Gjest svigerdatter Skrevet 20. desember 2007 #1 Skrevet 20. desember 2007 Jeg har en flott svigerfamilie, men dette irriterer meg. Hvert Är sender jeg av gÄrde gaver til mine svigerforeldre og min manns sÞsken i god til fÞr jul. Feirer ikke jul hos dem, men drar dit i romjulen. De pÄ sin side har aldri sendt gavene hit - fÄr ikke gaver fÞr i romjula. Hittil har min mann og jeg feiret hos hver vÄr familie, sÄ jeg har ikke brydd meg sÄ mye med det annet enn at jeg har registrert det og synes det er litt slÞvt. NÄ er vi gift og har barn, og min mann skal feire sammen med oss. Likevel har vi ikke fÄtt gavene i posten. Jeg synes det er veldig stusselig at min mann ikke skal fÄ noen gaver fra sine pÄ julaften, og at det ikke ligger noe under treet til vÄr sÞnn fra besteforeldrene, tanter og onkler. Jeg synes dette Þdelegger en del av hÞytideligheten ved julaften nÄr det stadig kommer gaver utover i romjulen, og jeg sitter med fÞlelsen at gavene ikke blir gitt fordi de vil, men fordi de mÄ. For Ä vÊre helt Êrlig synes jeg at hvis de ikke kan sÞrge for at gavene er hos oss til jul kan de droppe hele greia. Derfor lurer jeg pÄ om det er mange andre som er vant med Ä gjÞre det pÄ denne mÄten. Synes dere det er greit at gavene blir gitt i romjula uten noen annen grunn enn at de ikke gidder Ä sende det? Har lyst Ä ta opp dette med dem, spesielt siden vÄr sÞnn vil skjÞnne mer av gaveseansen til neste Är, men sÄ er jeg litt redd for at det er jeg som er sÊr her.
Gjest Catwoman Skrevet 20. desember 2007 #2 Skrevet 20. desember 2007 Overfor sÞnnen din sÄ bÞr de klare Ä sende gavene sÄ de er der til julaften. Julen er spesiell for barn - og gavene hÞrer til pÄ julaften. NÄr det er snakk om voksne mennesker synes jeg ikke det er sÄ farlig - jeg hadde ikke gjort noe av om noen ga meg julegaven i romjulen isteden. Men jeg ville ikke gjort det selv - sÞrger alltid for at folk fÄr gavene fra meg pÄ julaften.
Antoinette Skrevet 20. desember 2007 #3 Skrevet 20. desember 2007 Det er slÞvt gjort og ikke kunne fÄ gavene sendt avgÄrde. Posten har jo kjÞrt en kjempekampanje i hele desember om at gavene mÄ leveres innen 16 des. sÄ at man ikke "vet" holder ikke. Jeg ville tatt det opp pÄ en pen mÄte, julegavene skal ligge under treet pÄ Julaften, ikke komme slengt etter en i romjulen.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #4 Skrevet 20. desember 2007 Herlighet, det var da ogsĂ„ noe Ă„ irritere seg over. Ădelegger virkelig dette jula, altsĂ„? Da skal det ikke mye til!
Eve Luna Skrevet 20. desember 2007 #5 Skrevet 20. desember 2007 Herlighet, det var da ogsĂ„ noe Ă„ irritere seg over. Ădelegger virkelig dette jula, altsĂ„? Da skal det ikke mye til! Helt enig. SkjĂžnner ikke at dette er noe Ă„ irritere seg over. Er ikke gaven god nok hvis du ikke Ă„pner den pĂ„ juleaften? Jeg har ofte fĂ„tt gaver i rom jula, ogsĂ„ etter nyttĂ„ret. Syntes alltid det var hyggelig uansett nĂ„r gaven kom.
Antoinette Skrevet 20. desember 2007 #6 Skrevet 20. desember 2007 Jeg synes uansett at det er slÞvt nÄr det er barn som venter pÄ gaver men som mÄ vente flere dager ekstra for besteforeldrene ikke gidder Ä komme seg til postkontoret i tide.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #7 Skrevet 20. desember 2007 Jeg synes uansett at det er slÞvt nÄr det er barn som venter pÄ gaver men som mÄ vente flere dager ekstra for besteforeldrene ikke gidder Ä komme seg til postkontoret i tide. Hvis det er sÄnn hvert Är, kan de vel bare si til barna at gavene derfra kommer i romjula? Da fÄr ju barna Äpne gaver en dag til og det er vel moror? Trenger ikke Ä lage problemer ut av alt, vet du.
Gjest TS Skrevet 20. desember 2007 #8 Skrevet 20. desember 2007 TS her. Interessant Ă„ se at det er flere meninger om dette. For meg er det nemlig utenkelig Ă„ ikke levere de gavene jeg skal gi i tide, men julen er jo fylt av mange mer eller mindre rare riutaler, og en tradisjon som er uunvĂŠrlig for noen vil gjerne vĂŠre komplett idiotisk for andre. Det Ăždelegger selvfĂžlgelig ikke jula, det fĂ„r da vĂŠre mĂ„te pĂ„. Ădelegge hĂžytideligheten var vel et feil ord Ă„ bruke, jeg mener mer at det vanner den ut litt. Jeg synes det skal vĂŠre Ăšn dag som er den store dagen, jeg da, og det er julaften. Ikke gaver i tide og "utide" (misforstĂ„ meg rett). Gavene er selvfĂžlgelig ikke mindre verdt fordi om de kommer i romjula. Jeg synes derimot gaven mister hĂžytidstemningen, nĂ„r man omtrent fĂ„r dem slengt i fanget og sĂ„ sitter der alene og pakker opp mens giver gĂ„r for Ă„ ta oppvasken eller no'. Som sagt brydde jeg meg ikke sĂŠrlig nĂ„r det bare var snakk om meg, men jeg synes det er litt trist ift mannen min og slĂžvt ift gutten vĂ„r som neste jul vil vĂŠre to Ă„r.
Gjest Pax Skrevet 20. desember 2007 #9 Skrevet 20. desember 2007 De synes kanskje ikke det er sÄ farlig om de fÄr gavene sine i romjulen heller, da? SÄ sparer du litt pÄ Ä poste, i alle fall.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. desember 2007 #10 Skrevet 20. desember 2007 Det hender at jeg ikke rekker Ä sende ting heller, eller treffe den som skal fÄ gaven. Da AVTALER vi. Greier jeg ikke Ä SNAKKE med de det gjelder heller har man et problem. Jeg synes det er rart at de ikke kan prioritere Ä sende en gave til et barn. Men kanskje de synes det er kjekkere Ä vÊre tilstede nÄr gaven Äpnes?
Gjest Wolfmoon Skrevet 20. desember 2007 #11 Skrevet 20. desember 2007 Besteforeldre vil vel gjerne vÊre til stedet nÄr barnebarna Äpner gavene!? Her Äpner vi gjerne gaver lille julaften nÄr niesa mi og familien skal vÊre et annet sted pÄ julaften. BÄde fordi det er praktisk Ä slippe og dra med seg masse gaver, og fordi besteforeldrene synes det er koselig Ä vÊre tilstedet nÄr gavene Äpnes.
Gjest TS Skrevet 20. desember 2007 #12 Skrevet 20. desember 2007 Vurderte Ä ikke sende i Är, men kom til at da legitimerer jeg pÄ en mÄte en ordning jeg ikke synes sÄ mye om. Den hundringsen jeg bruker pÄ Ä sende gavene bryr jeg meg fint lite om. Tanken har slÄtt meg ogsÄ at det kan vÊre fordi de gjerne vil vÊre der nÄr gavene Äpnes, men jeg tror ikke det. Samtlige ganger har de gÄtt og gjort noe annet mens jeg har pakket opp. Jeg er sikkert sÊr, men jeg synes det er... pussig. Synes ogsÄ helt klart at man mÄ klare Ä snakke med de det gjelder. Det kommer jeg nok ogsÄ til Ä gjÞre. Er likevel litt greit Ä vite at ikke absolutt alle synes man er supersÊr fordi om man vil at sÊrlig barna skal fÄ gavene sine pÄ julaften. Som ny svigerdatter fÞler jeg fremdeles at jeg bÞr trÄ litt varsom. Ikke helt husvarm enda Dette er jo ikke egentlig et problem, i tilfellet et luksusproblem. Tingen er jo at jeg fÞler meg litt utakknemlig og bortskjemt fordi jeg reagerer sÄnn, og at det er derfor jeg kvier meg litt til Ä nevne det. Vil jo ikke at de skal tro, som noen sa over her, at gavene blir mindre verdt. Men det er og blir en mÄte Ä gjÞre det pÄ som jeg ikke liker og vil foretrekke for min familie.
Brukernavn Skrevet 20. desember 2007 #13 Skrevet 20. desember 2007 Jeg personlig ville aldri sendt presanger til noen jeg allikevel skal treffe i romjulen.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #14 Skrevet 20. desember 2007 Jeg personlig ville aldri sendt presanger til noen jeg allikevel skal treffe i romjulen. Ikke jeg heller. Dette viser bare at gavefokuset er alt for stort. La nÄ svigerfamilien gi gavene nÄr de vil og sÄ gir dere nÄr dere vil. Ikke noe Ä irritere seg over. Jeg synes du er smÄlig og det er dine holdninger som Þdeliegger for deg, ikke svigerforeldrene dine.
Gjest TS Skrevet 20. desember 2007 #15 Skrevet 20. desember 2007 Brukernavn: Kan du si hvorfor ikke? Dere som har vÊrt vant med at gaver Äpnes litt etterhvert - synes dere at julen blir veldig gavefokusert, eller klarer dere Ä sette mer pris pÄ hver gave nÄr de kommer litt etterhvert? Det er mye rart man tenker pÄ rundt oppdragelse som forholdsvis fersk mor, og man innser fort at det er mange kameler som mÄ svelges. Jeg vet jo ikke enda om dette er noe som er verd Ä bruke energi pÄ. Selv har jeg alltid vÊrt vant med at gaver er en del av julaften, og at man gleder seg til andre ting resten av jula. Vil at min sÞnn skal glede seg til Ä mÞte besteforeldrene sine, ikke glede seg til Ä mÞte besteforeldrene fordi han vet at han fÄr gaver nÄr han mÞter dem.
Brukernavn Skrevet 20. desember 2007 #16 Skrevet 20. desember 2007 Brukernavn: Kan du si hvorfor ikke? Jeg synes det er bortkastet Ä bruke tid og penger for Ä fÄ dem avgÄrde nÄr jeg allikevel skal dit innen rimelig tid.
Gjest TS Skrevet 20. desember 2007 #17 Skrevet 20. desember 2007 Dette viser bare at gavefokuset er alt for stort. Det er jo akkurat det jeg Þnsker Ä unngÄ. Har for eksempel sett barn som feirer bursdag opptil seks -syv ganger fordi alle i slekta skal fÄ vÊre med pÄ feiringen. Disse barna synes jeg ikke viser takknemmelighet for gavene de fÄr, men tar det som en selvfÞlgelighet at de skal fÄ gaver. Masse gaver. Hvor den ene helst skal overgÄ den andre.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #18 Skrevet 20. desember 2007 Det er jo akkurat det jeg Þnsker Ä unngÄ. Har for eksempel sett barn som feirer bursdag opptil seks -syv ganger fordi alle i slekta skal fÄ vÊre med pÄ feiringen. Disse barna synes jeg ikke viser takknemmelighet for gavene de fÄr, men tar det som en selvfÞlgelighet at de skal fÄ gaver. Masse gaver. Hvor den ene helst skal overgÄ den andre. Jula er jo en veldig begrenset periode og jeg tror ikke at barna dine blir mer gavefokusert om de fÄr noen av gavene i romjula. Slapp av litt. Hvorfor skulle de bli mindre takknemlige av Ä fÄ 10 gaver pÄ julaften pluss tre i romjula enn om om de fikk 13 pÄ julaften? Hvorfor glerer barn seg til jul? Jo, pga gavene. Jeg synes det er du som er gavefokusert her. Jeg synes ikke du har noe med Ä si til svigerforeldrene dine at de skal sende pakkene til dere. VÊr litt forsiktig og la andre fÄ gjÞre som de vil.
Gjest *Mim* Skrevet 20. desember 2007 #19 Skrevet 20. desember 2007 Synes ikke du skal la dette Ăždelegge jula di! Svigerfamilien burde kanskje ha avtalt eller klarert at de gir gaver i romjula, men jeg skjĂžnner godt at de vil pakke opp gaver sammen med dere. Hvis det er hos dere som de fleste andre steder, er det nok pakker julaften likevel.
Gjest Raptuza Skrevet 20. desember 2007 #20 Skrevet 20. desember 2007 Nei, det er ikkje like moro Ä fÄ julepresangane etter julaftan...knuslete svigerfam !
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ