Gå til innhold

Eksen min nekter å tilbakebetale låne

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Hei.

Jeg er en godt voksen dame som trenger seriøse råd om hvilken kilder/rettigheter jeg kan gå gjennom for å få eksen min å tilbakebetale et stort kontant beløp han lånte av meg i år.

Heldigvis har jeg dokumentasjon på overføringen av penger til hans konto. Det er det eneste håndfaste beviset jeg har.

Nå nekter eksen å betale, da han påstår at vi har inngått muntlige avtaler, der jeg har fritatt ham fra å betale tilbake. Han hevder også å sitte med sms bevis.

Noe slikt har jeg selvsagt aldri inngått hverken muntlig eller sendt sms om det. Det faller på sin egen urimelighet.

Jeg har sendt ham epost der jeg ber at pengene betales tilbake på et vist dato, og viser til de reelle muntlige avtalene som ble inngått. (Var avtalt han skulle betale et fast månedlig beløp til meg). Det har ikke skjedd. Ikke ett øre har jeg fått.

Hva gjør jeg nå? All forsøk på å ha en konstruktiv samtale med ham og få orden på dette, er bortkastet tid.

Hvor hendvender jeg meg nå? Jeg har ikke råd til dyre advokatutgifter.

Jeg har inntrykk at han syns dette er underholdene og morsomt. Har jeg virkelig ingen rettigheter eller hjelp å få?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva slags sum er det snakk om, men hvis han mener at det var "en gave", og det var over 10 000 kr, så da måtte han også betale skatt for dette beløpet. Det har han vel heller ikke gjort? Du kan true med å si ifra til skattekontoret; men heller ja, drop de personlige forhandlinger og gå til en advokat. Lykke til!

Gjest Blondie65
Skrevet

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale men er langt vanskeligere å bevise. Har han signert på et gjeldsbrev så har du en sak. Har han ikke signert noe gjeldsbrev eller erkjent skriftlig for deg (f.eks. i e-post) at han skylder disse pengene så har du ingen sak.

Skrevet
Jeg vet ikke hva slags sum er det snakk om, men hvis han mener at det var "en gave", og det var over 10 000 kr, så da måtte han også betale skatt for dette beløpet.

Ikke hvis de ikke var gift. Det er bare avgift på gaver fra personer man er arveberettiget etter.

Gjest StoreSky
Skrevet

Juridisk Rådgivning for kvinner er mitt råd.

Gjorde jeg da min eks (i anfall av sjalusi/sinne) mente at han ikke skulle betale meg ut av vår felles leilighet. Da fikk jeg et fint lite brev som foklarte mine rettigheter. (Fikk ikke bruke for det, da han kom over anfallet og skjønte sin egen urimelighet.)

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale men er langt vanskeligere å bevise. Har han signert på et gjeldsbrev så har du en sak. Har han ikke signert noe gjeldsbrev eller erkjent skriftlig for deg (f.eks. i e-post) at han skylder disse pengene så har du ingen sak.

Nei, han signerte ingen dokumenter. Dette foregikk muntlig. Jeg stolte på ham.

Det eneste håndfaste beviset jeg har, er på bankoverføringen, står det i klartekst "Lån til X fra meg". Dette står på selve utskriften. Gjelder ikke det som som dokumentasjon?

Gjest Blondie65
Skrevet
Det eneste håndfaste beviset jeg har, er på bankoverføringen, står det i klartekst "Lån til X fra meg". Dette står på selve utskriften. Gjelder ikke det som som dokumentasjon?

Samle sammen det du har av dokumentasjon og ta det med til en eller annen fri juridisk rådgivningstjeneste og se hva de sier.

Skrevet

Hva med å bruke et inkassobyrå, kan det være en mulighet?

Skrevet

Om du har dokumentasjon som sier "Lån til x fra meg", og denne viser penger overført til ham, vil jeg mene at det kan brukes som bevis på den muntlige kontrakten dere har gjort. Jeg ville absolutt tatt kontakt med advokat dersom lånebeløpet er høyt nok til at det vil lønne seg. Dersom du havner under inntektsgrensen (vet ikke hva den ligger på nå...) kan du få fri rettshjelp av f.eks JussBuss i Oslo eller Jussformidlingen i Bergen.

Gjest Blondie65
Skrevet
Hva med å bruke et inkassobyrå, kan det være en mulighet?

Nei de tar bare saker fra firma. Vi private er henvist til advokat.

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet

Tusen takk til dere som tok tiden å gi meg gode, kontrete råd, og navnet på instanser som kan hjelpe meg.

Nå føler jeg mer mye mer rolig, og opptimistisk at jeg får igjen lånebeløpet. Jeg samler sammen alt beviset jeg har, og fremmer sak like over nyttår.

Dette er blitt en prinspipp sak for meg. Det sies at det er kort vei mellom kjærlighet og hat. Etter denne opplevelsen er jeg skeptisk til mannfolk generelt.

Til dere andre damer der ute; ta lærdom av dette. Og aldri la blind forelskelse komme i veien for sunn økonomisk-fornuftet. Verden er full av drittsekker som utnytter deg økonomisk.

Skrevet
Nei de tar bare saker fra firma. Vi private er henvist til advokat.

Det er noen som tar private oppdrag.

Gjest Blondie65
Skrevet
Det er noen som tar private oppdrag.

Har du navn på noen? Det kunne vært greit å ha i bakhånd og sikkert greit for trådstarter også.

Skrevet

Husker ikke i farten... Beklager, men hvis du skulle ha behov kan du jo ringe rundt å høre. Skulle til å bruke et inkassobyrå fra privat (meg) mot et firma som ikke ville gjøre opp for seg. Men så hender det jo at ting ordner seg... kravet må jo også være reelt og en viss dokumentasjon bør en også kunne fremstille.

Skrevet

I vår gikk jeg til konfliktrådet med en lignende sak, lånte et stort beløp til en som ikke betalte tilbake ihht avtalen. Først ble X innkalt til megling (det er frivillig og gratis) og X møtte ikke opp. Da tok jeg saken videre og fikk en dom i konfliktrådet hvor X måtte betale tilbake.

Dette ble også etterhvert en prinsippsak for meg og jeg tror X betalte fortere tilbake når jeg involverte andre og det kom en dom som sa at jeg hadde krav på å få pengene tilbake. Ta kontakt med ditt lokale konfliktråd er mitt tips! (jeg hadde også bare kontoutskrift med "lån til X" og dato som "bevis")

Gjest Gjest_Anonym_*
Skrevet
I vår gikk jeg til konfliktrådet med en lignende sak, lånte et stort beløp til en som ikke betalte tilbake ihht avtalen. Først ble X innkalt til megling (det er frivillig og gratis) og X møtte ikke opp. Da tok jeg saken videre og fikk en dom i konfliktrådet hvor X måtte betale tilbake.

Dette ble også etterhvert en prinsippsak for meg og jeg tror X betalte fortere tilbake når jeg involverte andre og det kom en dom som sa at jeg hadde krav på å få pengene tilbake. Ta kontakt med ditt lokale konfliktråd er mitt tips! (jeg hadde også bare kontoutskrift med "lån til X" og dato som "bevis")

Takk for rådet. Det skal kontakte konfliktrådet like etter nyttår. (holder på å samle sammen all mitt bevis/kontoutskrifter, eposter osv).

Dette er som tidligere nevnt en prinsippsak for meg, og jeg tror også at eks'en vil betale tilbake fortere om andre er innvolvert... Han er tøff som toget i kjeften nå via sms og epost. Jeg lar meg ikke skremmes av det, da jeg er rimelig sikker på at det er bare bløff og skremsels-taktikker. Jeg gav ham kort beskjed at jeg fremmer sak og grunnga det på en sakelig og rolig måte.

Skrevet

Jeg håper virkelig at du får tilbake det han skylder. Men du må være klar over at det kan bli dyrt hvis du må engasjere advokat. Særlig hvis saken ender i retten og du taper. Da kan du få en ekstrautgift på over 100 000, fordi du også må betale hans saksomkostninger. La advokaten vurdere saken din, men hvis du har en dårlig sak vil jeg anbefale deg å glemme pengene og gå videre.

Skrevet

Sikre din sak.

Send ham et rekommandert brev, der du skriver at du ikke kan se å ha mottatt første, andre (osv.) avdrag på hans lån stort kr XXXXX, utbetalt dato. Og at dersom du ikke registrerer nevnte avdrag innbetalt på din konto (nr) innen en fast dato, vil lånet i sin helhet forfalle til betaling. Vent en uke, og send så samme brevet som vanlig post. Lånebeløpet skriver du en halv gang høyere enn det du egentlig lånte bort. Er du heldig vil han svare deg at beløpet er feil, og at han ikke lånte mer enn... -Og dermed får du dokumentasjon så det rekker.

Slutt å diskutere med ham over sms. Sender han deg sms, skal du konsekvent ikke svare.

Slutt med å prosedere saken din for ham. Dersom du truer ham med å gjøre sånn eller slik, gir du ham hele din strategi, og det setter ham i stand til å gjøre mottiltak for å sikre sin posisjon. Det er bare fint med folk som truer med å gjøre sånn eller slik. For da vet du hvordan du kan beskytte deg mot deres planer. Det er ingen grunn til å gi en motstander den samme fordelen, er det?

Tenk. Har dere eller han omtalt dette lånet overfor andre felles kjente? Skaff deg en signert skriftlig erklæring på det. Han har kanskje skrytt over hvor smart han er og hvor dum du er til noen?

Hjelper ikke dette, betaler du en advokattime for å få en advokat til å sende et tilsvarende brev, nå med rett beløp. Der bør advokaten sette en svarfrist, i tilfelle din X ikke er i stand til å innfri lånet, eller har innsigelser mot det. Slik fremprovoserer du et svar.

Det er viktig å få utvetydig varslet din X om at lånet forfaller i sin helhet ved en bestemt dato, dersom betaling uteblir. Denne datoen er nemlig juridisk viktig for videre inndrivelse av kravet. Foreldelse gjelder fra denne dato. Du sikrer mot foreldelse ved dom i forliksrådet. Enten ved at ditt syn vinner fram der, eller ved uteblivelsesdom, at din motpart ikke møter opp. Sålangt kan det være aktuelt å gå med en slik sak. Hvis han anker, er det etter dette trinn du kan risikere større utgifter til saksomkostninger, hvis du taper. Men da kan du jo eventuelt droppe saken der, hvis så skjer.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Moralen er i hvertfall: Lån ikke bort penger til folk i økonomisk knipe! Dersom banken ikke stoler på de, hvorfor i all verden skal du gjøre det da? La folk ordne opp i sine egne økonomiske problemer. De løser sjelden noe å pøse på med penger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...