Gjest graceland Skrevet 20. desember 2007 #1 Skrevet 20. desember 2007 Tenkte å bake litt til jul, og jeg lurte på om noen har en god oppskrift på rundstykker uten melk i? Jeg har funnet noen på nettet, men aner jo ikke om de er ok...
Tabris Skrevet 20. desember 2007 #2 Skrevet 20. desember 2007 Jeg har ingen oppskrifter uten melk, men et annet alternativ er å bruke soyamelk, rismelk eller havremelk i stedet for?
LilleBille Skrevet 20. desember 2007 #3 Skrevet 20. desember 2007 Jeg bruker stort sett aldri melk når jeg baker rundstykker. Lager en deig av 3 dl vann - 1 pk gjær - 1 ts. salt og 1 ts sukker + mel til passe deig. (Tilsett gjerne nøtter/frø el.)
Gjest barelillemeg Skrevet 20. desember 2007 #4 Skrevet 20. desember 2007 Jeg bruker heller ikke melk i verken boller eller rundstykker - den eneste gangen jeg bruker melk i deig er når jeg baker søte brød. Prøv deg frem - oppskriften til LilleBille ser ut som en helt standard deig!
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #5 Skrevet 20. desember 2007 Jeg bruker ikke melk i rundstykker, her er grunnoppskriften: 4-5 dl lunket vann 1 pk tørrgjær 1 ts salt 400 gr sammalt hvete (eller spelt) 800 gr siktet hvete (eller spelt) - jeg pleier å bruke mindre siktet og mer sammalt 3 ss vegetabilsk olje, gjerne olivenolje - kan også ta litt mer enn dette I tillegg nøtter, frø, havregryn, kruskakli etc etter hva man har. Dette gir 8 rundstykker. Stekes på 200 eller 225 (?) grader i ca 20 minutter. Funker fint å ta opp fra fryseren og varme etter behov
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå