Gjest Gjest_Gjest1_* Skrevet 20. desember 2007 #1 Skrevet 20. desember 2007 Har kommet inn i en kjempelei situasjon:Har ikke lappen,og skal på nattevakt på julaften.Julen skal være hos min søster som bor laangt avgårde.(Ca 2 timer med buss-en 1/2 time med bil).Spurte derfor om noen i besøket kunne kjøre meg til jobb,sånn at jeg kan være med i besøket.Men det var det ingen som kunne.Og pga at jeg for tiden faktisk er personlig konkurs(noe ingen i familien vet utenom min søster),har jeg heller ikke råd til drosje den lange veien.Faktisk har jeg ca 150 kr som skal holde helt til 12 januar....Enden på dette har blitt at jeg har sagt jeg ikke kommer på julaften,og nå ringer søster,mor etc og mener jeg er verdens kjipeste person som ødelegger julen for alle.De sier jeg må gå i meg selv osv.Men for å være helt ærlig,ble jeg skikkelig såret over at INGEN gadd å kjøre meg på julaften,-SISTE BUSSEN GÅR JO KL 17.00!!!I tillegg er jeg så deppa over den økonomiske situasjonen min at jeg stort sett sitter hjemme og gråter når jeg har fri.Er jo sikkert ekstra overfølsom på grunn av økonomien,men føler likevel at jeg har en skikkelig kjip familie.Kan ellers nevne at jeg ALDRI ber familien min om hjelp ellers i året.Siden "alle" nå syns jeg er en drittsekk rett og slett,blir jeg enda mer i tvil om hva jeg skal gjøre.Bør jeg låne penger og gå i besøket,eller skal jeg sitte hjemme alene på julaften?Og overreagerer jeg,eller hadde du også følt deg urettferdig behandlet?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. desember 2007 #2 Skrevet 20. desember 2007 Spurte derfor om noen i besøket kunne kjøre meg til jobb,sånn at jeg kan være med i besøket.Men det var det ingen som kunne.Og pga at jeg for tiden faktisk er personlig konkurs(noe ingen i familien vet utenom min søster),har jeg heller ikke råd til drosje den lange veien. Kunne eller ville de ikke kjøre deg? Hvis de faktisk ikke kan så syns jeg ikke det er så dårlig gjort, men hvis de sa nei fordi de ikke gidder, etc. så er det ganske lite smart av dem og ikke legge 2 og 2 sammen og skjønne at grunnen til at du ikke kan komme er fordi du må på jobb!????!!!!? Synes du skal fortelle familien din hvordan ting ligger an jeg
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 20. desember 2007 #3 Skrevet 20. desember 2007 De GIDDER ikke. Jeg begynner på jobb kl 21.00,og besøket begynner litt før kl 17.00,så litt tid hadde det jo blitt. Men kan virkelig ikke fortelle de om den økonomiske situasjonen min,-vet min mor hadde blitt så bekymret da,og hun er kronisk syk og tåler lite.. Tror rett og slett at jeg er skikkelig sår fordi de kan,men rett og slett ikke gidder å kjøre meg.Syns det er utrolig dårlig gjort,og må innrømme at jeg er såpass lei meg at jeg heller ikke føler for å feire jul med noen som bryr seg så lite som dem.Men så er det tantebarna mine da...Vet de blir skuffet hvis jeg ikke kommer,men samtidig er de også vant til at tante ofte er på jobb på ukurante tider.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #4 Skrevet 20. desember 2007 Uff, så leit dette var da! Men de har vel en god grunn for ikke å kunne plukke deg opp...?! Det er litt kjedelig at de gir deg dårlig samvittighet med å si at du ødelegger for alle, i stedenfor å høre hva som er grunnen til den avgjørelsen.. Din søster som hvet hvordan ting ligger an regner jeg med forstår situasjonen, men om du nevner for familien at du får veldig problemer med transport pga dårlig økonomi denne måneden, så er de kanskje villige til å hjelpe deg litt økonomisk for å få hele familien samlet?
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #5 Skrevet 20. desember 2007 Nei, der kom du meg i forveien gitt Det var en liten tidsklemme der, men som sagt, hva med søsteren din? Har hun mulighet til å hjelpe deg litt økonomisk, hun som vet? Jeg hadde blitt fryktelig såret selv, så jeg forstår deg godt! Men taxi utgifter er jo litt ekstra utgifter som du kanskje kunne nevt at blir vanskelig for deg uten å måtte nevne at du sliter fryktelig om du ikke ønsker å fortelle det?
Gjest Trådstarter igjen Skrevet 20. desember 2007 #6 Skrevet 20. desember 2007 Blir bare min søster og bror med deres respektive familie.Og årsaken er enkelt og greit at de ikke VIL.Ingen i familien drikker på julaften,men folk gidder ikke fordi de ikke vil bruke julekvelden på kjøring.Og ironisk nok så er det faktisk min søster som har brukt mest munn på meg,-sier hun er så utrolig lei seg for å ha en søster som meg,at jeg er ego,at det er min skyld hvis guttene hennes er lei seg på julaften osv.Er selvfølgelig kjempeglad i familien min,men merker at det uansett ikke er så stas å ha kontakt med de nå.Er liksom falt alt for mange ord og meninger mellom oss.Likevel blir det vel ikke akkurat stas å sitte hjemme på julekvelden med et knekkebrød uten pålegg heller
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 20. desember 2007 #7 Skrevet 20. desember 2007 Hehe...og slik går nå natten..:-)Må først si jeg er supertakknemlig for svarene deres,-tusen takk! Føler meg som en liten sutrekopp,men merker at dette går skikkelig inn på meg. Men uansett,-familien sier at såpass kr (til taxi) må jeg kunne bruke på julaften,og at det derfor ikke er aktuelt å kjøre meg noen sted.Forrige mnd hadde jeg ikke engang penger til bind,og måtte finne provisoriske løsninger (ja,bra jeg er anonym nå,gitt!!!).Spiser på jobb fordi jeg ikke har penger til mat osv.ALT dette vet min søster,men samtidig er det akkurat som hun ikke skjønner det,for hun svitsjer bare over til å snakke om sine egne problemer.Og hun har forøvrig også dårlig råd..Videre får jeg vel også si at stoltheten min gjør at jeg ABSOLUTT IKKE ønsker å be familien min om en eneste kr,eller annen form for hjelp...
Gjest ny gjest Skrevet 20. desember 2007 #8 Skrevet 20. desember 2007 Kvalifiserer ikke du til nødlån på sosialen tro? Vet ikke om det er en mulighet, men når det går så langt at du ikke har kr til mat og grunnleggende hygiene så skulle jeg håpe det.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. desember 2007 #9 Skrevet 20. desember 2007 Men uansett,-familien sier at såpass kr (til taxi) må jeg kunne bruke på julaften,og at det derfor ikke er aktuelt å kjøre meg noen sted. og det skjønner jeg godt at de sier om ikke de vet hvor ille situasjonen er. Du må nesten velge mellom stoltheten og julefeiringa her gitt.. Ikke misforstå, jeg synes det er en kjempetrist situasjon for deg, men hvis det hele kan løses ved t du svelger stoltheten, så er det i grunn opp til deg selv.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #10 Skrevet 20. desember 2007 Oh, kjære, si til dem at de ikke kommer noen vei med å prøve å gi deg dårlig samvittighet!! Jeg ville "sutret" like mye som deg, dette synes jeg ikke er rettferdig, men egoistisk av dine nærmeste, beklager å si det! Ærlig talt, dette er ikke en trivelig start på en familie-hyggekveld, det må jeg si.. Hadde nok mistet lysten selv, men skjønner jo at du ikke vil være den som ikke dukker opp heller..! Hvordan fungerer slikt nødlån tru?! Meg bekjent er ikke sosialen de mest villige til å hjelpe mennesker i nød, den har jeg fått erfart selv.. Men kan hende du er heldigere Nei, sett ned foten og gi de beskjed om at det er greit de blir skuffet, men de er nødt til å finne en annen måte å få fram det på en å overlesse deg med sånt tomt og unødvendig snakk for å gi deg dårlig samvittighet. Kjenner jeg blir virkelig provosert!
lulle Skrevet 20. desember 2007 #11 Skrevet 20. desember 2007 Jeg er kanskje sær, men jeg hadde også kviet meg for å kjøre noen 1 1/2 time på julaften. ( det var litt uklart i innlegget ditt om det var 90 min med bil eller 30. Hvis det var 30 stiller saken seg helt annerledes) De skal jo tilbake også, som tar like lang tid. Det betyr jo 3 timeri bil, og julekvelden helt amputert for dem som kjører også. Når du ikke engang er ærlig om situasjonen, kan jeg skjønne at de tror du ikke gidder, på samme måte som du tror de ikke gidder. Ofte er det kommunikasjonen som skaper problemer.
Gjest smotti Skrevet 20. desember 2007 #12 Skrevet 20. desember 2007 Du kan ikke forvente at folk gidder å kjøre deg visst du gir uttrykk for at du du økonomien på stell. Jeg hadde helle ikke giddet det. Men hadde det vært fordi personen ikke hadde råd hadde jeg gjort det. Og det er faktisk veeeldig vanlig at folk i enkelte perioder har hatt vanskelig økonomi, noe som også sikkert gjelder din mor. Svelg stoltheten din og bare si at det skar seg litt og det er derfor du ikka kan komme med mindre noen kjører deg. Sier du sannheten er sjansen større for at folk gidder å kjøre deg!
Kalorina Skrevet 20. desember 2007 #13 Skrevet 20. desember 2007 Jeg hadde ikke giddet å bruke en drøy time på å kjøre noen på jobb julaften, ikke få velge om jeg vil drikke vin til maten min og få hele julekvelden splittet opp fordi noen har drålig styring på pengene sine. Jeg hadde gladelig lånt min søster penger til taxi. Men jeg hadde ikke vært sjåfør for noen nei.
Gjest Gjest_smiley_* Skrevet 20. desember 2007 #14 Skrevet 20. desember 2007 Så Ego folk er.......jeg hadde kjørt søstera mi på jobb dersom det bare var 1/2 hver vei. Jeg drikker ikke på julaften, og hadde ikke vært noe stort offer om jeg hadde drukket til vanlig på julaften. Alternativet er at hun skal sitte alene, og det synes jeg hadde vært helt uaktuelt.
Kalorina Skrevet 20. desember 2007 #15 Skrevet 20. desember 2007 Så Ego folk er.......jeg hadde kjørt søstera mi på jobb dersom det bare var 1/2 hver vei. Jeg drikker ikke på julaften, og hadde ikke vært noe stort offer om jeg hadde drukket til vanlig på julaften. Alternativet er at hun skal sitte alene, og det synes jeg hadde vært helt uaktuelt. ER jo ikke noe stort offer for deg da som du sier. Hva er da problemet? Tenk om andre har tradisjon for en akevitt til ribba på julaften. Skal man da avstå fra det fordi man tilfeldigvis har en økonomisk ødeland til søster?
Antoinette Skrevet 20. desember 2007 #16 Skrevet 20. desember 2007 Jeg får ikke denne historien din helt til å stemme. Du jobber, men allikevel er du så blakk at du ikke kan kjøpe bind når du har mensen. Og hvis søsteren din vet om din økonomiske situasjon, hvorfor hjelper hun deg ikke med skyss?
Gjest Gjest_Doris_* Skrevet 20. desember 2007 #17 Skrevet 20. desember 2007 Det kan være mange grunner til at TS er blakk akkuratt nå, og det er mangs som sliter ekstra i julen. Nå vet jeg ikke om du har førerkort, men om du har det, du kan ikke få lånt bil da??? Ellers synes jeg du skal snakke ordentlig med søsteren din, og høre om dere kan ha en hyggelig julelunch, eller kanskje mandelen i grøten eller noe tideligere på dagen. Stas for ungene (om det var de som ville blitt mest såret) og du får sett familien ol, også ta den bussen kl 17??
Kalorina Skrevet 20. desember 2007 #18 Skrevet 20. desember 2007 Hun skriver at hun ikke har førerkort
Gjest mona28 Skrevet 20. desember 2007 #19 Skrevet 20. desember 2007 Stakkar deg, du er i en kinkig situasjon nå, men hadde jeg vært i dine sko så hadde jeg snakket med din mor og fortalt henne at du er lei deg for at de syntes du ødelegger julaften for dem, og at du selvfølgelig veldig gjerne ville vært sammen med dem, men at du akkurat denne måneden ikke har penger til å bruke penger på taxi (taxi koster jo også litt ekstra på julaften) og de få pengene du har igjen må brukes på mat. Tror hun ville forstått deg da og kanskje lånt deg pengene, regner med at hun ville satt stor pris på å ha deg der....ønsker deg en god jul i allefall....og hadde jeg vært søsteren din så skulle jeg nå gladelig å kjørt deg.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #20 Skrevet 20. desember 2007 Jeg hadde ikke giddet å bruke en drøy time på å kjøre noen på jobb julaften, ikke få velge om jeg vil drikke vin til maten min og få hele julekvelden splittet opp fordi noen har drålig styring på pengene sine. Jeg hadde gladelig lånt min søster penger til taxi. Men jeg hadde ikke vært sjåfør for noen nei. Halvannen time med taxi til julaftentakst koster minimum 2000 kr, vil jeg tro. Det er ganske mye penger, både å låne bort og å betale tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå