Gå til innhold

tips til morsomme treningsøvelser med hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

siden d ser ut til å være mange flinke hundeeiere her og jeg er inspirert av hundeskolen til å trene hunden, såå..

lurer jeg på om noen har noen gøyale eller praktiske ting jeg og hunden kan trene på?

gjerne si hvordan du har lært hunden din d også, så har jeg et fint utgangspunkt.

kan legge til at d er en nyyydelig golden retriever jeg skal trene :) fine hunden!

vi bruker trene mye basic som sitt, ligg, kom, på plass. litt utstillingsrelevante-ting, morsomme treninger som rull rundt, spill død, krype, slalom.

noen nye ideer til meg? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Hoffhilsen, altså ene foten frem og bukke mens man senker hodet

- Telle, altså du sier tre, hunden svarer voff voff voff

Skrevet

Å hente brus i kjøleskapet. :-D Det lærte jeg hunden min, men jeg kom aldri så langt at hun lærte å lukke kjøleskapsdøra etter seg. :fnise:

Jeg gjorde ikke dette den helt pedagogisk korrekte måten, så innlæringen ble litt skjev og unøyaktig, men vi gjorde det fordi det var morsomt - og visst imponerte det folk!

Først fant jeg en tom halvlitersflaske og giret hunden opp på den. Jeg lærte henne å plukke den opp og å gi den til meg (det gikk fort siden hun allerede kunne apport og slipp). Men jeg lekte ikke så voldsomt at hun begynte å demontere flasken, noe hun lett kunne gjort.

Deretter bandt jeg et tau i dørhåndtaket til kjøleskapsdøra og oppmuntret henne til å ta tak i det og dra - når kjøleskapsdøra åpnet seg var det masse hoi og ros. Jeg la flasken lett tilgjengelig og oppuntret henne til å ta flasken - igjen med masse ros og hoi når hun gjorde det riktig.

Det var egentlig veldig få repeteringer av de ulike momentene som skulle til før det satt. Når hun hadde kommet så langt at hun halvveis forsto hva hun skulle gjøre så la jeg til kommandoen "Hent brus!". Sto hun litt fast, så hjalp jeg henne i gang til hun kom på hva som skulle gjøres.

Litt rotete forklart, men da var kanskje også fordi vi lekte det hele inn på en noe usystematisk måte. ;)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Har en versjon av Tabris sin til vår lille lapphund. Tror aldri i verden den pingla greier å åpne kjøleskapsdøra, og hvis han gjorde det så ble det vel slutt på kjøttpålegget, så best å ikke lære han det ;)

Vi har en papptallerken som vi har en lang snor i (sånn som man bruker på julegaver er fin, for den snurrer seg så den blir lettere å få tak i!), den legger vi med godbit oppå noe, eller under noe som er så smalt at han må dra i snora for å få det ut. Dette greide han utrolig raskt, sikkert fordi tallerkenen i begynnelsen innehold vaffler ;) Etterhvert bygde vi på med å legge den så høyt at han må stå på en krakk for å få tak i snora. Tror du ikke pingla våres greide det også!? Merkelig hvor godt det er med vaffler gitt ;)

Skrevet

åå så mye morro! jeg skjønner d ligger mange uoppdagende triks i hverdagen :) skal bli gøy å prøve!

kom gjerne med fler for man kan jo alltid lære hunden noe nytt! :)

Skrevet

Bare et lite tillegg: Hunden lære å åpne kjøleskapsdøra ved å dra i tauen som er bunden fast. Når man er ferdig, så fjerner man tauet, og hunden klarer da ikke å åpne døra lenger.

I tillegg kan det være lurt å fjerne kjøttdeig og pålegg fra kjøleskapet når man skal trene på dette. ;)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Sikkert veldig lurt Tabris ;)

Jeg vet vi har en bok ett eller annet sted med masse morsomme aktiviseringer for hund og eier, men finner den desverre ikke igjen akkurat nå. Vet den ble kjøpt på Canis, og tror det var en av disse to bøkene: Aktiviteter - smart lek med din hund. eller Aktivera din hund. Bare et tips hvis fantasien skulle sette noen begrensninger ;)

Gjest rikkerikke
Skrevet

Meld deg på agilitykurs. Kjempegod kombinasjon av lek og lydighet. Min nå døde hund lærte seg for eksempel å bruke apparatet Fly ball. En "maskin" som kaster en tennisball opp i luften når hunden tråkker på en "pedal" . Du kunne se hunden tenkte for å lære hvordan hun kunne få tak i den fantastiske ballen. Ellers er det jo mulig å trene på hopp over hinder og balansering nesten alle steder ute. Også mye morsomt med det selv om det ikkeer triks på den måten det beskrives over da.

Hunden vi har nå har lært hvordan han skal få tennisballen sin. Jeg sitter på gulvet, hunden sitter forran meg. Jeg har en tennisball som jeg holder rundt med ballen liggende nede på gulvet. Hunden forsøker å få tak i den. Han får den først når jeg åpner hånden slik at den ligger flatt ut på toppen av ballen, og han legger labben oppå min hånd. Lærte det inn kun ved å belønne han med å få ballen hver gang han utførte ønsket adferd. Han forsøker nemlig det meste for å få tak i den ballen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Med min hund har jeg begynt med å gjemme gobiter i feks stua imens hun står utenfor døra og venter.. Så åpner jeg døra og sier "finn!" Og hun springer rundt og logrer å snuser seg frem til gobitene :) Har faktisk tenkt og begynne på spor istedet for agility, da hun virker mer gira og glad når hun får brukt nesen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...