Gå til innhold

valp som aldri lærer å tisse ute :O

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg må bare få ut litt frustrasjon ang valpen min som fortsatt ikke er LITT stuerein en gang i en alder av 4 mnd. SUKK!! Greit nok, vi har hatt 2 urinveisinfeksjoner og er derfor naturlig nok litt forsinka. men det er 1 mnd siden nå, og vi har stått på noe sinnsykt de siste ukene. eksempel på hvordan det var i går: samboer luftet på morgenen, jeg luftet 1 time seinere når jeg og hundene våkna. så var det frokost og rett ut i luftegård. etterpå inn igjen, jeg gikk på badet, kom opp etter 20 min og luftet hunder igjen. når jeg kommer inn ser jeg at det er tiss på gulvet. altså har valpen tissa mens jeg var på badet. var veldig konsekvente og passet på resten av dagen. da vi skulle legge oss hadde vi ikke hatt noen uhell, hun var ute og tisset, inn igjen... og tisset plutselig etter kun 10 min inne. DAMN!!!!!!!!!!!!!

I dag har jeg passet veldig godt på. vært ute nesten hvert 15. minutt sånn som da hun var 8 uker. jeg sørger alltid for at hun tisser når vi er ute før vi går inn igjen. men i sta klarte hun pokkern meg å få satt seg til på stuegulvet igjen som om det var den naturligste ting i verden. jeg bar henne ut mens hun holdt på. i sta prøvde hun igjen å sette seg til. jeg fikk båret henne ut før det skjedde noe og hun tisset ute.

Hallo!! jeg har bært henne ut 790 0000 ganger i det hun har satt seg til, FØR hun har satt seg til og i det hele tatt alle gangene i mellom når jeg bare føler det er på tide. hun tisser sikkert ute 80-90% av gangene hun tisser, men allikevel prøver hun først å sette seg inne. og er vi ikke der da, så skjærer det seg. hvorfor i alle dager går hun ikke til døra i det minste?? hun ser ikke på døra en gang????????? GRRRRRR

Unnskyld altså, jeg har vært veldig tålmodig med valpen, men er så lei av å tørke tiss og synes det er rart at hun ikke går mot døra eller piper eller noen ting sånn som vi har stått på.

Vi belønner mye ute. både ros og godbit, og jeg har lært henne å tisse på kommando.. hehe. så når vi går tur, kan jeg si: tisse! og hun setter seg umiddelbart. Gjorde dette fordi jeg ble lei av å stå ute og vente i 10 minus uten at noe skjedde, for at hun så skulle inn i varmen og sette seg.... så nå får jeg henne alltid til å tisse når vi er ute.

har jo en hund fra før, og hun gikk til døra allerede etter et par uker.

begynner å lure på om det er litt mørt oppi hodet på denna goldenungen min.... ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle hunder er forskjellig og noen bruker lengre tid enn andre. Høres for meg ut som om hun tisser veldig ofte. Kan hun ha fått en ny urinveisinfeskjon? Det høres nesten litt sånn ut synes jeg...

Hvis ikke så må du bare fortsette å jobbe. Skjønner at du blir frustrert, men prøv en ny vri. IKKE lag så mye oppstuss rundt henne når hun går på do. Bare si bra eller lat som ingenting. Da er det plutselig en naturlig ting og ikke noe man lager så veldig mye oppstyr rundt. Noen hunder blir så giret når de får mye ros når de tisser at de ikke tisser ferdig.

Og selv om det er vanskelig, så husk at hun bare er 4 mnd, hun er bare en liten baby. Og det kan være at du bærer henne ut for ofte også. Prøv å ta henne ut kun når hun har lekt en stund, rett etter at hun har sovet og bare når det har gått en stund etter at hun var ute. Og vær ute med henne en stund i stedet for å løp ut og inn så mange ganger.

Husk også at du ikke må stirre på henne når hun skal tisse. Noen hunder reagerer veldig på stirring og tissing er en del av markering for hunder. De kan derfor synes det blir litt skummelt å tisse og venter derfor til de kommer inn igjen hvor eieren ikke nistirrer på de hele tiden.

Gå noen korte turer med henne og bruk gjerne kommandoen siden du har lært henne den. Men ikke med en gang du kommer ut, la henne få tid og anledning til å gå på do uten at du sier noe.

Fortsett med å bære henne ut når hun setter seg til inne, og ikke si noe da heller. Bare bær henne ut i full fart og sett henne ned på bakken.

Hva vasker du tisse hennes opp med? Ikke bruk salmiakk, det forsterker tisselukten og gjør at hun vil tisse der igjen, bruk en mild såpe som f.eks grønnsåpe.

Lykke til :)

Gjest Lilleulv
Skrevet (endret)

Takk Smidja :)

hun drikker forferdelig mye, det virker nesten som det er litt sånn uvane. er det en vannskål der, så drikker vi. har levert flere urinprøver til dyrlegen etter UVI for kontroll og har fått kommentarer på at det virker som hun drikker veldig mye. Men hun har ikke UVI nå. ikke så lenge siden vi sjekket, og hun tisser store dammer nå, ikke sånne små - nesten ikke noe, som da hun hadde infeksjon....

vi prøver å forholde oss rolige under dette, det var derfor vi tok en pause da hun hadde uvi, for at det ikke skulle bli stress av det...

Tror jeg skal prøve å være litt lenger ute med henne av gangen som du foreslår :) Men tror ikke jeg skal la det gå lengre tid mellom gangene jeg tar henne ut, hver gang jeg prøver det så tisser hun :/

Åh! Vi har vasket med ajax for det meste... tror du grønnsåpe er bedre. Kjæresten min gikk løs med kraftvask oppe her en dag for han synes ikke han fikk det ordentlig reint med ajax...

Endret av Lilleulv
Skrevet

Såpe som er veldig sterk kan påvirke henne til å tisse mer der. Det minner de om sitt eget tiss, amoniakken. Hmm, akkurat, så hun drikker veldig mye... det kan tyde på at noe er galt. Det er ikke vanlig. Det kan tyde på flere ting, f.eks sukkersyke, livmorbetennelse (kanskje litt rart siden hun er så ung) og sikkert andre ting. Kanskje ta henne til dyrelegen igjen og ta en full sjekk for å være helt sikker på at hun ikke har problemer med noe? Hvis hun drikker så mye er det jo ikke rart at hun tisser så ofte heller.

Det kan høres ut som litt stress inn i bildet her også. Vurder hjemmesituasjonen din. Hvordan er det inne hos dere? Følger hun mye etter dere inne når dere går rundt? Har hun en egen sovekrok som er hennes? Evnt kan dere prøve å roe henne ned med bur en liten stund og se om hun klarer å slappe av ordentlig der. Når hun skal sove f.eks. Noen hunder stresser selv om man ikke ser det. Og det kan føre til at hunden drikker mye. Og da tisser hun også mye selvsagt.

Gjest Lilleulv
Skrevet

hm tror du det? hun ser jammen ikke mye stressa ut... veldig rolig og "kul" type som slapper av i de fleste situasjoner. ligger mye og sover på dagtid, og slår seg fint til ro på plassen sin.

Det at hun drikker så mye kan ha blitt "innlært" ifbm urinveisinfeksjonen hun hadde da hun var 8 uker mente dyrlegen. ellers kjenner jeg en annen hund som også drakk sykt mye som valp uten at det var noe galt. han pleide å sette vekk vannskåla innimellom.

huff, håper ikke det er noe galt med henne :o

Skrevet

Egentlig tror jeg ikke det er noe galt med henne, men bare tenkte det var greit å sjekke for å være sikker :)

Tror det går seg til om dere har tid og tålmodighet. Selv om jeg vet det kan holde hardt noen ganger ;)

Skrevet

Er ikke uvi igjen da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...