Lill88 Skrevet 18. desember 2007 #1 Skrevet 18. desember 2007 Etter noen stoore uventet regninger, må jeg bo veeeldig veeldig billige de første månede i 08... Har noen forslag til hvordan? ALL forslag, er gode forslag!
Supramundane Skrevet 18. desember 2007 #3 Skrevet 18. desember 2007 Planlegg mat veldig nøye, der er det nok en del å spare.
Lill88 Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. desember 2007 'reise hjem til mor? Kan ikke, har ikke noe kontakt.. Ja, har lagd en matprat allerede
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2007 #5 Skrevet 18. desember 2007 Bruk lite strøm og dusj fort (den største delen av strømregningen er visstnok oppvarming av vann). Skift til et mobilabonnement der du får noe gratis ringetid hver måned, evt der du kan ringe gratis til de du ringer mest til (eks. OneCall). Gå istedefor å ta buss, bil e.l., om du har muligheten. Kutt ut internett hjemme, eller bytt til billigere linje om du kan det. Følg med på tilbud på mat, og planlegg middagene ift tilbudene.
Gjest Gjest_lillemor_* Skrevet 19. desember 2007 #6 Skrevet 19. desember 2007 Etter noen stoore uventet regninger, må jeg bo veeeldig veeldig billige de første månede i 08... Har noen forslag til hvordan? ALL forslag, er gode forslag! Hvorfor ikke finne et billig bofellesskap, bo billig. Spar strøm, billig mat..Suppe! ....Ikke kjøp klær......
Lill88 Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. desember 2007 Nei, klær... Den skal jeg bli flinkere til å IKKE kjøpe gitt... Og Jeg tenkte at jeg skal nå få reserve mor til å kjøpe inn 5 kg med poteter, en stor ris, og dra på lidl og kjøpe billig kjøttdeig... jeg skal kjøpe masse poseting, og prøve å overleve, hehe... Bofelleskap er uaktuelt, pga av hundene !
Gjest Veronica Mars Skrevet 19. desember 2007 #8 Skrevet 19. desember 2007 (endret) Prøv å få masse middagsinvitasjoner. Og kom deg frem ved hjelp av å sykle (hvis det er føre til det) eller å gå. Endret 19. desember 2007 av Veronica Mars
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #9 Skrevet 20. desember 2007 Innvandrersjapper, og linser/bønner i stedet for kjøtt. Koster ca 20-30 kr for 2 kg, og blir til ca 4 kg etter koking. Pleier være billigere pr gram protein pga at billig kjøttdeig osv er stort sett vann.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #10 Skrevet 20. desember 2007 - Hvis du har tilgang til garderobe, på skolen eller jobben, så dusj der i stedet for hjemme. - Spar på oppvasken = spar på strømmen. Man trenger ikke bruke et eget fat til å ete en skive. En tekopp kan brukes flere ganger, samme med et glass. Trenger ikke ta nytt hver dag. - Ha egne "bare-dasse-rundt-hjemme"-klær, som du skifter til når du kommer hjem og bare er for deg selv. Disse trenger du ikke vaske like ofte som de du går med ute blandt folk. I tillegg vil det gjøre at ute-blandt-folk-klærne dine ikke blir like fort skitne, så du kan bruke et plagg flere ganger = mindre klesvask - Man trenger igrunnen ikke drikke annet enn vann - Ting som skal lades (mobil, etc) kan lades på jobb/skole - Pass på at du ikke betaler gebyrer i banker unødvendig. Ikke dra kortet hvis du må betale for å bruke det. Ta ut kontanter i en minibank på et tidspunkt du ikke betaler gebyr for. Betal regninger via nettbank - Ikke ha pc'er og tv'er stående på hele dagen - Har du flere matbutikker i nærheten, lag en liste over hvilke varer som er billigst hvor, og handle hver vare der den er biligst - Se i reklameavisene for butikkene, og hamstr inn det som er billig. Kjøp gjerne ting som kan fryses. unngå store pakker med mat som du ikke får brukt opp før det må kastes. Små porsjonspakker er dyrere pr måleenhet enn store pakker, men hvis du ender opp med å måtte kaste halvparten av den store pakken så er du gjerne like langt - Ta vare på matrester, frys ned eller lag overraskelsesgryte ved ukeslutt... Er i samme situasjon som deg for tiden, litt kjipt, men det er bare for en periode. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #11 Skrevet 20. desember 2007 noen menigheter har hybler som er tilnærmet gratis dersom du kan jobbe en kveld eller lignende i uken som vaktmester, hjelpe til med barnekor eller lignende.
Kamikatze Skrevet 25. desember 2007 #12 Skrevet 25. desember 2007 (endret) Aldri handle mat på tom mage. Tett økonomiske smålekkasjer. Kjøper du sjokolade på bensinstasjon, er det dyrere enn i dagligvarekjede. Men regn ut hva tjuefem kroner i uka til digg blir pr år, og du bråvåkner litt. Prøv å skaffe en biinntekt. Ta en avisrute, eller deltids vaskejobb, eller liknende. Penger spart ER like mye verdt som penger tjent. Men begge deler samtidig, blir dobbelt så mye. Prøv deg på matauk. Plukk bær, om du har tilgang på "friskluft". Skal du kjøpe dyr middag, gjør det på coop, og bruk deres pengene tilbakegaranti, hvis du ikke er 100% fornøyd. Men ikke misbruk ordningen. Kok i store gryter, og bruk fryseren aktivt. Frys ned i porsjoner, og bruk mikrobølgeovn og oppvaskmaskin for å spare ytterligere strøm. Skifter du til sparepærer sparer du strøm, men det tar noen måneder å spare inn differansen mellom sparepære og vanlig. Du bør ikke betale mer enn 15-20kr for en 11W sparepære, som lyser som en 60W ordinær. Slå av kaffetrakter og bruk termos. Mest strøm kan du spare på oppvarming. Senk romtemperaturen noen grader, og ta på deg fleeze. Også på føttene. Og skru konsekvent termostaten ned når du går ut. Kjøp deg for eksempel billigtimere hos clas ohlson, og slå av ovnene 7 timer, hvis du skal være ute i 8. Trekk for gardiner. Har du tilgang på gratis eller billig stoff, kan du gjerne sy forede gardiner. Det isolerer ekstre mot vinterkulda ute. Tepper på gulv og vegger, også. Utnytt alle dine sosiale rettigheter. Søk på bostøtte om inntekta er lav. Kjøp billig tørrfor til å blande ut foret med, en periode. Bikkjene lider ikke av det, om det ikke pågår i årevis. Kanskje du kan tigge kassert kjøttmat fra restauranter til bikkjene? Nå er det dessverre for seint til julebord, men det er ikke få tonn med kjøtt som kastes pga at regelverket sier at det ikke må varmes opp igjen. Når folk ikke spiser opp mer enn halvparten, eller ikke engang stiller. De er nok lite interessert å gi slikt ut til folk. Men jeg vet ikke om noen restriksjoner på å levere ut som dyrefor. Det værste du risikerer er å få nei. Det er det få som har dødd av. Endret 25. desember 2007 av Kamikatze
Lill88 Skrevet 25. desember 2007 Forfatter #13 Skrevet 25. desember 2007 Tusen tusen takk... Jeg har skrevet ned alt dette nå, og det er så mye jeg ikke har tenkt på... Jeg skal til sverige nå med noen neste helg, og skal kjøpe noe billig tørrfor til hundene da, og jeg har fått spandert 1000 kr i mat da, av min "reserve" mor... Jeg har ikke noe tepper i leiligheten, men skal få låne nå intill videre... Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt... Og jeg skal sjekke litt rundt på nettet ang bijobb nå med engang! Igjen.. Tusen takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå