Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

(hadde vansker for å plasere denne tråden)

I høst flyttet jeg og kjæresten min inn i ei fin leilighet. Vi går begge på skole og klarer økonomien sånn høvelig. Litt vanskelig ble det no mot Jul med det går seg til.

Leiligheten er på 70 km2 og var møbelert med det meste. Vi betaler sammen 5000 kr i husleie, kabel, brebånd og strøm er inkludert.

Leiligheten er ett tilbygg fra det orginale huset. Før vi flyttet inn sa huseierne i fra at huset var gammelt og hadde derfor dårlig isoldert og dårlig sikringskap mm, vi kunne derfor ikke fyre med bare strøm. Så vi kjøpte oss ved.

Det har vært en kald vinter, når vi kommer fra skole kan det være 15 grader i leiligheten. Det første vi gjør er å fyre opp.

I går gikk sikringen ut av det meste elektrisk i begge husene. Da kom huseierne og begynte å kjefte på oss fordi vi brukte mye strøm. Jeg ble rasene fordi vi brukte nesten ingen ting: vi kokte poteter og hadde noen lamper på. Vi har før kunne brukt vaskemaskin, en data og brødbakemaskin samtidig.

Vi fikk beskjed om dersom strømmen ikke gikk drastisk ned ble de å ta ekstra husleie ellers ble de å ta det ut av dipositumskonoten.

Vi har leiekontrakt så de kan ikke gjøre det, men jeg frykter at jeg har lite å si...

Hvordan går jeg fram?

Vi bruker nesten ikke noe strøm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere egen strømmåler eller går det på huseier sin?

Han kan ikke ta ut penger fra depostiumkontoen uten deres samtykke og når kontrakt sier at husleie er inkl. strøm så kan han ikke gå fra den. Dette er huseiers ansvar.

Skrevet

Vi har strømmåler, men han påstår den ikke virker. Den går aldri over 2.

Skrevet
(hadde vansker for å plasere denne tråden)

I høst flyttet jeg og kjæresten min inn i ei fin leilighet. Vi går begge på skole og klarer økonomien sånn høvelig. Litt vanskelig ble det no mot Jul med det går seg til.

Leiligheten er på 70 km2 og var møbelert med det meste. Vi betaler sammen 5000 kr i husleie, kabel, brebånd og strøm er inkludert.

Leiligheten er ett tilbygg fra det orginale huset. Før vi flyttet inn sa huseierne i fra at huset var gammelt og hadde derfor dårlig isoldert og dårlig sikringskap mm, vi kunne derfor ikke fyre med bare strøm. Så vi kjøpte oss ved.

Det har vært en kald vinter, når vi kommer fra skole kan det være 15 grader i leiligheten. Det første vi gjør er å fyre opp.

I går gikk sikringen ut av det meste elektrisk i begge husene. Da kom huseierne og begynte å kjefte på oss fordi vi brukte mye strøm. Jeg ble rasene fordi vi brukte nesten ingen ting: vi kokte poteter og hadde noen lamper på. Vi har før kunne brukt vaskemaskin, en data og brødbakemaskin samtidig.

Vi fikk beskjed om dersom strømmen ikke gikk drastisk ned ble de å ta ekstra husleie ellers ble de å ta det ut av dipositumskonoten.

Vi har leiekontrakt så de kan ikke gjøre det, men jeg frykter at jeg har lite å si...

Hvordan går jeg fram?

Vi bruker nesten ikke noe strøm.

dere bor utrolig billig

Skrevet

Dere bor utolig billig!

Vi leier ut vår 30kvm leilighet for 5000 i mnd, dette er innkludert strøm, parabol og møblert. Det er en utrolig liten hybel og vi får det samme som dere betaler for deres store!

Vår leietaker bruker i snitt 500 kr i strøm. Han har da dusj, vaskemaskin, varmekabler på badegulv og en eller to panelovner (husker ikke helt) + kjøleskap med frys og komfyr. Ikke oppvaskmaskin.

Gjest rikkerikke
Skrevet
Vi har strømmåler, men han påstår den ikke virker. Den går aldri over 2

I Oslo kan man bestille Hafslund til å sjekke strømmåleren og at den virker. Tror man må betale litt for det, men det er det kanskje verdt for å slippe mas fra huseieren?

Når sikringen går pga høyt forbruk høres det jo nesten ut som at det er koblet flere kurser mot deres skap enn det han sier til dere? Det burde absolutt tåle deres forbruk.

Skrevet (endret)

Flere i denne tråden er helt på jordet.

to gjester fremhever jo at trådstarter bor så billig, mulig det, men det er ikke relevant i forhold til problemstillingen. Dessuten, hvem vet om det er billig der trådstarter bor? For meg høres det ikke så billig ut hvis det er så mange restriksjoner der.

Litt peiling har jeg på dette for elektro er mitt fag og jeg leier ut både hybelleilighet og to andre leiligheter - i en av Norges største byer.

Trådstarter har en kontrakt som regulerer forholdet mellom henne og huseier og der står det jo - ifølge trådstarter - at strøm er inkludert i leien. Riktignok har huseier sagt ifra før innflytting at de ikke kunne fyre med BARE strøm, noe trådstarter har skjønt i og med at de har kjøpt inn ved.

Det huseieren kan gjøre er å si opp leieavtalen - for så å fornye den ved utløpstidspunktet - med de nødvendige endringer bl a om strømforbruk og evt betaling. Har store problemer med å skjønne at huseier kan leie ut en leilighet hvor man ikke kan koke poteter, ha på en vaskemskin eller ha på noe varme. Da er det bare å klinke til og melde seg inn i Leieboerforeningen. da får du hjelp, men det kan riktignok bli litt friskt - og man bør kanskje vurdere å flytte - hvis man ikke er psykisk sterk.

Trådstarter fremholder at de har egen strømmåler - som huseier sier ikke virker - og som aldri går over 2? 2 hva da? Er det kun et wattmeter sier jo det noe om strømforbruk akkurat der og da, men ingenting om kilowattimeforbruk(strømforbruk) over tid og da kan huseier ikke si noe om dere bruker mange kilowattimer. Ergo kan han heller ikke påstå at dere bruker så mye strøm at dere må/bør betale mer. Det han kan si er at det elektriske anlegget ikke tåler belastningen - og hvis det er så dårlig som beskrevet ville jeg vært redd for overbelastning og brann. En velkjent brannårsak i Norge.

Hvis dere har egen måler for deres leilighet og den ikke virker har dere et stort problem overfor E-verket. Dere plikter å si ifra om uregelmessigheter slik - og istedet for at dere (eller huseier) blir avregnet etter et tenkt forbruk vil dere istedet for regning for virkelig forbruk. Det kan jo være svært gunstig hvis dere bruker så lite strøm som hevdet.

Så kan det hende at måleren er en privatmåler som er innkoblet etter måleren til strømleverandøren - og da må du ringe din lokale elektriker for å få noen til å sjekke måleren. En sak for huseier.

Endret av Kaffegjesten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...