Gå til innhold

California eller New York?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært her og der i California og synes det er fantastisk fint der. Har aldri hatt spesielt lyst til å dra til New York, selv om det sikkert er litt av en opplevelse også.

Nå har jeg og sambo fått spørsmål om å være med noen andre par på reise. Og New York går igjen som ønskereisemål hos mange. Jeg skal ikke sette meg på bakbena, men hadde vært kult å åpne øynene deres for California og. Når de først er i USA... LA og SF:) Og det er mer i nærheten av Las Vegas.

Hva bør man få med seg i California? Hva bør man få med seg i NY? Kanskje jeg får øynene opp for den byen istedet... ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i California og i New York. Jeg likte faktisk New York best, selv om jeg bare var en svipptur innom selve byen - jeg var på besøk hos venner i Hudson Valley og Saratoga Springs som altså ligger i New York State.

New York ligger gansjke sentral plassert på østkysten - det er mange stedet man kan besøke når man først er der. Jeg var i Amish Country, Pennsylvania, og det var en opplevelse. HVis dere liker fornøyelsesparker og sjokolade, er sjokoladebyen Hershey verdt et besøk. EN helt fantastisk fornøyelsespark, og en morsom by - planlagt og bygget av Mr. Sam Hershey himself. En fascinerende liten by med en helt unik historie. Og sjokoladen er dødsgod! Ca. 3 timers kjøring fra New York city, og et typisk eksempel på "Smalltown, America."

I Hudson Valley, bare 1 - 1 1/2 times kjøring fra New York city er det fantastisk natur og universitetsbyene ligger på rekke og rad. Mye hipt folkeliv i universitetsbyene, og flotte nasjonalparker. Her er det også masse historie å oppleve for dem som er opptatt av slikt - de tidligste kolonistene bosatte seg her, og det har bodd folk her i mer enn 400 år - ganske unikt i Amerikansk sammenheng.

New York City vil jeg gjerne oppleve mer av neste gang jeg reiser over. Shoppingen skal være helt unik, og byen veldig spesiell. Jeg var bare der i noen få timer, men atmosfæren var veldig spesiell.

Når det gjelder California, så likte jeg det også, men det er veldig annerledes enn østkysten, da. San Fransisco er fantastisk vakker, og jeg likte Napa Valley og Coastal Highway også. LA er liksom ikke noen "ordentlig" by - ikke noe sentrum som egner seg for hyggelig spasering på kveldene, akkurat. Men det er masse å se på, særlig hvis man liker fornøyelsesparker og slikt.

Personlig synes jeg IKKE at nærheten til Las Vegas (Ca. 8 timer med bil fra LA) taler til California's fordel. Jeg syntes Las Vegas var helt tragisk - et sted jeg definitivt ikke ønsker å oppleve en gang til.

Been there, done that. (Utdyper gjerne hvis ønskelig...:))

Gjest Gjest_trådstarteren_*
Skrevet
(Utdyper gjerne hvis ønskelig...:))

Takk for innholdsrikt svar! :) Utdyp gjerne!

Har sett reiseprogrammer om New York og må jo si det frister litt. Men er så mye som frister mer. Det tar 8 timer med fly. For 4 timer mer kan man komme seg til en enda mer skjønn plass... kanskje..

Skrevet

Jeg har også hovedsaklig vært i California. Aldri i NY.

Litt om California m/ omegn.

LA er et godt utgangspunkt for mange opplevelser. Jeg er ikke enig i at det ikke er steder der man kan bo og rusle rundt. Man kan f.eks. bo på Sunset Boulevard i Hollyood, rusle på Sunset Plaza og spise på legendariske Mels Drive-in. derfra er det en kort kjøretur ned til Beverly Hills og Berverly Center og Rodeo Drive. Hollywood Boulevard med stjernene i fortauet, er et besøk verdt. I tillegg er det et kick å leie seg en cab og kjøre Mulholland Drive og f.eks. besøke Griffith Park med Observatoriet. Det er ikke lengt fra Uneversal Stiudios derfra, hvis man vil ha en slik opplevelse.

Fra Hollywood er det vel en halvtimes kjøring vestover på Santa Monica Boulevard til Santa Monica. Der er det også fint å bo, og man kan absolutt rusle i gatene der. Vi har Third Street som er en livlig gågate og Venice Beach nede på starnden med masse rare butikker og restaurenter. Man kan gjøre det mye værre her i verden enn å sitte på Venice Beach og spise god mat og drikke vin fra California mens man ser på solnedgangen og palmene.

Jeg vil anbefale å leie bil først som sist. Da har man full frihet, og kan utforske Hele kyststripa langs det som er LA- sletta. Det er digert, og jeg anbefaler Manhattan Beach og lenger sør: Newport Beach. Det er ca 80 byer med stort og smått på denne sletta, og det bor omtrent 16 mill. innbyggere der. Men det er veldig greit å kjøre bil der.

LA er dessuten et godt utgangspunkt for en tur til Las Vegas og derfra opp i Grand Canyon. (ca en halv dags kjøring fra LV.)

Men det jeg virkelig anbefaler er å kjøre fra LA og nordover til San Francisco. Kjør lang kysten hele veien, så kan du besøke f. eks. Santa Barbara og Monterey/ Carmel. Det er verdt det. det er ca 65-70 norske mil mellom LA og SF. derfor er det greit å overnatte en gang, hvis du ikke skal stoprre f.eks. i santa Barbara eller Monterey. Et flott sted å overnatte er San Simeon. Det ligger omtrent midt i mellom og er like ved Hearst Castle. HC er virkelig en opplevelse, og et stopp der er et must.

I San Francisco anbefaler jeg å bo på Fishermans Wharf. Der er det godt lagt til rette for turister med butikker og Pier 39. I tillegg er det sentralt da Cable Cars har to holdeplasser der, og man kan gå opp og ned alle bakkene, f.eks. til Coit Tover eller Lombard Street. Ta cablecar til Market Street der du kan shoppe på eksklusive kjøpesenter og butikker gatelangs. Man kan gå gjennom Chinatown på vei tilbake til Fishermans Wharf. Fra Fishermans Wharf kan man bl.a. ta båten ut til Alcatraz. Anbefales.

Har du bil ( meget tilgjengelig med leiebil i SF) så kjør en tur over Golden Gate og opp i åssidene på den andre siden. Strålende utsikt og gamle festningsverk. Sausalito er en liten by på andre siden av brua, og den er også et besøk verdt. Man kan ellers f.eks. kjøre en 8 mil lang Golden Route i SF, og den tar deg gjennom Presidio, Golden Gate Park og opp på Twin Peaks (utsiktspunkt) På den ruta blir man ganske godt kjent i SF. Det går også an å kjøre åpen toetasjers buss på denne ruta.

Parkering er dyrt i SF. Derfor er det greiest å leie bil fra dag til dag når man har behov for det. Det er mye mer å se i SF og omegn, men det blir for mye å komme inn på her.

Til våren skal jeg og min kone til bl.a. SF, og det blir min 9. tur til California siden 1998. Vi er hektet og kommer neppe til å reise andre steder. En av grunnene til det er at amerikanerne på vestkysten er veldig hyggelige. Og så er det veldig morsomt å se alle de stedene man har sett på film.

Uansett: God tur hva du enn måtte velge. Bare spør hvis det er noe du lurer på.

Skrevet

Enig med Jalp i at dere bør leie bil - enten dere skal til Calif eller til områdene rundt NYC. I NYC derimot, er det ikke nødvendig - eller bare pes.

Skrevet

Jeg er enig med pøbelsara at Las Vegas er noe man gjør på en eller to overnattinger. Spesielt hvis man ikke er interessert i gambling. Men er man bilgærn kan man f.eks. på leie en Porshe eller Ferrari i 5 timer, bare for å ha gjort det. Men husk forsikring. Jeg anbefaler en tur opp i Startosphere,- et høyt tårn der man kan kjøre berg og dalbane.

LV er et fint etappemål hvis man vil oppleve Grand Canyon. Det tar litt mer enn en halv dag å nå south rim, og det synet glemmer man aldri. Veiene i Arizona er av meget høy kvalitet, og man havner i cowboy-land. det går an å kjøre sørover fra GC og til Sedona sør for Flagstaff. Det er en utrolig kjøretur.

Skrevet

Jeg har vært i New York 5 ganger og i California 2 ganger. Det er to heeelt forskjellige steder, så det kommer jo an på hva man ønsker å oppleve og bruke tiden på.

California har jo den fordelen med flotte strender og bademuligheter, i tillegg til svært behagelige temperaturer og mye solskinn (om sommeren).

Jeg tror også at jeg syns mennesker i California er hyggeligere og blidere enn i New York, men det er fordi det var dit jeg dro sist og kom hjem med et så godt inntrykk. I California ( da spesielt LA) er man avhengig av bil - mulig det er bedre tilbud med busser o.l. downtown L.A. - men der vil man heller ikke ferdes så mye. Det jeg liker best med California er uten tvil været (solen skinte 3 uker i strekk) og klima(behagelig bris fra havet), bademulighetene, lekre shoppingsentre, Beverly Hills/Hollywood-området (snasne og kjente butikker, kafeer, utesteder), fornøyelsesparkene rundt (Disneyland, Universal, Six Flags), strendene (Huntington beach, Malibu beach).. San Fransisco og San Diego er også fine byer.. samme med Carmel og Santa Barbara som ligger langs kysten.

Man skal ha passe uflaks om man klarer å bruke 8 timer fra LA til Las Vegas. Vi brukte under 3 timer. Det skal sies at vi reiste midt i uken og ikke på en fredag, men det får man nesten passe på selv, at man ikke legger reisen til fredager hvor de fleste drar inn til Las Vegas på helgetur. Vi hadde fire overnattinger og skulle gjerne hatt flere!! Jeg skulle gjerne gått ut og festet, ligget mer ved de fantastiske bassengene og shoppet mer på Fashion Show Mall og Forum Shops..

New York er et eldorado for de som liker storbyliv, vandre gatelangs og se historie og bygninger, shoppe, kafé, uteliv og kultur. Når vi har vært i NY har vi holdt oss til å være i NYC og kun benyttet oss av metro/taxi. Det har gått veldig greit. Det jeg liker best med NYC er byen i seg selv, alle de ulike områdene, Tribeca, Soho..osv.. med sine museer, butikker, restauranter og kafeer.

Jeg ville nok valgt California ja, om jeg måtte velge.. men da trenger man minst to uker, helst 3-4 uker! Vi var der i 3 uker og det var masse ting vi ikke fikk gjort som vi hadde planlagt.. Flyreisen er jo ganske fæl til California da, aaaltfor lenge å sitte på fly fra London - L.A. Men det er verdt det!

Skrevet
California har jo den fordelen med flotte strender og bademuligheter, i tillegg til svært behagelige temperaturer og mye solskinn (om sommeren).

Jeg tror også at jeg syns mennesker i California er hyggeligere og blidere enn i New York, men det er fordi det var dit jeg dro sist og kom hjem med et så godt inntrykk. I California ( da spesielt LA) er man avhengig av bil - mulig det er bedre tilbud med busser o.l. downtown L.A. - men der vil man heller ikke ferdes så mye. Det jeg liker best med California er uten tvil været (solen skinte 3 uker i strekk) og klima(behagelig bris fra havet), bademulighetene, lekre shoppingsentre, Beverly Hills/Hollywood-området (snasne og kjente butikker, kafeer, utesteder), fornøyelsesparkene rundt (Disneyland, Universal, Six Flags), strendene (Huntington beach, Malibu beach).. San Fransisco og San Diego er også fine byer.. samme med Carmel og Santa Barbara som ligger langs kysten.

Du beskriver dette så godt at jeg nå for alvor begynner å glede meg til den turen vi skal ha i april. Leie en Mustang Cab og ta ned taket. Kjøre opp Laurel Canyon og opp på Mulholland Drive. Nyte utsikten og været, luktene og buldringen fra en stor V8 i bakgrunnen.

Så tilbake på Sunset Boulevard med en banansplit på Mels Drive-in og deretter en spasertur gatelangs med alle de fasjonable butikkene. Deretter setter man kursen vestover Sunset, gjennom Beverly Hills og forbi UCLA og videre vestover til man tilslutt havner ned på HW1, nord for Santa Monica.

Så til Santa Monica med en spasertur på Third Street før solnedgangen nytes til palmesus og en flaske vin på Ocean Front Walk på Venice Beach.

Sukk....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...