sommerglede Skrevet 19. desember 2007 #1 Skrevet 19. desember 2007 heisann min lille sønn er nå 5 mnd gammel og mine andre barn 5 og 7 år lurer stadigvekk på hvor babyen kom ut henne... hva forteller dere-? trenger hjelp til hvordan jeg kan fortelle dem......de har lurt på dette siden babyen ble født.. men jeg har liksom ikke helt vist hva jeg skulle fortelle så jeg har alltid begynt å prate om noe annet....
Gjest Gjest_baby_* Skrevet 19. desember 2007 #2 Skrevet 19. desember 2007 Jeg viste mine barn bildene i svangerskapsboken min, og min yngste sønn var sjokkert over at babyen kom ut av "tissen". For han trodde den kom ut av munnen min og han skulle hjelpe meg med å dra babyen opp av halsen min. De har mange tanker rundt temaet.
Lizzee Skrevet 19. desember 2007 #3 Skrevet 19. desember 2007 Sannheten er vel den greieste løsningen her. Min sønn trodde at babyene kom ut av navelen (?). Da var han vel rundt 2,5 år. Da han fikk vite at de kom ut av "tissen" ble han litt sjokkert fordi han så på sin egen tiss og forsto ikke helt hvordan det kunne gå til... Men da fortalte jeg at "jentetissen" er litt anderledes og vi har et ekstra hull som babyen kommer ut av. Og det slo han seg til ro med og da var alt greit. Bilder og tegninger kan også fint forklare dette. Ingen vits å bortforklare "livets fakta" for unger som er 5 og 7 år gamle.
:-) anna Skrevet 19. desember 2007 #4 Skrevet 19. desember 2007 Er de gamle nok til å spørre, så er de gamle nok til å få et ordentlig og sannferdig svar. Jeg forklarte sønnen min at babyen kommer ut av et hull bak tissen til mammaene. Og at dette er et eget hull som er det for at babyene skal komme ut. Også sa jeg at det er lite sånn til vanlig, men at det blir stort når babyene skal ut, og det gjør at det gjør veldig vondt for mamman at babyen kommer ut. Det aksepterte sønnen min uten problemer. Han lurte faktisk ikke på hvordan babyen kom inn i magen, så det tok vi når han spurte om det. "Kroppen min" av Trond Viggo Torgersen er jo fin da
Kittykat Skrevet 19. desember 2007 #5 Skrevet 19. desember 2007 Jeg viste mine barn bildene i svangerskapsboken min, og min yngste sønn var sjokkert over at babyen kom ut av "tissen". Dette har jeg også gjort og det gikk helt fint. De syntes det var litt rart til og begynne med, men det gikk fort over.
Gjest barelillemeg Skrevet 19. desember 2007 #6 Skrevet 19. desember 2007 Jeg forteller det som det er. Både hvordan babyer kommer inn og ut (selvfølgelig i et språk som barn kan forstå), men jeg har ventet til hun har spurt.
Gjest =tentacle= Skrevet 19. desember 2007 #7 Skrevet 19. desember 2007 Babyen kommer ut: Babyen bor i et slags rom som heter livmoren, inne i mammas mage (tegning). Fra det rommet går det en slags liten tunnel ut, som babyen må komme ut av når den er ferdig. Utgangen til tunnelen ligger helt nede der som tissen til mamma er. Tunnelen er veldig liten når babyen ikke trenger den, akkurat som en ballong som det ikke er luft i. Når babyen skal ut, blir tunnelen så stor at babyen kan komme igjennom, og så blir den liten igjen når babyen er født. Noen ganger kan ikke babyene komme ut den veien, og da må legen på sykehuset lage hull i magen til mamma (mamma får medisiner sånn at det ikke gjør vondt), og hjelpe babyen ut gjennom huden på magen. Da ordner legen hullet etterpå med å sy det godt sammen, og så gror såret på magen som et vanlig sår etterhvert. Babyen kommer inn: Voksne mennesker lager frø som det kan bli babyer av. Mors kropp lager disse frøene i magen hennes, mens fars kropp lager frø i kulene i pungen. Frøene fra epler og appelsiner er slik at hvis vi legger dem i jorden, så kan de vokse opp til planter. Menneskefrøene er litt annerledes, hos oss må ett pappafrø og et mammafrø smelte sammen for å bli til et babyfrø. Plantefrøene tåler masse, men babyfrø må ha det varmt og godt og vått og være på rett plass hele tiden. Derfor må babyfrøet bli laget inni kroppen til mamma, slik at det ikke skal bli ødelagt. Frøene til pappa kan komme ut gjennom tuppen på tissen hans, nesten som når han tisser. Voksne menn har lang tiss slik at den kan nå helt inn til der frøene skal være hos mammaen (jfr tunnel). Etter at pappaen har hjulpet frøene på plass, må pappafrøene lete etter mammaens frø helt alene. Det er vanskelig for frøene å få det til, men av og til går det, og da blir det et babyfrø som begynner å bo og vokse inni livmoren til mammaen. Dette høres nok veldig rart ut, men det er naturen sin måte å hjelpe babyfrøene å møtes på, slik at nye babyer kan bli til.
Gjest barelillemeg Skrevet 19. desember 2007 #8 Skrevet 19. desember 2007 Litt på sidelinjen, men allikevel relevant i forhold til debatten: Jeg leste/hørte om studier som viste at når voksne snakker til barn om befruktning og seksualitet, så blir fremstillingene som regel veldig mekaniske. Det er selvfølgelig enklest å forholde seg til seksualitet som noe 'mekanisk'. Veldig få foreldre snakker om at det er godt å lage barn, at det faktisk er noe voksne gjør selv uten at de ønsker å lage barn, eller relaterer seksuelle følelser til følelser barna allerede opplever (akkurat som du synes det er godt å ta på tissen, så synes voksne det er godt å ta på tissen...). Jeg prøver å ta med det følelsesmessige elementet når vi snakker om hvordan babyer kommer inn i magen. Andre?
Gjest Helen Parr Skrevet 19. desember 2007 #9 Skrevet 19. desember 2007 Ingen vits å bortforklare "livets fakta" for unger som er 5 og 7 år gamle. Absolutt helt enig. 5 og 7 åringer fortjener et skikkelig svar når de spør. Litt på sidelinjen, men allikevel relevant i forhold til debatten: Jeg leste/hørte om studier som viste at når voksne snakker til barn om befruktning og seksualitet, så blir fremstillingene som regel veldig mekaniske. Det er selvfølgelig enklest å forholde seg til seksualitet som noe 'mekanisk'. Veldig få foreldre snakker om at det er godt å lage barn, at det faktisk er noe voksne gjør selv uten at de ønsker å lage barn, eller relaterer seksuelle følelser til følelser barna allerede opplever (akkurat som du synes det er godt å ta på tissen, så synes voksne det er godt å ta på tissen...). Jeg prøver å ta med det følelsesmessige elementet når vi snakker om hvordan babyer kommer inn i magen. Andre? Det gjorde vi også da vi fortalte om hele akten til sønnen min. Jeg sa at man gjorde dette også uten at man forsøkte å lage barn fordi det var godt. Etter dette ble det noen spørsmål om "dokke ska gjær det i kveld?" eller "gjorde dokke det igår?" Da måtte vi forklare ham at det var en privat ting å gjøre også, slik at han ikke gikk rundt og spurte folk. Det er greit å være naturlig, men det er også greit å lære ungene bluferdighet.
Helen Skrevet 19. desember 2007 #10 Skrevet 19. desember 2007 Like etter at minstemann var født overhørte jeg en samtale som de andre ungene hadde. Min eldste datter som da var 8 år fortalte da til broren og stesøsteren (begge 4 år) om hvordan babyer ble laget og hvor de kom ut. Det var veldig fasinerende å høre på det, for dette kunne hun. Jeg vet ikke hvor hun har hørt det, for jeg har ikke fortalt noe. Men det er mulig at det er stemora eller faren hennes for de ventet barn på samme tidspunkt. Før hun fortalte de dette så trodde sønnen min at jeg hadde en tryllekunstner i magen som både tryllet babyen inn i magen og ut igjen. Han snakket mye om dette mens jeg gikk gravid. Jeg burde kanskje fortalt han det da, men jeg syntes han var for liten
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #11 Skrevet 19. desember 2007 jeg jobber som dyrlege. noe av det værste jeg vet er foreldre som lyger for ungene sine om livets realiteter. Når kattepus er påkjørt skal de si at de ga den bort, når det gjelder fødssler skal det lages masse fjas og styr... unger tåler fakta forklart på en enkel og grei måte. det bare er sånn er etter min mening en god nok forklaring. man kan ikke nekte for at jorda er rund. de ungene som vokser opp på en gård har sett fødsler mange ganger og reagerer ikke på det. lammet kommer ut av rompa på sauen. punktum ellers hadde sønnen til en av bøndene her i området en fin forklaring på hvordan barn ble til når dette var tema blant ungene i barnehagen. gjenfortalt fra en av de ansatt: det var mange teorier om hvordan de ble til da ungen til en av melkebøndene skar igjennom og sa at " dere kan jo ingenting. for at det skal bli barn må man ringe dyrlegen, så kommer hun med en lang grønn hanske og stikker hånda opp i rompa på kua . så blir det kalv. sånn er det for mennesker også... enkel og greit ressonert fra det kan hadde kjenneskap til av kunstig sædoverføring på storfe.
Concertina Skrevet 20. desember 2007 #12 Skrevet 20. desember 2007 Bare ikke bortforklar det med "bestilles på postordre" som min barndomsvenninne fikk høre da hun spurte sine foreldre... Det greieste er å si det som det er, spør de så er de gamle nok til å høre hvordan det fungerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå