Gå til innhold

Hva er en nerd?

Gjest Pax

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Morgan le Fay

Det er en person som er over gjennomsnittet opptatt av og har ekstremt detaljerte kunnskaper om et veldig snevert (fag)område, gjerne noe som "vanlige" folk rister på hodet over.

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begrepet "nerd" og vi har begrepet "geek". Jeg foretrekker egentlig å kalle meg geek. Slik jeg ser det (uten at det er en objektiv riktig definisjon, nødvendigvis) så ser jeg på en nerd som en som har - som Morgan le Fay sier - veldig mye kunnskap om et begrenset område (ofte data) og mangler i tillegg sosiale evner og antenner.

En geek, derimot, har også disse kunnskapene - er ofte en som spiller tv-spill, ser spesielle filmer, er storfan og samler av et eller annet innenfor sci-fi eller fantasy sjangeren el.lign - men har også sosiale antenner og et sosialt nettverk rundt seg.

Såh. Jeg er en geek, og det er også min samboer. :Hehe:

Når det gjelder utseende, så har jeg erfart at en geek kommer i de fleste former og farger, egentlig. Men kanskje ikke de som er ytterst interessert i mote og sminke, kanskje? Det er heller ikke alltid et klart skille mellom en geek og en nerd.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Vi har begrepet "nerd" og vi har begrepet "geek". Jeg foretrekker egentlig å kalle meg geek. Slik jeg ser det (uten at det er en objektiv riktig definisjon, nødvendigvis) så ser jeg på en nerd som en som har - som Morgan le Fay sier - veldig mye kunnskap om et begrenset område (ofte data) og mangler i tillegg sosiale evner og antenner.

En geek, derimot, har også disse kunnskapene - er ofte en som spiller tv-spill, ser spesielle filmer, er storfan og samler av et eller annet innenfor sci-fi eller fantasy sjangeren el.lign - men har også sosiale antenner og et sosialt nettverk rundt seg.

Når det gjelder utseende, så har jeg erfart at en geek kommer i de fleste former og farger, egentlig. Men kanskje ikke de som er ytterst interessert i mote og sminke, kanskje? Det er heller ikke alltid et klart skille mellom en geek og en nerd.

Jeg har en annen oppfattelse. Jeg synes geek er værre enn nerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay
Jeg har en annen oppfattelse. Jeg synes geek er værre enn nerd.

Enig! En geek er for meg en som har løpt linen ut, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne vite hvordan dere mener at en nerd er/ser ut.

En som konstant er på KG og som skryter av at man liker nerder og er stolt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg skriver under her jeg... :hallo:

Endring: Kaller meg selv begge deler jeg, ser ikke helt det negative i ordet/ordene. :-D

Endret av Tussemøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat, siste Simpsons-episode:

Not Even Remotely Dorky

Jeg ser også på geek som noe annet en nerd. Men nå har dette heller blitt en smakssak iom at ordene har glidd inn i hverandre og deres egentlige betydning falt bort.

I mine øyne er personen øverst en geek, mens han nederst er en nerd.

http://www.geekestateblog.com/wp-content/u...007/08/geek.jpg

http://bilder.vgb.no/7133/3-804.jpg

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg ser på som nerder er de som har lave sosiale ferdigheter , er en slags persona non grata , er faglig sterke på en eller flere områder .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

I mine øyne er personen en geek

http://www.geekestateblog.com/wp-content/u...007/08/geek.jpg

:fnise: enig

---

En nerd/geek er en skapning som lever oftest alene, eller med en annen likesinnet.

Dens naturlige habitat er rundt data maskiner eller spill konsoller.

Nerds/geeks blir kjønns modne i 30 års alderen og de parrer seg i snitt bare en gang i løpet av sin livstid. ;)

Nerds/geeks har som regel briller, dårlige tenner, dårligt hår og dårlig fysikk...trur eg :)

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nerd/geek er en skapning som lever oftest alene, eller med en annen likesinnet.

Check! Lever med en likesinnet. :fnise:

Dens naturlige habitat er rundt data maskiner eller spill konsoller.

Check! (Men ikke bare der... )

Nerds/geeks blir kjønns modne i 30 års alderen og de parrer seg i snitt bare en gang i løpet av sin livstid. ;)

Nope.

Nerds/geeks har som regel briller, dårlige tenner, dårligt hår og dårlig fysikk...trur eg :)

Nope, ikke briller (men hadde da jeg var liten). Ikke dårlige tenner eller hår - men fysikken er det kanskje litt verre med... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, trodde geek var britisk og nerd amerikansk, jeg? I Cambridge brukte i hvert fall alle geek, og ikke nerd. I ordboka står det at geek stammer fra et engelsk dialektord geck som betyr det samme som fool.

Jeg ville dermed aldri i verden kalle meg selv nerd, ettersom det klinger ekstremt dårlig på min elegante britiske aksent. ;)

Endret av Tigress
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skilles ofte mellom nerd, geek og dork når man snakker om denne "mennesketypen".

I utgangspunktet er som bl.a. Tabris sier en nerd en som er over gjennomsnittet interessert i et felt som vedkommende kan masse om, og vedkommende har også litt kortere sosiale antenner enn andre. Nerder er ofte klar over at de er/blir kalt for dette, og kaller seg gjerne dette selv også. Det er i denne gruppen de stille og rolige gutta med tykke brilleglass som regel stiller.

Geek er også en som er over gjennomsnittet interessert i noe, særlig teknologirettet, men kan gjerne ha sosiale antenner. En geek er gjerne profesjonell innen sitt felt, som da gjerne er data.

En dork er derimot en utelukkende negativ betegnelse, og antyder ingen tekniske/spesialkunnskaper. Vedkommende kan godt være interessert i Star Wars/datamaskiner/you name it, men har ikke spesialkompetanse på noe vis her. Vedkommende har tydelig mangelfulle sosiale antenner, og er i følge stereotypen gjerne skitten, lukter dårlig, har fett hår, osv.

Nå er selvsagt ikke disse kategoriene absolutte, og hvertfall i norsk sammenheng kan man oppleve at folk blander nerd/geek.

Kort tillegg som underbygger Tigress: disse tre kategoriene som jeg har skissert opp er også veldig "amerikanske".

Man finner side opp og side ned om disse kategoriene hvis man søker litt på nettet ;)

Endret av Antagonist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri disse begrepene nedsettende, men det hender jeg kaller noen en "nerd" hvis de har god greie på noe, da med positivt tonefall, skal være ment som en kompliment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
En som konstant er på KG og som skryter av at man liker nerder og er stolt av det.

Jeg tror ikke jeg er helt ordentlig nerd... Semi-nerd, kanskje. Men om noen mener jeg er det, er det helt greit for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: her var det mange nerder.Sånn forestiller jeg meg nerder :legrine:

Det gjør Hollywood også, og mange av disse bildene kunne være hentet fra (og et par var det også) "Revenge of the Nerds"-filmene.

En annen kraftnerd, er selvsagt Microsoft-eieren Bill Gates, som gav oss Windows og pc, og som er en av verdens rikeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...