Gå til innhold

Laks 1.dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi tenkte å ha laks til middag 1.dag. Blir ca 8 voksne og en liten (som er veeldig glad i fisk) Har flere fine laks i fryseren fra i sommer. Men jeg er usikker på hvordan det er best å tilberede dem, er ikke så dreven på slike fine middager har lagd kokt laks i skiver til oss selv, men ikke til andre i fint selskap..) Det går vel an å bake i ovnen, men er ikke sikker på om vi får plass til dem hele..

Noen som har tips til tilbereding og tilbehør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fileter laksen og fjern skinn og ben. Hvis du har litt tid ville eg bakt den inn i butterdeig. Kjøp frossen butterdeig, til en lakefilet trenger du to plater. KJevle platene ut skjøt de sammen, legg laksefileten opppå, husk å ha kjevlet nok ut tilå brette rundt fisken.. salte og pepre fisken, legg gulrot og purre i julienne og litt revet appelsinskall oppå fileten, brett butterdeigen rundt fisken og pensle m egg. Bak i ovn v 180 ca 30-40 min. Sjekk gjerne med steketermometer , fisken er ferdig v 65-70 grader kjernetemperatur. Server med god hvitvinsaus, gjerne m noen blåskjell og safran, eller en appelsin beurre blanc. Eller.. lag blackened laks.. lag en krydderblanding av like deler:sort pepper, chiliflak eller cayenne, løkpulver, kummin, 2xpaprikapulver,timian og evnt sellerisalt. DDryss et godt lag over fiskestykker og legg de med kryddersiden ned i varm og tørr stekepanne, la de bli nesten sorte på kryddersiden før du snur de over på skinnsiden og steker de ferdig. Server med kremet spinat, appelsin og smørdampa gulrøtter, eller woka grønnsaker...poteter som du liker best..

Skrevet

mm, det hørtes veldig godt ut. Men tror det blir litt for avansert for meg.. det stopper allerede ved fileteringen :fnise:

Skrevet

Da kan du bake de hele i ovnen, eller del ito hvis de er så store. Fyll buken med feks sitronskiver, dill, salt og pepper. Server med pepperrotsaus( revet pepperrot, rømme eller kesam, sitronsaft,salt), gode grønnsaker og poterer som du koker uten skall og vender i litt smør og masse hakket dill når de er kokt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...