noe i en guds navn som dere ikke engang tror på. At "alle andre gjør det jo" er en like dårlig unnskyldning for voksne som for barn... Det finnes mange fine alternativer. Jeg er ikke kristen selv, og det kunne ikke falle meg inn å vie meg i en kirke, samme hvor fin jeg synes den er.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #7 Skrevet 20. desember 2007 Jeg synes det er veldig respektløst å vie seg i kirken hvis man ikke er kristen, så lite at man faktisk vil unngå salmer og synes de er "kjedelige"! Tenk på presten som står der. For ham er dette et hellig hus, og så står dere der og lover noe i en guds navn som dere ikke engang tror på. At "alle andre gjør det jo" er en like dårlig unnskyldning for voksne som for barn... Det finnes mange fine alternativer. Jeg er ikke kristen selv, og det kunne ikke falle meg inn å vie meg i en kirke, samme hvor fin jeg synes den er. Okei...skjønner at jeg har truffet et ømt punkt her..og det er ikke meningen. Vi vil selvfølgelig aldri gjøre noe som vil være respektløst overfor den presten som skal vie oss, vi må jo komme til enighet med ham om hvordan sermonien skal være. Poenget mitt er at det sikkert finnes andre alternativ enn at gjestene må synge salmer (det blir ofte litt "tamt" etter min erfaring).. kanskje går det an å leie inn noen som kan synge/spille fin musikk istedet? og jeg ønsket å høre om det er noen som vet om noen som pleier å ta slike oppdrag i vestfold-området? vedkommende må gjerne synge/spille en salme, men jeg føler det vil være litt mer spesielt enn at alle må synge... Jeg føler virkelig ikke at det er respektløst å gifte seg i kirken selv om vi ikke er praktiserende kristne selv. Vi går i kirken ved høytider som dåp,konfirmasjon, julaften, begravelser etc.. Kirken er et hus for alle, selv om vi ikke til daglig er OVERBEVIST om at gud skapte menneskene! Men likevel, takk for ditt synspunkt:)
Gjest Skrevet 20. desember 2007 #8 Skrevet 20. desember 2007 Jeg ville heller valgt en borgelig vielse. Mye bedre og mer personlig.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #10 Skrevet 20. desember 2007 Jeg ville heller valgt en borgelig vielse. Mye bedre og mer personlig. Takk for tipset. Det finnes sikkert mange fine muligheter med en borgerlig vielse. Vi vurderte den muligheten, men vi føler oss faktisk knyttet til kirken på en måte siden vi begge er døpt og konfirmert... høres kanskje rart ut siden jeg sier at vi ikke er personlig kristne.. det jeg mener er egentlig at jeg skulle ønske at jeg kunne tro, men er ikke overbevist. Føler også at tradisjonen er viktig.. men takk for svar:)
Gjest Frk Åberg Skrevet 20. desember 2007 #11 Skrevet 20. desember 2007 Mitt inntrykk er at mange prester ønsker folk velkomne til å f.eks. gifte seg i kirken selv om de ikke er personlige kristne. Jeg får inntrykk av at de som ikke er kristne opplever dette som mer respektløst enn de som er kristne. Prestene er vel bare glade for at folk ønsker å bruke kirken. De jeg har sett som uttaler seg i media sier hvertfall det.
Malama Skrevet 20. desember 2007 #12 Skrevet 20. desember 2007 Dere må ha salmer. Men dere kan velge salmer, så dere kan jo forsøke å velge noen dere liker da. Men salmesang må dere ha, enten dere har solister eller ei.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #13 Skrevet 20. desember 2007 Dere må ha salmer. Men dere kan velge salmer, så dere kan jo forsøke å velge noen dere liker da. Men salmesang må dere ha, enten dere har solister eller ei. Ok. Da vet vi det! vi regnet med at det var slik, men jeg ville bare spørre. Vi øsnker fortsatt tips om noen som er flinke til å synge/spille, som tar på seg slike oppdrag. Takk for svar:)
Gjest Gjest_lille my_* Skrevet 20. desember 2007 #14 Skrevet 20. desember 2007 Okei...skjønner at jeg har truffet et ømt punkt her..og det er ikke meningen. Vi vil selvfølgelig aldri gjøre noe som vil være respektløst overfor den presten som skal vie oss, vi må jo komme til enighet med ham om hvordan sermonien skal være. Poenget mitt er at det sikkert finnes andre alternativ enn at gjestene må synge salmer (det blir ofte litt "tamt" etter min erfaring).. kanskje går det an å leie inn noen som kan synge/spille fin musikk istedet? og jeg ønsket å høre om det er noen som vet om noen som pleier å ta slike oppdrag i vestfold-området? vedkommende må gjerne synge/spille en salme, men jeg føler det vil være litt mer spesielt enn at alle må synge... Jeg føler virkelig ikke at det er respektløst å gifte seg i kirken selv om vi ikke er praktiserende kristne selv. Vi går i kirken ved høytider som dåp,konfirmasjon, julaften, begravelser etc.. Kirken er et hus for alle, selv om vi ikke til daglig er OVERBEVIST om at gud skapte menneskene! Men likevel, takk for ditt synspunkt:) Jeg skjønner veldig godt hva du mener!! Jeg har selv vært i flere bryllup til venner som ikke akkurat er kristen med stor K. Man kan vel få gifte seg i kirken selv om man ikke går i kirken hver søndag? det er vanskelig å være troende.. Jeg synes kirken symboliserer noe trygt, og er for alle! For veldig mange er det tradisjonen som står sterkest, ikke løftet til Gud.
Gjest Ballerina Skrevet 20. desember 2007 #15 Skrevet 20. desember 2007 Dere må ha salmer, men synes dere det blir litt tamt, så kan dere få et band som spiller til dem istedenfor bare orgel og kanskje en forsanger. Et vennepar av oss hadde i sommer og det ble kjempebra!! Så går det jo an å ha solosanger i tillegg. Men gifter man seg i kirka må man respektere at de har en liturgi de må følge!
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2007 #16 Skrevet 21. desember 2007 Dere må ha salmer, men synes dere det blir litt tamt, så kan dere få et band som spiller til dem istedenfor bare orgel og kanskje en forsanger. Et vennepar av oss hadde i sommer og det ble kjempebra!! Så går det jo an å ha solosanger i tillegg. Men gifter man seg i kirka må man respektere at de har en liturgi de må følge! Tusen takk for svar:)
Pastor Knut Skrevet 21. desember 2007 #17 Skrevet 21. desember 2007 Mitt inntrykk er at mange prester ønsker folk velkomne til å f.eks. gifte seg i kirken selv om de ikke er personlige kristne. Jeg får inntrykk av at de som ikke er kristne opplever dette som mer respektløst enn de som er kristne. Prestene er vel bare glade for at folk ønsker å bruke kirken. De jeg har sett som uttaler seg i media sier hvertfall det. Ja, det har du helt rett i. Når det gjelder dette med salmer, da ligger det fastlagt i liturgien at det skal være med. På den annen side, i dag finnes det mange og moderne musikkuttrykk som ligger i grenselandet salmer/sanger. Poenget er at musikkuttrykkene ikke skal bryte med kirkens trosgrunnlag. Det gjelder også når brudeparet selv er med på å velge musikalske uttrykk. Uansett gjelder alltid at dette skal godkjennes av prest og organist. Og som blant alle mennesker er også organister og prester forskjellige. Mitt forslag er at dere snakker med presten og hører hva vedkommende mener om saken, men å velge ting bort fra liturgien tror jeg neppe er aktuelt i Den norske kirke :-)
Wildy Skrevet 21. desember 2007 #18 Skrevet 21. desember 2007 For noen år siden var jeg i et bryllup hvor de hadde Ave Maria på fløyte, ganske enkelt helt nydelig. Senere spilte venner av brudgommen Pachebels Canon i D på fiolin og cello, det regnes kanskje ikke som salme; men pent var det! Nå kan det hende jeg roter sammen med et annet bryllup, men jeg lurer på om det ikke var i det samme bryllupet brudeparets barn sang "måne og sol" ,vet ikke helt om den heter det, teksten begynner i allefall med det..., et sjarmerende innslag var det iallefall. Er ikke så dumt å finne andre løsninger på salmene enn at de skal synges av forsamlingen, for det det blir ofte litt tamt. Om det ikke er så mange gjester i kirken blir det litt stusselig når man kommer til allsangen,spesielt om det er sanger folk ikke kan.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. desember 2007 #19 Skrevet 21. desember 2007 Dere må nok ha salmer, men enkelte kirker har et utvidet begrep om hva som er salmer. Har flere steder sett Alf Prøysens "Mitt hjerte er ditt" omtalt som salme, og den er jo nyydlig og ikke en tradisjonell salme. Det kan jo hende presten har forslag til salmer som ikke er helt tradisjonelle. Ellers støtter jeg opp om tipset om forsanger - det blir ofte veldig stemningsfullt og fint. Kan alltids kommentere debatten om det er respektløst å gifte seg i kirken dersom man ikke er personlig kristen, selv om det ikke er dette TS spør om: Det er ytterst få av den norske befolkningen som er praktiserende, personlige kristne. Ved siden av å være et gudshus er kirkebyggene en viktig del av vår kulturarv som det er knyttet mye annet enn religiøse følelser til. Vi betaler alle skatt for å holde dem ved like - i allefall de som står som medlemmer av statskirken. Så lenge man har en grei dialog med presten og kan finne en måte å løse det på som alle parter synes er grei, er det ikke noe problem å gifte seg i kirken, synes nå jeg.
Tabris Skrevet 21. desember 2007 #20 Skrevet 21. desember 2007 Når man er så lite kristen at man vil unngå salmer fordi de er kjedelige og tamme, da synes jeg definitivt det hadde vært bedre om man giftet seg et annet sted i en kirke. Hvor mye skal vi vanne ut og misbruke kristendommen og kirken, egentlig? Det jeg synes er mest trist oppi det hele er hvor mange som synes det er helt greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå