Leanne Skrevet 18. desember 2007 #1 Skrevet 18. desember 2007 jeg tror minsten begynner å få vannkopper... han har røde flekker på rygg og mage.. datteren til ei venninne av meg har akkurat hatt vannkopper, hun sa det begynte med røde prikker som utviklet seg til blemmer med veske i... hvor lenge er vannkopper smittsomt... og bør man holde et barn "borte fra sammfunnet" hvis det har vannkopper, men ellers er friskt.. tanke på ta en tur i butikken osv... han er bare 10 mnd, og babyer merker sjelden noe til vannkoppene har jeg hørt... Bør jeg allikvel være hjemme med han for å ikke smitte andre.... Har egentlig 100000 millioner ting jeg må få gjort før jul.......
L@dy Skrevet 18. desember 2007 #2 Skrevet 18. desember 2007 Jeg vet ikke hvor lenge en er smittsom når en har vannkopper, men jeg må innrømme jeg tok med meg snuppa mi på butikken når hun hadde vannkopper. Forsøkte så klart å bgrense det da.
Gjest gueststarring Skrevet 18. desember 2007 #3 Skrevet 18. desember 2007 Jeg vet ikke hvor lenge en er smittsom når en har vannkopper, men jeg må innrømme jeg tok med meg snuppa mi på butikken når hun hadde vannkopper. Forsøkte så klart å bgrense det da. Du er smittsom så lenge du har utslett uten skorpe.
Gjest Vannkopper Skrevet 19. desember 2007 #4 Skrevet 19. desember 2007 hvor lenge er vannkopper smittsomt? Du er smittefarlig fra et par dager før utslettet opptrer og så lenge det dukker opp nye utslett. Smittefaren opphører når alle utslettene har dannet skorpe. Vanligvis varer smitteperioden 5 til 7 dager. Men smittefaren er størst tidlig under sykdommen. Inkubasjonstid er omlag 2 uker, med variasjon fra 10-21 dager. Det betyr at det tar ca 2 uker fra du smittes til sykdommen bryter ut. Sykdommen starter oftest med lett feber like før et rødt utslett oppstår. . og bør man holde et barn "borte fra sammfunnet" hvis det har vannkopper, men ellers er friskt? Du må forsøke å unngå å smitte andre. Spesielt er det svært viktig å unngå kontakt med grupper av personer med svekket immunforsvar (se over). Det anbefales at barn bør holdes borte fra skole eller barnehage til utslettet er tørt og barnet er feberfritt. Les mer i Dokument om vannkopper i Pasienthåndboka Du får nok en ekstra travel juletid i år ja
Fakse Skrevet 19. desember 2007 #5 Skrevet 19. desember 2007 Litt på siden, men jeg fatter ikke hvorfor man skal forsøke å unngå å smitte andre barn. Utsatte grupper og folk med svekket immunforsvar er greit, men det er da bare fint at ungene får vannkopper så de blir ferdige med det og slipper å få det når de blir voksne...
la Flaca Skrevet 19. desember 2007 #6 Skrevet 19. desember 2007 (endret) Litt på siden, men jeg fatter ikke hvorfor man skal forsøke å unngå å smitte andre barn. Utsatte grupper og folk med svekket immunforsvar er greit, men det er da bare fint at ungene får vannkopper så de blir ferdige med det og slipper å få det når de blir voksne... Folk må få lov til å bestemme selv når de syns det er greit å oppsøke barn med vannkopper, og vurdere om de har mulighet til å ta en til to uker fri fra jobb evt. Noen ganger kan vannkopper være en langdryg sak. Dessuten er det ikke alle som har hatt det, og da er det ingen spøk. De fleste over 20 som får vannkopper må legges inn på sykehus. I tillegg er man ikke 100% immun dersom man har hatt det før heller. Ungen er smittebærer så lenge koppene er fuktige og ikke helt grodd, og rett før utslettet bryter ut. Som regel går det fortere over for de minste. Men vi hadde det nettop her i huset, og da var det 1,5-åringen som fikk det verst og 3-åringen mildest. God bedring til lillebarnet! Endret 19. desember 2007 av la Flaca
Fakse Skrevet 19. desember 2007 #7 Skrevet 19. desember 2007 Dessuten er det ikke alle som har hatt det, og da er det ingen spøk. De fleste over 20 som får vannkopper må legges inn på sykehus. Nei, det er derfor jeg tenker at om man har et barn som ikke har hatt vannkoppene, så bør man heller oppsøke smitte i stede for å holde seg unna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå