Gå til innhold

Foreldrefradrag på selvangivelsen/skattekort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått nye skattekort og skal prøve å se om det skatteetaten har regnet seg frem til stemmer. Da dukket dette med foreldrafradrag opp.

Vi er samboere og har en datter som ble født i februar i år. Har vi krav på foreldrefradrag? Jeg har prøvd å lese litt om dette, men jeg skjønner det ikke helt. Er det noe man automatisk har krav på om man har barn (jeg har forstått at det er en forutsetning at barnet bor hjemme)? Siden dette er vårt første barn, har vi naturlig nok ikke vært borti dette før. Jeg har hørt snakk om at man får trekke fra utgifter til barnehage på selvangivelsen. Er det dette som kommer under foreldrefradraget og er dette fradraget på kr. 25.000,- uansett? Og får man foreldrefradrag fra barnet blir født - sånn at vi på selvangivelsen for 2007 kan kreve fradrag fra februar til desember?

Mange spørsmål, men dere som har hatt barn en stund har vel litt greie på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere får fradrag for faktiske utgifter opp til 25000, og det spiller ingen rolle når på året barnet er født.

Men dere må altså kunne dokumentere faktiske utgifter. Og når barnet ble født i februar, har dere vel ikke hatt det enda?

Skrevet

Foreldrefradraget her i huset er barnehageutgiftene iallefall.

Skrevet

Foreldrefradraget går på dokumenterte utgifter til barnepass.

Skrevet (endret)

Takk for svarene! :)

Da skjønner jeg det, når det går på fradrag av utgifter til barnepass. Vi har ikke hatt noen utgifter på jenta vår ennå, nei ;) Vi håper å få barnehageplass fra mars, og da kan vi altså i 2008 trekke fra utgiftene til barnepass fra mars - desember, enten de blir under 25.000 eller maks 25.000 kroner, altså det eksakte beløpet?

Endret av Ephemera
Skrevet (endret)
:Nikke: Endret av Chiquita
Skrevet

Du trekker fra det eksakte beløpet. Siden vi er gift deles det automatisk på to, men vi kan selv velge om vi skal la det stå eller om den ene skal trekke alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...