Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2007 #1 Skrevet 18. desember 2007 Jeg er i tjueårene, fikk diagnosen ME (kronisk utmattelsessyndrom) tideligere i år, bare på noen mnd har jeg lagt på meg 20 kilo, siden jeg gikk fra å være en aktiv jente, til å måtte tilbringe mange dager sengeliggende eller i beste fall i sofaen. Og jada, jeg vet at man må trene for å kunne slanke seg, og dette må til for at slankepiller skal virke. Men nå har jeg ikke mulighet til dette. jeg har verken lov av lege til å trene, eller kapasitit og mulighet til det, siden jeg enkelte dager ikke har nok energi til å komme meg ut av sengen. Kroppen er blitt tyngre, og jeg merker det når jeg går opp trappen, når jeg skal reise meg fra sofaen osv. Jeg har lagt om kostholdet og spiser lite, sunt, mye grønnsaker osv. har gjort dette i mange mnd, men det hjelper ikke, vekten går oppover, og det gjør jo meg både sint og fortvilet! Har måttet bytte ut garderoben med klær i mange størrelser større enn jeg har hatt før.. Er det noen her som kan hjelpe meg?? Noen som har prøvd slankepiller som kan hjelpe?? Jeg er desperat!! Det er ikke bare det at helsa blir dårligere av at jeg legge på meg, men det er en stor belastning ellers også... Blir glad for alle innspill! Håper på hjelp!!
Yme Skrevet 19. desember 2007 #2 Skrevet 19. desember 2007 Jeg kjenner fler som har fått den diagnosen der, å av en eller aan merkelig grunn så blir dem utrolig mye mer syke etter de har fått diagnosen. Spreke, oppegående mennesker blir til daffe, slappe personer som sover flere ganger hver dag. Jeg kan ikkeno om de greiene der, men utifra deg jeg har erfart så må det jo være noe utrolig galt med behandlingsmetodene når det skjer sånt som det der. Hvordan føler du deg, da? Føler du deg friskere eller sykere etter at du fikk diagnosen? Uifra det jeg forstår så er ME en relativt ny sykdom, å det skal mye prøving og feiling til før legene finner en behandling som fungerer. Sån har det altid vært. Syns du behandlingen din fungerer? Jeg veit ikke om noen gode råd for å gå ned i vekt, når du ikke kan trene. Slankepiller jælper nok ikke, siden de sansynligvis bare kommer til å forbrenne musklene dine når du ikke får vært i nok aktivitet.
Gjest Pax Skrevet 19. desember 2007 #3 Skrevet 19. desember 2007 Slankepiller inneholder ofte koffein og efedrin. Efedrin er beslektet med amfetamin. Altså narko. Det vil du ikke ta, vel?
Gjest Bolledeig Skrevet 20. desember 2007 #4 Skrevet 20. desember 2007 Jeg har lagt om kostholdet og spiser lite, sunt, mye grønnsaker osv. har gjort dette i mange mnd, men det hjelper ikke, vekten går oppover, og det gjør jo meg både sint og fortvilet! Har måttet bytte ut garderoben med klær i mange størrelser større enn jeg har hatt før.. Håper på hjelp!! Det er synd å si det men dersom du har lagt veldig på deg etter å ha lagt om kostholdet har du dessverre mest sannsynlig ikke lagt det bra nok om. For å legge på deg må du spise mer kalorier enn du forbrenner, og du kan få for mye kalorier i deg selv om du spiser sunt. Hva med å skrive det du spiser i løpet av en dag? Ikke nødvendigvis en dag der du er veldig flink, men en helt gjennomsnittlig dag.
Gjest Ts Skrevet 20. desember 2007 #5 Skrevet 20. desember 2007 Takk for svar dere! Yme: jeg føler meg nå friskere enn før jeg fikk diagnosen! å det er jo bra! Før jeg fikk diagnosen hadde jeg aldri hørt om ME, dermed prøvde jeg å gå mye turer, trene som vanlig osv, men ble flere ganger så dårlig at jeg lå i sengen sammenhengende. Nå har jeg gode perioder innimellom fordi jeg tar hensyn til sykdommen og har lest meg frem til og blitt fortalt av nevrologene hvordan jeg skal oppføre meg og takle sykdommen. Min behandling synes jeg er bra, jeg går til fysoterapaut som har lagt opp et bevegelsesprogram til meg, dette høres nok rart ut, men bare det å skulle gjøre desse bevegelsesøvelsene er nok til at jeg er utslitt i noen dager etterpå. men det er deilig å bevege seg, ikke bare ligge stille!! Pax:[/b Nå må jeg innrømme at ja, jeg kan liiiite om slankepiller, siden jeg alltid har vært fornøyd med kroppen min og aldri vurdert slanking. MEN jeg tenker da vitterlig på de slankepillene som er LOVLIG!! ;) Efedrin er ikke lovlig i norge, og jeg tar da ikke noe som jeg må kjøpe under disk i sverige!! :o Bolledeig: Ja, det er virkelig synn å si det.. og det er forferdelig.. aner ikke hvajeg skal gjøre nå.. har lagt opp kostholdet i sammarbeid med lege og erneringsspesialist... men det funker bare ikke.. og jeg blir så lei meg når vekten bare går opp og opp... har fått bøker med slankemenyer med legen, slik som kraftig overvektige får... bare det fåt meg til å føle meg enorm.... :( Jeg spiser et halvt grovt rundstykke med agurk og tomat til frokost (eventuelt med leverpostei eller lignede, men oftest grønnsaker) til lunch spiser jeg bare kolrabi stenger som er rå, eller annen grønnsak. spiser en appelsin eller et eple ett par timer etter lunchen, deretter blir det middag, med kylling, rent magert kjøtt eller lignende. jeg spiser små posjoner, med mye grønnsaker, fordi legen sier jeg må spise små possjoner.. til kvels er det grøvbrød med tomat/agurk eller lignende... Spiser LITE synes jeg selv, men spiser ofte.. har kuttet ut snop, brus ol.. Er per dags dato desperat, og aner ikke hvordan jeg skal takle dette....
Gjest Ts Skrevet 20. desember 2007 #7 Skrevet 20. desember 2007 hvordan funker magnesiumtabeletter i denne sammenhengen da? Googlet det kjapt, men fann ikke noe særlig om det og slanking..?
Gjest Pax Skrevet 20. desember 2007 #8 Skrevet 20. desember 2007 Tja, magnesium trengs for å omdanne karbohydrater og fett. Jeg gikk ned masse (10 - 15 kg) etter at jeg begynte å ta magnesiumtabletter, det var jo en grei bieffekt.
Gjest Bolledeig Skrevet 20. desember 2007 #9 Skrevet 20. desember 2007 Bolledeig: Jeg spiser et halvt grovt rundstykke med agurk og tomat til frokost (eventuelt med leverpostei eller lignede, men oftest grønnsaker) til lunch spiser jeg bare kolrabi stenger som er rå, eller annen grønnsak. spiser en appelsin eller et eple ett par timer etter lunchen, deretter blir det middag, med kylling, rent magert kjøtt eller lignende. jeg spiser små posjoner, med mye grønnsaker, fordi legen sier jeg må spise små possjoner.. til kvels er det grøvbrød med tomat/agurk eller lignende... Spiser LITE synes jeg selv, men spiser ofte.. har kuttet ut snop, brus ol.. Er per dags dato desperat, og aner ikke hvordan jeg skal takle dette.... Okei. Tell kalorier. Du klarer ikke å legge på deg så lenge kalorier forbrent > kalorier spist. Enkelt og greit. Hvis ikke er du et genetisk mirakel og en evighetsmaskin som kan skape energi ut av ingenting, og da må vi revurdere den termodynamiske loven Veldig mange undervurderer hvor mye de spiser i løpet av en dag, og "glemmer" gjerne alle småkaloriene som blir en del i løpet av en dag. På den dietten du skisserer der hadde jeg rast ned i vekt. Selv ved fullstendig sengeliggende tilstand forbrenner du rundt 1100-1200 kalorier eller noe. Men det finnes en del ting som visstnok skal øke forbrenning (ananas, chili, grønn te) så... du har jo ingenting å tape på å prøve det
Annie Skrevet 20. desember 2007 #10 Skrevet 20. desember 2007 Tror ikke at slanketabletter vil virke i ditt tilfelle. Det skal skille ut fett fra tarmen, og om du spiser sunt så har du ikke mer fett enn du må ha. Hør heller med lege og få time hos en dietist. Dette er jo et reelt problem for deg pga sykdommen.
minienthe Skrevet 21. desember 2007 #11 Skrevet 21. desember 2007 Tror ikke at slanketabletter vil virke i ditt tilfelle. Det skal skille ut fett fra tarmen, og om du spiser sunt så har du ikke mer fett enn du må ha. av de lovlige medisinene i norge i dag er det kun xenical som har denne effekten. reductil og accomplia virker inn på sultsenteret i hjernen og enkelte opplever en viss økning i forbrenningen... dog, mange opplever at effekten blir borte etter forholdsvis kort tid.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2009 #12 Skrevet 22. januar 2009 Hei hei Tenkte på dette med kosthold ditt. Nå vet ikke jeg hva du legger i at du spiser lite .osv.. Men forskning viser at om du spiser 5-6 måltider dagen vil dette øke forbrenningen din og du vil gå ned i vekt ! men mange tror at ved å spise så mye mat vil gjøre at man går opp i vekt. Jeg jobber på ett senter for livstilsendring å vet hva jeg snakker om .Kan godt vise deg statestikker på dette.... Kan skrive litt om disse måltidene: 0730 1 brødskive( eller 2 knekkebrød) ( ett pålegg (alt av salat, ++ er lov å ha på lag på lag, men kun 1 pålegg) 1 glass melk( juice , 1 glass jucie teller som en frukt om dagen) mellommåltid: noe frukt 1130 2 brødskiver + 1 glass melk 1430 2 brødskiver ( knekkebrød: 4)( vil du ta en yoghurt så holder det ikke bare me den, ta ett kekkebrød vedsidnav eller no ... 1730 Middag .. husk tallerekeninndelingen ! 2030 1 brødskiv ( knekkebrød) + frukt mellommåltid: frukt?? HUsk: ALL MAT og godis ER LOV! det er mengden man må passe på! Men VIKTIGSTE AV ALT er også vann drikkingen. Vet ikke hvor mye vann du drikker??, men annbefaler deg å drikke 2-3 liter per dag :) følger du opp dette kommer du til å se flotte resultater:) Lykke til !!!
Gjest Bolledeig Skrevet 22. januar 2009 #13 Skrevet 22. januar 2009 Å spise oftere øker ikke forbrenningen. Hvis du har statistikk på dette, er jeg veldig nysgjerrig på å se den, for ingen moderne forskning støtter dette. Å drikke store mengder vann har ingen dokumentert slankeeffekt, annet enn hvis du har sinnsykt lang vei til toalettet hjemme slik at du får gått lange turer hver vei, for på do må du hele tiden. Og tråden er godt over et år gammel
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #14 Skrevet 23. januar 2009 Tja, magnesium trengs for å omdanne karbohydrater og fett. Jeg gikk ned masse (10 - 15 kg) etter at jeg begynte å ta magnesiumtabletter, det var jo en grei bieffekt. Gikk du ned så mye bare ved å ta disse tablettene?
kayla22 Skrevet 29. april 2017 #15 Skrevet 29. april 2017 "Superfoods" er de beste fordi de er på ekte beviste ingredienser.
MarianneE Skrevet 30. april 2017 #16 Skrevet 30. april 2017 1 time siden, kayla22 skrev: "Superfoods" er de beste fordi de er på ekte beviste ingredienser. HI er 10 år gammelt. Hun har sikkert funnet ut av det til nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå