Gå til innhold

hva gjør du når hunden ikke hører etter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tenker i utgangspunktet på hva jeg skal gjøre når jeg har hunden løs på en åpen plass der han finner ut at han skal ta seg en liten runde på egen hånd i stedet for å gå pent ved siden min.

problemet er at d da er umulig å få den dumme ellers lydige hunden til å komme tilbake! hva er best å gjøre? skal man løpe etter hunden til man får tak i den? bare stå der og rope pent og oppmuntre? stå der og kjefte på den? (jeg har IKKE tro på denne altså, bare så d er sagt) gå motsatt vei og håpe hunden blir bekymret for hvor jeg går? eller?

vær så snill ikke svar at jeg ikke skal ha hunden løs da :) jeg skjønner poenget der, men hunden får bare gå løs med meg i hagen eller i skogen bak huset.

hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Morgan le Fay
Skrevet (endret)

Jeg tør ikke å ha hunden løs, i tilfelle han stikker til skogs. Dessuten har nærmeste nabo en tispe, så da er uansett alle mine forslag lite verdt.

Så jeg har ingen råd å gi, dessverre.

Jeg må legge til at jeg har fuglehund som jo er kjent for "å løpe langt", og for ham vil eieren uansett være minst interessant av alt i nærheten.

Endret av Morgan le Fay
Skrevet

Da jeg hadde hund og han gjorde det der (vanligvis fikk han ikke løpe fritt da det var andre folk omkring, så det var vanligvis ikke noe problem) så begynte jeg bare å gå tilbake, på vei mot hjem. Da fikk han fart på seg da han oppdaga det og kom løpende til min side. Det fungerte for meg, kanskje hjelper det deg også. :)

Skrevet (endret)

Ikke løp mot hunden. De fleste hunder vil se på det som lek og løpe ivrig fra deg, og du oppmuntrer til slik atferd. Står du på stedet hvil og roper så lærer hunden at den ikke trenger å høre på deg, ropene blir bakgrunnsstøy.

Det beste er å enten overse den til den kommer av seg selv (og da få masse ros!) eller gå - helst løpe - fra den - da vil den ofte komme etter.

Og så lenge den ikke sjenerer andre mennesker eller dyr så synes jeg du skal ha hunden løs så mye som mulig. :)

Endret av Tabris
Skrevet
Da jeg hadde hund og han gjorde det der (vanligvis fikk han ikke løpe fritt da det var andre folk omkring, så det var vanligvis ikke noe problem) så begynte jeg bare å gå tilbake, på vei mot hjem. Da fikk han fart på seg da han oppdaga det og kom løpende til min side. Det fungerte for meg, kanskje hjelper det deg også. :)

jeg brukte å gjøre d da han var mindre. gikk han for langt unna meg da vi gikk skogtur gikk jeg og gjemte meg. da fikk han litt panikk og kom for å lete etter meg. men jeg synes d tar litt for lang tid og skulle ønske jeg fikk han tilbake allerede før han var 4-5 meter fra meg.

Skrevet
Det beste er å enten overse den til den kommer av seg selv (og da få masse ros!) eller gå - helst løpe - fra den - da vil den ofte komme etter.

ja, jeg bruker først å rope på han og så stikke av i motsatt retning, men jeg liker ikke hva han kan finne på i mellomtiden! for d tar sin tid før han finner på at han skal løpe etter meg. d tar jo sin tid før han finner ut at jeg er på vei borte..

synes du d fungerer i lengden? altså.. om du gjør d nok ganger, holder hunden seg nærmere deg i utgangspunket?

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke den gjør. Men det å lære bedre innkalling bør gjøres under kontrollerte former, f.eks med langline. Ikke når "ulykken" allerede er ute. Da er det snakk om å få den inn med mest mulig skadebegrensning. ;)

Skrevet (endret)

Det aller beste er vel å trene-trene-trene på innkalling før du slipper hunden...?

:jepp:

Vi har akkurat lært hunden vår å lystre fløyte. Vet ikke hvorfor den fungerer så mye bedre enn når vi roper, men pelsen kommer i hvertfall som et lyn hver gang vi blåser i fløyta - selv om han har oppdaget interessante "objekter" (andre hunder, mat, etc.). Fløyta brukes uten unntak kun når det virkelig er nødvendig, altså når han måååå komme.

Endret av Betsy
Skrevet
Nei, det tror jeg ikke den gjør. Men det å lære bedre innkalling bør gjøres under kontrollerte former, f.eks med langline. Ikke når "ulykken" allerede er ute. Da er det snakk om å få den inn med mest mulig skadebegrensning. ;)

han kan i utgangspunktet innkalling.. og hunden er veldig lydig - når han vil d ;) men d skader ikke å trene litt mer på d med langline! takk :)

Skrevet
Det aller beste er vel å trene-trene-trene på innkalling før du slipper hunden...?

:jepp:

Vi har akkurat lært hunden vår å lystre fløyte. Vet ikke hvorfor den fungerer så mye bedre enn når vi roper, men pelsen kommer i hvertfall som et lyn hver gang vi blåser i fløyta - selv om han har oppdaget interessante "objekter" (andre hunder, mat, etc.). Fløyta brukes uten unntak kun når det virkelig er nødvendig, altså når han måååå komme.

vi HAR trena. problemet er jo at jeg bare er med hunden noen uker i året for han bor hjemme med mamma og pappa. og de er ikke like flinke som meg på den treningsbiten. men jeg har trent han til han var litt over året tror jeg. lagt et bra grunnlag hvertfall!

hvilken fløyte bruker du? helt vanlig? eller er d noe man bare kjøper i dyrebutikker? høres ut som et fint alternativ!

Skrevet

Men så lenge han fortsatt kommer når han vil ofte så har dere ikke trent godt nok til at han kan komme oftere når du vil han skal. :)

Skrevet
Men så lenge han fortsatt kommer når han vil ofte så har dere ikke trent godt nok til at han kan komme oftere når du vil han skal. :)

hehe, nei d er vel trene-trene-trene og atter trene som gjelder ;)

Skrevet

Vi hadde trent oss "ihjel" på innkalling og var sikre på at den satt, så vi hadde hunden løs på gresset bak blokkene - altså temmelig nært borettslaget med interessante mennesker, andre hunder o.l. Det gikk fint helt til hunden plutselig lukket ørene en dag, og bestemte seg for å ta en tur på egenhånd. Første ble jeg redd og irritert og ropte litt sint på han, men han kikket ikke på meg engang, så da løp jeg andre veien. Han brydde seg ikke og forsvant mellom to blokker. Jeg løp bare videre, og etter et par sekunder så jeg han komme mot meg i full fart! Det funket tydeligvis når han ikke så meg lengre, og forstod at jeg ikke kom etter han.

Nå har vi på langline, og trener enda mer på innkallingen.

Skrevet

Dette synes jeg alltid er vanskelig. Man kan ikke trene på innkalling uten å ha hunden løs, og man for ikke "lov" til å hunden ha løs før den kan innkalling skikkelig. :~

Hunden min kommer stort sett når jeg roper, men er det andre hunder til stede klarer hun bare ikke å motstå fristelsen. Det som hjelper mest er å først stå sille og rope/kjefte på henne. Hører hun ikke begynner jeg å gå mot henne mens jeg knurrer og stirrer på henne og prøver å bruke hundespråket for å si at nå er jeg skikkelig sint på henne (jeg ser sikkert ut som en idiot, men det ser ut til at hun skjønner hva jeg mener). Må jeg komme helt bort til henne og ta tak i henne så legger jeg henne i bakken mens jeg kjefter mer på henne og setter på henne bånd. Etter at det har gått så langt er hun mer lydig neste gang, og så blir hun gradvis mer ulydig, helt til vi kommer til at jeg må legge henne i bakken igjen. På det beste løper hun bort, hilser, og snur og kommer rett tilbake. Med mindre hunden er langt bort, så har jeg ikke lykkes i å hindre henne fra å løpe helt bort før hun kommer tilbake. Hvis hun vet at jeg har hundegodter på meg, så er hun gjerne litt ekstra villig til å komme.

Er det ingen andre til stede og jeg ikke ser at hun kan finne på ugang noe sted, så går jeg rett og slett bort fra henne. Har en egen "nå går jeg min vei"-komando. Denne virker best på ukjente steder. Kan hun veien hjem er hun ikke like redd for å bli forlatt.

Det som ihvertfall er feil er å løpe etter hunden, eller å bare bli stående og rope og rope helt til hunden endelig finner det for godt å komme, for så å få ros for at den kommer.

Skrevet
jeg tenker i utgangspunktet på hva jeg skal gjøre når jeg har hunden løs på en åpen plass der han finner ut at han skal ta seg en liten runde på egen hånd i stedet for å gå pent ved siden min.

problemet er at d da er umulig å få den dumme ellers lydige hunden til å komme tilbake! hva er best å gjøre? skal man løpe etter hunden til man får tak i den? bare stå der og rope pent og oppmuntre? stå der og kjefte på den? (jeg har IKKE tro på denne altså, bare så d er sagt) gå motsatt vei og håpe hunden blir bekymret for hvor jeg går? eller?

vær så snill ikke svar at jeg ikke skal ha hunden løs da :) jeg skjønner poenget der, men hunden får bare gå løs med meg i hagen eller i skogen bak huset.

hva gjør dere?

Jeg tar frem supersintestemmen. Da tørr han ikke annet en å komme.

Vi var utenfor en episode i skogen en dag, der han traff på hjort (faktisk), han sprang i full fart mot, og jeg tok til med supersintestemme og så kom han springende mot MEG. Jeg ble overraska, tross alt. Han var jo svært gira på de hjortene

Skrevet

Brukt langline... Slipper aldri hunden med mindre jeg VET den kommer tilbake... Intill den kan det, må den ha på seg langline.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg ville trent innkalling på et kjent sted uten forstyrrelser først. f.eks. inne i din egen hage. Bruk mye tid på å få innkallingen til å sitte ordentlig. Når han kommer, så er det julaften. Varier belønningen! øk så kriteriene. ta han med deg ut av hagen, men fortsatt ingen forstyrrelser. Gå etter hvert til steder med noen få forstyrrelser, bruk da langline slik at han ikke får løpt sin vei. Det er viktig at han alltid kommer til deg når du roper!! én gang der han får mulighet til noe annet er et stort tilbakeskritt. Rop ikke på han i situasjoner der du vet at han mest sannsynlig ikke vil komme. Det jeg ville praktisert i en sånn situasjon er å gå i motsatt retning, kanskje løpe. Da hadde mine garantert kommet løpende.

Det hjelper ikke å stå og skrike på en hund som løper rundt og som ikke kan innkalling skikkelig. da gjør du han bare døv for kommandoen.

Gjest Gjest_Propell_*
Skrevet

Jeg sparer "supersintestemmen" eller kanskje "panikkstemmen" til det er virkelig nødvendig. Det gjelder både for "kom" og "bli", og da gjelder det situasjoner som kan være farlige for hunden -som når han er på vei etter ballen, og den nettopp har flydd utfor et stup... Da sitter kommandoen som et skudd.

Jeg tror trikset er, som andre har nevnt her, å trene-trene-trene på innkalling, men ikke kun i situasjoner uten distraksjoner. De fleste hunder lyder "kom" når de ikke blir distrahert. Da er det ikke så mye annet interessant å ta seg til, så muligheten for en godbit frister jo litt.

Slå deg gjerne sammen med noen andre hundeeiere, og tren innkalling med økende grad av distraksjon. Tilpass forventningene til hva hunden greier, slik at de fleste innkallingene blir vellykkede. Om du går for fort frem, slik at hunden for ofte ikke kommer på innkallingen, vil du avlære kommandoen igjen. Ordet "kom" vil få svekket sin betydning til "kom om det passer deg", mens du jo ideelt sett vil at det skal bety "kom NÅ".

Et annet triks kan være å variere belønningen. Om hunden vet at når den kommer, så får den 1 stk godbit av biffstrimmelvarianten, kan den lett vurdere om belønningen er verdt innsatsen. Kanskje vil den finne ut at tispa den ser borti svingen er mye mer interessann enn godbiten du har i lomma...

Om hunden ikke vet om belønningen er godbit eller lek eller ball eller hva, så er det mye vanskeligere for den å prioritere mellom tispa og deg. Den kan jo være at den får en kjempespennende belønning om den kommer! Her må du finne ut hva din hund liker best. Min hund jobber for eksempel mye hardere for å få lov til å løpe etter ball enn for godbit.

Lykke til!

Gjest Gjest_Propell_*
Skrevet

Ser jeg er litt sein på tastaturet, Lilleulv kom meg i forkjøpet med de samme rådene... :sjenert:

Gjest Lilleulv
Skrevet
Ser jeg er litt sein på tastaturet, Lilleulv kom meg i forkjøpet med de samme rådene... :sjenert:

Ja så at vi er ganske enige!! :-D

Jeg vil ikke ha en hund som bare hører når jeg snakker strengt eller skriker. Jeg vil at hun skal lyde like bra når jeg snakker med helt normal stemme. Jeg skriker bare hvis det er skikkelig krise. og da kommer reaksjonen også... hvis jeg skriker til hundene, så kommer de i full fart og lurer på hva i alle dager det er som skjer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...