Gjest svigerdatter Skrevet 20. desember 2007 #1 Skrevet 20. desember 2007 Jeg har en flott svigerfamilie, men dette irriterer meg. Hvert år sender jeg av gårde gaver til mine svigerforeldre og min manns søsken i god til før jul. Feirer ikke jul hos dem, men drar dit i romjulen. De på sin side har aldri sendt gavene hit - får ikke gaver før i romjula. Hittil har min mann og jeg feiret hos hver vår familie, så jeg har ikke brydd meg så mye med det annet enn at jeg har registrert det og synes det er litt sløvt. Nå er vi gift og har barn, og min mann skal feire sammen med oss. Likevel har vi ikke fått gavene i posten. Jeg synes det er veldig stusselig at min mann ikke skal få noen gaver fra sine på julaften, og at det ikke ligger noe under treet til vår sønn fra besteforeldrene, tanter og onkler. Jeg synes dette ødelegger en del av høytideligheten ved julaften når det stadig kommer gaver utover i romjulen, og jeg sitter med følelsen at gavene ikke blir gitt fordi de vil, men fordi de må. For å være helt ærlig synes jeg at hvis de ikke kan sørge for at gavene er hos oss til jul kan de droppe hele greia. Derfor lurer jeg på om det er mange andre som er vant med å gjøre det på denne måten. Synes dere det er greit at gavene blir gitt i romjula uten noen annen grunn enn at de ikke gidder å sende det? Har lyst å ta opp dette med dem, spesielt siden vår sønn vil skjønne mer av gaveseansen til neste år, men så er jeg litt redd for at det er jeg som er sær her.
Gjest Catwoman Skrevet 20. desember 2007 #2 Skrevet 20. desember 2007 Overfor sønnen din så bør de klare å sende gavene så de er der til julaften. Julen er spesiell for barn - og gavene hører til på julaften. Når det er snakk om voksne mennesker synes jeg ikke det er så farlig - jeg hadde ikke gjort noe av om noen ga meg julegaven i romjulen isteden. Men jeg ville ikke gjort det selv - sørger alltid for at folk får gavene fra meg på julaften.
Antoinette Skrevet 20. desember 2007 #3 Skrevet 20. desember 2007 Det er sløvt gjort og ikke kunne få gavene sendt avgårde. Posten har jo kjørt en kjempekampanje i hele desember om at gavene må leveres innen 16 des. så at man ikke "vet" holder ikke. Jeg ville tatt det opp på en pen måte, julegavene skal ligge under treet på Julaften, ikke komme slengt etter en i romjulen.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #4 Skrevet 20. desember 2007 Herlighet, det var da også noe å irritere seg over. Ødelegger virkelig dette jula, altså? Da skal det ikke mye til!
Eve Luna Skrevet 20. desember 2007 #5 Skrevet 20. desember 2007 Herlighet, det var da også noe å irritere seg over. Ødelegger virkelig dette jula, altså? Da skal det ikke mye til! Helt enig. Skjønner ikke at dette er noe å irritere seg over. Er ikke gaven god nok hvis du ikke åpner den på juleaften? Jeg har ofte fått gaver i rom jula, også etter nyttåret. Syntes alltid det var hyggelig uansett når gaven kom.
Antoinette Skrevet 20. desember 2007 #6 Skrevet 20. desember 2007 Jeg synes uansett at det er sløvt når det er barn som venter på gaver men som må vente flere dager ekstra for besteforeldrene ikke gidder å komme seg til postkontoret i tide.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #7 Skrevet 20. desember 2007 Jeg synes uansett at det er sløvt når det er barn som venter på gaver men som må vente flere dager ekstra for besteforeldrene ikke gidder å komme seg til postkontoret i tide. Hvis det er sånn hvert år, kan de vel bare si til barna at gavene derfra kommer i romjula? Da får ju barna åpne gaver en dag til og det er vel moror? Trenger ikke å lage problemer ut av alt, vet du.
Gjest TS Skrevet 20. desember 2007 #8 Skrevet 20. desember 2007 TS her. Interessant å se at det er flere meninger om dette. For meg er det nemlig utenkelig å ikke levere de gavene jeg skal gi i tide, men julen er jo fylt av mange mer eller mindre rare riutaler, og en tradisjon som er uunværlig for noen vil gjerne være komplett idiotisk for andre. Det ødelegger selvfølgelig ikke jula, det får da være måte på. Ødelegge høytideligheten var vel et feil ord å bruke, jeg mener mer at det vanner den ut litt. Jeg synes det skal være èn dag som er den store dagen, jeg da, og det er julaften. Ikke gaver i tide og "utide" (misforstå meg rett). Gavene er selvfølgelig ikke mindre verdt fordi om de kommer i romjula. Jeg synes derimot gaven mister høytidstemningen, når man omtrent får dem slengt i fanget og så sitter der alene og pakker opp mens giver går for å ta oppvasken eller no'. Som sagt brydde jeg meg ikke særlig når det bare var snakk om meg, men jeg synes det er litt trist ift mannen min og sløvt ift gutten vår som neste jul vil være to år.
Gjest Pax Skrevet 20. desember 2007 #9 Skrevet 20. desember 2007 De synes kanskje ikke det er så farlig om de får gavene sine i romjulen heller, da? Så sparer du litt på å poste, i alle fall.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. desember 2007 #10 Skrevet 20. desember 2007 Det hender at jeg ikke rekker å sende ting heller, eller treffe den som skal få gaven. Da AVTALER vi. Greier jeg ikke å SNAKKE med de det gjelder heller har man et problem. Jeg synes det er rart at de ikke kan prioritere å sende en gave til et barn. Men kanskje de synes det er kjekkere å være tilstede når gaven åpnes?
Gjest Wolfmoon Skrevet 20. desember 2007 #11 Skrevet 20. desember 2007 Besteforeldre vil vel gjerne være til stedet når barnebarna åpner gavene!? Her åpner vi gjerne gaver lille julaften når niesa mi og familien skal være et annet sted på julaften. Både fordi det er praktisk å slippe og dra med seg masse gaver, og fordi besteforeldrene synes det er koselig å være tilstedet når gavene åpnes.
Gjest TS Skrevet 20. desember 2007 #12 Skrevet 20. desember 2007 Vurderte å ikke sende i år, men kom til at da legitimerer jeg på en måte en ordning jeg ikke synes så mye om. Den hundringsen jeg bruker på å sende gavene bryr jeg meg fint lite om. Tanken har slått meg også at det kan være fordi de gjerne vil være der når gavene åpnes, men jeg tror ikke det. Samtlige ganger har de gått og gjort noe annet mens jeg har pakket opp. Jeg er sikkert sær, men jeg synes det er... pussig. Synes også helt klart at man må klare å snakke med de det gjelder. Det kommer jeg nok også til å gjøre. Er likevel litt greit å vite at ikke absolutt alle synes man er supersær fordi om man vil at særlig barna skal få gavene sine på julaften. Som ny svigerdatter føler jeg fremdeles at jeg bør trå litt varsom. Ikke helt husvarm enda Dette er jo ikke egentlig et problem, i tilfellet et luksusproblem. Tingen er jo at jeg føler meg litt utakknemlig og bortskjemt fordi jeg reagerer sånn, og at det er derfor jeg kvier meg litt til å nevne det. Vil jo ikke at de skal tro, som noen sa over her, at gavene blir mindre verdt. Men det er og blir en måte å gjøre det på som jeg ikke liker og vil foretrekke for min familie.
Brukernavn Skrevet 20. desember 2007 #13 Skrevet 20. desember 2007 Jeg personlig ville aldri sendt presanger til noen jeg allikevel skal treffe i romjulen.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #14 Skrevet 20. desember 2007 Jeg personlig ville aldri sendt presanger til noen jeg allikevel skal treffe i romjulen. Ikke jeg heller. Dette viser bare at gavefokuset er alt for stort. La nå svigerfamilien gi gavene når de vil og så gir dere når dere vil. Ikke noe å irritere seg over. Jeg synes du er smålig og det er dine holdninger som ødeliegger for deg, ikke svigerforeldrene dine.
Gjest TS Skrevet 20. desember 2007 #15 Skrevet 20. desember 2007 Brukernavn: Kan du si hvorfor ikke? Dere som har vært vant med at gaver åpnes litt etterhvert - synes dere at julen blir veldig gavefokusert, eller klarer dere å sette mer pris på hver gave når de kommer litt etterhvert? Det er mye rart man tenker på rundt oppdragelse som forholdsvis fersk mor, og man innser fort at det er mange kameler som må svelges. Jeg vet jo ikke enda om dette er noe som er verd å bruke energi på. Selv har jeg alltid vært vant med at gaver er en del av julaften, og at man gleder seg til andre ting resten av jula. Vil at min sønn skal glede seg til å møte besteforeldrene sine, ikke glede seg til å møte besteforeldrene fordi han vet at han får gaver når han møter dem.
Brukernavn Skrevet 20. desember 2007 #16 Skrevet 20. desember 2007 Brukernavn: Kan du si hvorfor ikke? Jeg synes det er bortkastet å bruke tid og penger for å få dem avgårde når jeg allikevel skal dit innen rimelig tid.
Gjest TS Skrevet 20. desember 2007 #17 Skrevet 20. desember 2007 Dette viser bare at gavefokuset er alt for stort. Det er jo akkurat det jeg ønsker å unngå. Har for eksempel sett barn som feirer bursdag opptil seks -syv ganger fordi alle i slekta skal få være med på feiringen. Disse barna synes jeg ikke viser takknemmelighet for gavene de får, men tar det som en selvfølgelighet at de skal få gaver. Masse gaver. Hvor den ene helst skal overgå den andre.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #18 Skrevet 20. desember 2007 Det er jo akkurat det jeg ønsker å unngå. Har for eksempel sett barn som feirer bursdag opptil seks -syv ganger fordi alle i slekta skal få være med på feiringen. Disse barna synes jeg ikke viser takknemmelighet for gavene de får, men tar det som en selvfølgelighet at de skal få gaver. Masse gaver. Hvor den ene helst skal overgå den andre. Jula er jo en veldig begrenset periode og jeg tror ikke at barna dine blir mer gavefokusert om de får noen av gavene i romjula. Slapp av litt. Hvorfor skulle de bli mindre takknemlige av å få 10 gaver på julaften pluss tre i romjula enn om om de fikk 13 på julaften? Hvorfor glerer barn seg til jul? Jo, pga gavene. Jeg synes det er du som er gavefokusert her. Jeg synes ikke du har noe med å si til svigerforeldrene dine at de skal sende pakkene til dere. Vær litt forsiktig og la andre få gjøre som de vil.
Gjest *Mim* Skrevet 20. desember 2007 #19 Skrevet 20. desember 2007 Synes ikke du skal la dette ødelegge jula di! Svigerfamilien burde kanskje ha avtalt eller klarert at de gir gaver i romjula, men jeg skjønner godt at de vil pakke opp gaver sammen med dere. Hvis det er hos dere som de fleste andre steder, er det nok pakker julaften likevel.
Gjest Raptuza Skrevet 20. desember 2007 #20 Skrevet 20. desember 2007 Nei, det er ikkje like moro å få julepresangane etter julaftan...knuslete svigerfam !
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå