Gå til innhold

Sliter med kun èn inntekt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på om noen som eventuelt er i samme situasjon, eller noen som vet mer enn meg om dette kan svare meg!

Jeg og samboer eier leilighet sammen.

Jeg er arbeidsledig, og får ikke dagpenger lenger da tiden er "gått ut," fikk jeg beskjed om.

Samboeren min er uføretrygdet.

Nå lurer jeg på om vi har rett til noe mer pengestøtte på noen som helst måte inntill jeg får meg jobb igjen?

Samboer får nå bostøtte, men det er ikke allverdens, rundt en tusenlapp...

Den beregningen er tatt ut i fra 2006, hvor jeg jobbet mye, og dermed får vi ikke mer i bostøtte nå! Støtten vil ikke gå opp før i mai, men dette er jo en stund til...

Vi har slitt en god stund nå med å ha kun han trygd som inntekt!

Er det virkelig sånn at hans trygd skal dekke utgifter, både de vi har sammen, hans og mine?!

Har ikke jeg noen mulighet på hjelp? Sosialen hjelper jo ikke, etteresom min samboer har inntekt, men den holder ikke for begge to!

Noen som vet hva vi kan gjøre i mens?

Videoannonse
Annonse
Gjest Silmarill
Skrevet

Det eneste jeg kan tenke meg er sosialkontoret!

Jeg ser du skriver at du tror du ikke har krav på dette, men har du søkt om det evt. fått time til rådgiving vedr. økonomien? Dere skal jo ha en minstesum å leve for etter faste utgifter er betalt selvom samboeren din får trygd!

Er det ikke noe som heter ventestønad hos Aetat dersom dagpengene dine har gått ut? Jeg tror det, men vet ikke kriteriene for dette, men undersøk det!

Lykke til med jobbsøknad og håper du får hjelp med økonomien :)

Skrevet

Selv om samboeren din har inntekt, kan det godt være du har krav på støtte fra sosialkontoret. MEN de pleier å være veldig rigide på at man ikke kan eie store ting som leilighet og bil for å få støtte. Så mulig de setter som betingelse at dere må selge og finne dere leiebolig. Ellers er det arbeidstakers marked som aldri før - burde være fullt mulig å få seg jobb nærmest på dagen dersom man ikke er kresen. Det trengs assistenter i barnehager og SFO, innen pleie, butikkpersonell, algerarbeidere etc.

Skrevet

Takker for begge svar!

Det vi har prøvd på er å snakke med de på boligkontoret ang. bostøtta og spurt om de ikke kan gå ut i fra dagens inntekt, hun prøvde, men det gikk dessverre ikke i gjennom.

Jeg skal prøve å ringe nav på ny og høre om ikke de har noe nytt å si!

Ang. jobb på dagen.. Det tror jeg nok kommer litt an på hvor man bor i landet ja ;)

Har liggende jobbsøknader rundt i diverse butikker, lager osv, har ringt kommunen og satt meg på vikarliste, adecco, manpower..

Ja, jeg håper å få jobb i barnehage da det er der jeg har mange års erfaring, men når man bor på et sted hvor det dukker opp en og anen stilling en sjelden gang, og alle kaster seg på søknad, ja, da er det ikke så lett å få jobb, gitt..

Det går dessverre gjennom bekjente de fleste gangene..

Men krysser fingre og tær for at jeg kommer igjennom denne gangen! :)

Så håper jeg at vi får litt hjelp fram til vi får en ordentlig økonomi igjen!

Skrevet
Jeg lurer litt på om noen som eventuelt er i samme situasjon, eller noen som vet mer enn meg om dette kan svare meg!

Jeg og samboer eier leilighet sammen.

Jeg er arbeidsledig, og får ikke dagpenger lenger da tiden er "gått ut," fikk jeg beskjed om.

Samboeren min er uføretrygdet.

Nå lurer jeg på om vi har rett til noe mer pengestøtte på noen som helst måte inntill jeg får meg jobb igjen?

Samboer får nå bostøtte, men det er ikke allverdens, rundt en tusenlapp...

Den beregningen er tatt ut i fra 2006, hvor jeg jobbet mye, og dermed får vi ikke mer i bostøtte nå! Støtten vil ikke gå opp før i mai, men dette er jo en stund til...

Vi har slitt en god stund nå med å ha kun han trygd som inntekt!

Er det virkelig sånn at hans trygd skal dekke utgifter, både de vi har sammen, hans og mine?!

Har ikke jeg noen mulighet på hjelp? Sosialen hjelper jo ikke, etteresom min samboer har inntekt, men den holder ikke for begge to!

Noen som vet hva vi kan gjøre i mens?

hva med en jobb da? det er jo flust med jobber for den som vil. iallefall om man har mistet ll inntekt.

Skrevet
Selv om samboeren din har inntekt, kan det godt være du har krav på støtte fra sosialkontoret. MEN de pleier å være veldig rigide på at man ikke kan eie store ting som leilighet og bil for å få støtte. Så mulig de setter som betingelse at dere må selge og finne dere leiebolig. Ellers er det arbeidstakers marked som aldri før - burde være fullt mulig å få seg jobb nærmest på dagen dersom man ikke er kresen. Det trengs assistenter i barnehager og SFO, innen pleie, butikkpersonell, algerarbeidere etc.

tULL, DE KAN IKKE KREVE SALG AV BOLIG. Å LEIE I DAG ER DYRERE ENN Å EIE.

Man får vel ledighets penger i 104 uker???? så sitter hun der siden hun har brukt opp den...hallo....da rungwer det en bjelle hos meg. ingen behøver å gå ledig så lenge i dag.

Skrevet
tULL, DE KAN IKKE KREVE SALG AV BOLIG. Å LEIE I DAG ER DYRERE ENN Å EIE.

Man får vel ledighets penger i 104 uker???? så sitter hun der siden hun har brukt opp den...hallo....da rungwer det en bjelle hos meg. ingen behøver å gå ledig så lenge i dag.

Jo, det kan de. Bolig ses på som formue, ergo får man ikke støtte fra sosialkontoret (det gjøres unntak, men kommer an på saksbehandler)

Og til TS: Er det ikke jobber der dere bor, så får dere flytte på dere dit det er jobber å få for folk med din kompetanse. Dere er jo heldige med at mannen din ikke er bundet opp til en arbeidsplass, og derfor bør dere være lett flyttbare.

Skrevet

Nei, nå må jeg få si at å flytte bare, ikke er bare bare!?!

Vi har da ikke råd til å få oss leilighet hvor som helst siden vi har bare èn inntekt!

Ikke ønsker jeg å flytte vekk fra familie, venner, klubben min etc..

Jeg er da på jakt etter jobb både i vår by og alle våre nabobyer, og nei, det er ikke allverdens å skryte av!

Jeg har ikke erfaring fra alle typer jobb, regner med det er derfor jeg ikke får hvem jobb det skulle være...

Må jeg virkelig sitte her og forsvare meg mot noen som ikke kjenner meg og situasjonen vår uten det jeg spurte om? Som forresten var om noen hvet om det er mulig å få hjelp inntill videre...

For deg som komenterte at jeg ikke lenger får dagpenger... Jeg hadde ingen mening med å sitte her å fortelle om andre "private" ting, vi har vært stort opptatt med ett prosjekt vi hadde nesten i boks som inkuderte fast jobb til meg!

Dette har vi jobbet med i mange måneder, men dessverre gikk det ikke som planlagt, derfor er jeg nå på jakt etter ny jobb!

Vi har klart oss trangt til nå, da vi trudde jeg skulle få fast, men ettersom planene er endret hadde jeg håpet vi slapp å leve trangt fram til jeg får inntekt i en annen jobb, som jo er litt usikkert når blir, forhåpentligvis snart...

Takk for hjelp.

Skrevet (endret)

Men som jeg sier - du får neppe hjelp fra sosialen med fast eiendom. Og da må du se på andre muligheter. Og ja - det kan innebære flytting. Og det er veldig dumt å satse alt på et kort (som det virker som du har gjort) når man har inntektssikring kun i kort tid. Men det er ikke vits i å være etterpåklok. Ellers kan du høre med NAV om praksisplass, der NAV betaler hele eller deler av lønna di i noen uker hos en bedrift som er ute etter å ansette flere folk. Men dersom du allerede har arbeidserfaring vil unge mennesker uten arbeidserfaring gå foran deg når det gjelder det.

EDIT: Ufullstendig setning

Endret av Wadjet
Skrevet

Takk, Wadjet, jeg skal høre med nav agn. praksisplass og åssen det fungerer!

Ja, det er kjedelig at prosjektet ikke gikk i boks.. Dette var så og si en sikker vinner, men da all arbeidet var ferdig og kontrakten skulle skrives trakk personen seg brått uten forvarsel..

Ang. pendling, så er ikke det det største problemet ;)

Ja, jeg har bil, så jeg kommer meg rundt, problemet er kun at jeg ikke har fått svar fra noen jobb ennå, og prøver nå å sjekke ut om det finnes noen støtte løsninger inntill jeg får napp!

At det blir sagt at "nå får man jobb på dagen," så reagerte jeg.

Jeg får meg nok en jobb, men ikke på dagen, forhåpentligvis innen et par, max tre måneder.

Derretter ber dere meg å flytte på flekken..!? Flytting krever en del og er heller ikke aktuelt med det første, men pendle er ikke problem!

Jaja, jeg får håpe at jeg får svar over nyttår på søknadene mine, vi klarer oss til nød, tenkte bare høre om dere visste om noe om ikke jeg får positivt svar på noen av søknadene ..

Innlegget var vel egentlig skrevet i desperasjon etter å ha fått avslag igjen fra en klesbutikk.

Skrevet

Jeg har fått sosialhjelp selv med eid leilighet.

Argumenterte med at skulle jeg selge og ut på leiemarkedet så hadde det blitt dyrere. Bare ga de beskjed om å ikke ta hensyn til selve nedbetalingen av lånet. Kun hva det kostet meg å bo. Fikk hjelp en 6 mnd tid.

Skrevet
Jeg har fått sosialhjelp selv med eid leilighet.

Argumenterte med at skulle jeg selge og ut på leiemarkedet så hadde det blitt dyrere. Bare ga de beskjed om å ikke ta hensyn til selve nedbetalingen av lånet. Kun hva det kostet meg å bo. Fikk hjelp en 6 mnd tid.

Da syntes jeg du skal høre med dem på nytt!

Om sos.kontoret har slike ordninger som at man må leie istedenfor å eie mener jeg faller på sin egen urimlighet.Det er dyrere å leie enn å eie. Jeg vet at det var sånn før men tror disse reglene er endret.

Hør med nav om ventestønad som en bruker nevnte her tidligere.

VENTESTØNAD

HVA VET DU OM HENNES SITUASJON???????????

Det er ikke lett å få jobb for alle i dag selvom det er flust av jobber i landet.På tettsteder/småsteder er det veldig begrenset med jobber og er det langt til neste tettsted så er en like langt!

Hun søker jobber, les det hun skriver før du svarer så svart/hvitt :kjefte:

Skrevet

Tusen takk for link! :)

Har faktisk ikke funnet akkurat det med ventestønad før nå, men ser ut som at det er godt aktuelt for meg akkurat nå!

Og hjertens takk for at du vet hvordan det er å være arbeidssøker for oss "småfolk" utenfor de store byene! :klem:

Gjest rikkerikke
Skrevet

Hva sosialkontoret vil råde deg til vet du jo ikke før du har kontaktet dem og lagt frem situasjonen. Du har uansett rett på råd og veiledning for å få hjelp til å finne løsninger. Det er ikke nødvendig vis slik at man må selge bolig for å få hjelp, men det kan være man får sosialhjelpe som lån i en slik situasjon med tanke på forventet tilbakebetalingsevne og sikkerhet i bolig.

Skrevet
Men som jeg sier - du får neppe hjelp fra sosialen med fast eiendom. Og da må du se på andre muligheter. Og ja - det kan innebære flytting. Og det er veldig dumt å satse alt på et kort (som det virker som du har gjort) når man har inntektssikring kun i kort tid. Men det er ikke vits i å være etterpåklok. Ellers kan du høre med NAV om praksisplass, der NAV betaler hele eller deler av lønna di i noen uker hos en bedrift som er ute etter å ansette flere folk. Men dersom du allerede har arbeidserfaring vil unge mennesker uten arbeidserfaring gå foran deg når det gjelder det.

EDIT: Ufullstendig setning

det er fullstendig feil. Det er saksbeh som har forsøkt den vrien ja. Saken ble anet, kjent ulovlig.

Nå snakker vi om folk som bor i en nøktern bolig. Om en regner på ei/leie, så ser man det.

Man skal ike være nødt til å gå fra hus og hjem pga en periode med dårlig råd.

Det kan være at de har kjøpt hus i "gode" tider osv.

En annen ting er at du må kvitte deg med bil....selvsagt ikke om du er totalt avhengi for å komme deg på jobb.

dessuten så skal samboer bidra. Er vel derfor man er samboere?

men hun må nok regne med å ta den jobben hun tilbys. hun kan jo eks pendle.

Skrevet
Da syntes jeg du skal høre med dem på nytt!

Om sos.kontoret har slike ordninger som at man må leie istedenfor å eie mener jeg faller på sin egen urimlighet.Det er dyrere å leie enn å eie. Jeg vet at det var sånn før men tror disse reglene er endret.

Hør med nav om ventestønad som en bruker nevnte her tidligere.

VENTESTØNAD

HVA VET DU OM HENNES SITUASJON???????????

Det er ikke lett å få jobb for alle i dag selvom det er flust av jobber i landet.På tettsteder/småsteder er det veldig begrenset med jobber og er det langt til neste tettsted så er en like langt!

Hun søker jobber, les det hun skriver før du svarer så svart/hvitt :kjefte:

Og hva er alternativet? uten inntekt. man kan jo pendle midt i uken. Er da mange som gjør det. Ibefattet meg selv.

når man har mange forklaringer/unnskyldninger for ike å dra bort etter 104 ker med ledighet, da er det noe med viljen.

Skrevet
Og hva er alternativet? uten inntekt. man kan jo pendle midt i uken. Er da mange som gjør det. Ibefattet meg selv.

når man har mange forklaringer/unnskyldninger for ike å dra bort etter 104 ker med ledighet, da er det noe med viljen.

Jeg forstår ikke hvor du har dette i fra at jeg har kommet med mange forklaringer/unnskyldninger?!

Har du lest alt jeg har skrevet?

Greit, det er nok ikke så lett for deg å skjønne alt ettersom du ikke vet hvem jeg er, hva jeg har jobbet med mens jeg gikk på dagpenger osv.

Men jeg skrev da litt lenger oppe at jeg har jobbet masse med et prosjekt for å starte opp selv! Dette har krevd mye jobb og tid, og ja, jeg har da vikariert litt i tillegg til dagpengene, men har ikke hatt noe fast jobb!

Men vi har klart oss slik fram til nå hvor kontrakten skulle skrives, men som sagt trakk hovedpersonen seg uten noe som helst forvarsel, og nå står vi her med èn fast inntekt fortsatt.. Jeg vikarierer fortsatt, men jobbmengden varierer jo veldig når man ikke har noe fast, og her hvor jeg bor og i nabobyene er det ikke flust med arbeid. Det sier jo litt at når jeg står som vikar i flere større vikarbyråer, og ikke de har ledige jobber her en gang, så er det ikke lett, nei...

Jeg trur du skal være forsiktig med å anntyde at jeg har "sittet på ræva" og viser til svak vilje for å arbeide! Jeg har jobbet voldsomt for å få til dette prosjektet, det har tatt tid og krefter og viljen min er det absolutt ingenting i veien med!

Så, vær vennlig å ikke kom med slikt "tomt" prat når du ikke sitter med all info, og heller ikke viser tegn til å spørre før du slenger ut slike unødvendige kommentarer.

Jeg spurte om et spørsmål, og har fått noen ordentlige svar fra folk som ikke trenger bruke tid på å rakke ned og dømme på forhånd.

Takk til dere :)

Gjest Frysepulver
Skrevet (endret)

.

Endret av Frysepulver
Skrevet
....istedenfor å sitte på ræva i en liten småbygd og sutre til sosialen...

Virkelig en umoden og lite gjennomtekt kommentar..

Nei voks opp med deg, spar deg for sånne barnslige kommentarer!

Viser bare at du ikke har forstått et dugg av det hun har skrevet, så da kan du like gjerne holde sånt vrøvl for deg selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...