Nanella Skrevet 19. april 2003 #1 Skrevet 19. april 2003 Jeg har endelig begynt å trene igjen.. Jeg har trent mye før, men ødela lysten min helt ved å trene alt for mye.. Nå har jeg skiftet spor og begynt å trene styke igjen som jeg ikke har trent på mange år. Men jeg lurer på... Hvordan trene styrke uten å "bygge" seg ut??? Jeg Er fornøyd med den vekten jeg er på men vil nødig gå videre opp i vekt.. Men hvordan kan jeg vite når jeg skal stoppe å belaste før det bikker over slik at jeg bygger på??? Skjønner dere spørsmålet mitt??? Jeg prøver ikke å ta i for mye..... Men jeg må vel kunne kjenne at jeg trener? XSiljeX
Petruska Skrevet 20. april 2003 #2 Skrevet 20. april 2003 Hei! Jeg har selv trent med vekter i mange år, og har også trent andre. Min erfaring er at det kreves så mye for å bygge muskler, spesielt for jenter, at det skjer ikke uten at du virkelig går inn for det. De som virkelig ønsker å legge på seg muskelmasse er nøye med å unngå kardiotrening da slik trening virker katabolsk (muskelnedbrytende) til en viss grad. Da kan jo du gjøre det motsatte, altså legge inn et par-tre dager i uka med kardiotrening i tillegg. Da bør du være rimelig sikra! Det blir ennå mer krevende for kroppen din å bygge muskelmasse når den utsettes for kardiotrening samtidig som du trener med vekter. Selv trener jeg nå kun på hobbynivå, og har derfor trappet ned på den mest intense vekttreninga. Men med 5 effektive timer med vekttrening (hvor jeg tar meg helt ut hver gang) i uka, hvor jeg tar 4 sett à 10 - 15 reps. x 3-4 øvelser pr. muskelgruppe (2 muskelgrupper pr. økt), har jeg kommet på et platå hvor jeg ikke vokser i det hele tatt. Det er jo også det jeg ønsker akkurat nå. Jeg trener også noen timer med kardio i uka (løping, stepping, spinning m.m.) Så jeg tror ikke du behøver å engste deg! Muskler er, som nevnt, noe man virkelig må svette og jobbe for å få! Har riktignok møtt jenter som klager over at de f.eks. får kjempestore lår av f.eks. spinning. Disse jentene har , uten unntak, hatt et rimelig bra fettlag over musklene og som kjent er det ikke musklene som tar mest plass... Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå