Gå til innhold

rytmisk sportsgymnastikk

Vet du hva rs (rytmisk sportsgymnastikk) er?  

1. 1. Vet du hva rs (rytmisk sportsgymnastikk) er?

• Ja
      35
    • Nei
      1
    • Har hørt navnet, men vet ikke helt hva det er.
      3

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare en liten test :blunke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det vet jeg :)

Det er en form for turn / gym hvor man bruker ball, vimpel e.l. i utførelsen og har en litt ((unnskyld uttrykket)) "pompøs" musikk til....

Vanskelig å forklare ytterligere for min del :wink:

Ganske artig å se på, men jeg finner utøverne svært svært tynne.... Ser ikke ut som halvparten av de har nådd puberteten :(

Skulle egentlig begynne selv på ungdomsskolen, men det ble ikke noe av.

Har drevet med sportsdrill og korpsdrill i stedet og det er nok mer min greie :D

Savner for øvrig drillen,- lite av tilbud her i byen....

Sportsdrill har jo for øvrig enkelte likhetstrekk med RS...

Du da ? Du driver vel med det tenker jeg ?

Proff eller hobbybasis ?

Gøy ?

Diva :D

Skrevet

Jepp, det gjør jeg!

Har holdt på i snart 9 år tror jeg..

Driver ganske aktivt egentlig, trener rundt 14-20 timer i uken, så det blir ikke tid til så mye annet akkurat..

Det er sant at mange er altfor tynne i rs.. Dette gjelder spesielt internasjonalt.

Heldigvis er det ikke så "in" å være tynn nå som det var for noen få år tilbake, men fortsatt ser mange av dem ut som levende skjelett. :veldigsur:

Mistenker noen av dem for å ta hormoner som utsetter utviklingen.

Det sies at 40% av alle rsgymnaster i Norge har/har hatt en form for spiseforstyrrelse...

Tross alt dette, er det kjempegøy da..

Synd så få driver med det.

Det er jo en veldig allsidig og interessant sport, kalles verdens vakreste :lol:

De viser ikke en gang OL i Rs på norske tv'er engang! :kjempesinna:

Jeg trener i Hammer Turn, som var den beste klubben på 90-tallet.

Treneren min er har vært Norges beste gjennom tidene :P

//65.108.187.26/

Masse fine bilder..

Skrevet

Hei!

Takk for linken :) Kjempelekre bilder !

Flink du er da, som driver med det så mye :-)

Tipper du er god:) Kan tenke meg at trening tar mesteparten av tida,- men er det noe man er glad i, så er det verdt det!

Uff, så mange som har slitt med spiseforstyrrelser,- men jeg kan skjønne at det er lett å "bli revet med" i disse sportsgrenene, man skal jo helst ikke veie for mye.

Hormoner som utsetter utviklingen ? Det er heavy :(

Ja, jeg også etterlyser flere som driver med RS, sportsdrill og turn og liknende. Det virker som om det er andre typer grener som gjelder fortida.

Jeg er helt enig i at det er altfor lite sendinger av konkurranser og Ol, osv.. av disse grenene på tv. Sløvt at de bare viser fotball og ski! Det er Norge i et nøtteskall sportslig sett :P

Hammer turn ? Hvor holder de til i landet ?

Lykke til med RS-utøving i allefall! Morro å høre at det er noen som driver med det ennå :)

Skrevet

Hammer Turn, det ligger i Lørenskog, nærmere bestemt Fjellhamar :wink:

Så jeg drar ganske langt, fra Mortensrud til Fjellhammar, tar ca. 1 time med T-bane/tog hver vei. men det er verdt det! :D

http://n3sport.no/Organisation.asp?id=59292

Skrevet

Så fine dere er :D

Takk for bilde!

Høres ut som litt reisevei, ja, men kan skjønne at det er verdt det : - )

Lykke til videre da:)

• 1 måned senere...
Skrevet

Drev med rs da jeg var yngre.. rundt 13-15 årsalderen. (er 19 nå) Kjempeartig! Stå på videre... Savner det igrunn jeg. (Drev også med turn...begynte da jeg var 4 og sluttet når jeg var 15 pga turnforbundet ble lagt ned...drittby jeg bodde i på den tiden). men: Lykke til videre! =)

ps: konkurrerer du?

Skrevet

Jeg drev med RS i mange år da jeg var litt yngre, og trente som du veldig mange timer. En helt spesielt miljø med mange positive opplevelser. Var aktiv i Asker Turn.

Men må si at jeg ikke tror på det med 40% har/har hatt spiseforstyrelser. Generelt sett er gymnastene tynne, men når du trener 20 timer i uken, forbrenner man jo ogå veldig mange kalorier. Våre trenere var ihvertfall veldig oppmerksomme på at vi spiste og hadde en fornuftig vekt.

Piglet

Skrevet

SELVSAGT vet jeg hva det er. Da jeg var liten var det drømmen å bli som Shirin ;-)

Skrevet

Jepp, vet hva det er! Har aldri drevet med det selv, da jeg ble sugd inn i dansemiljøet som 3åring.. :ler:

Går av og til programmer på utenlandske sportskanaler! Kjempestilig!

Gjest Poirot
Skrevet

Hadde en jente i klassen som var på norgeslaget for 10-12 år siden. Hun fikk beskjed av treneren om å gå ned i vekt.(og hun var slank)

Skrevet

Det er ikke det samme presset med å være slank nå som før.

Trenerene i de forskjellige klubbene er veldig opptatt av at gymnastene skal få i seg nok og næringsrik mat, både pga. gymnastens beste og får å kunne yte maksimalt.

Gjest Starya
Skrevet

Den eneste sporten som jeg kunne tenke meg å se på tv er RS og isdans.

Gjest Máire
Skrevet

Ja, flott sport :kgsmil:

Kunne tenkt meg å drive med det selv, men nå er jeg så altfor gammel.....

I mitt neste liv kanskje ? :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, jeg vet hva det er. Trente i mange år. Troppen jeg var med i ble norgesmestere :)

Spiseforstyrrelser var det masse av. Sliter med det enda, selv om det er over 10 år siden jeg sluttet. Vi ble satt på vekta hver uke og selv om de la stor vekt på å snakke om spiseforstyrrelser så ble det ikke gjort noe særlig for å hindre det. Ikke en sunn sport! Vil ikke at barna min skal begynne med det, selv om det er flott å se på.

Skrevet

Jadda, vet hva det er, men synes det er - i likhet med kunstløp - kjedelig å se på.

Gjest Anonymous
Skrevet

kjedelig? å... det er det noe av det gøyeste jeg kan se på tv av sport - i timesvis! Hehe. rs, turn og kunstløps-dans..eller hva jeg skal kalle det. isdans? Husker jeg satt en helg og så på verdensmesterskap i turn for et år siden... det var stas! (3-4 timer om gangen). og det var bare ved flaks at jeg oppdaget vm i turn på tv...(switch switch...) ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...