GĂ„ til innhold

Er det flere Katolikker eller som skal giftes Katolsk

Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Her inne ? Det hadde vÊrt artig Ä hÞre fra dere om hvordan dere har forberedt dere ? Vi er nÄ kommet til veis ende etter et Är med planlegging og mÞter med presten. NÄ er det kun 15 dager igjen og alt som gjenstÄr er nÄ Þvelsen i Kirken. FÄr visst orgel musikk den dagen vi Þver sÄ snakk om flax icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

FÄr vel skrive litt her jeg da. Er riktignok lenge til vi skal gifte oss, faktisk ikke fÞr 30.juli 2004. SlÄ den de som kan, hihi.

Er katolikk selv, men har valgt Ä ikke gifte meg i den katolske kirke av praktiske grunner. Forloveden er altsÄ ikke katolikk, men protestant. SÄ langt har vi bare bestemt kirke og lokalet (Nordstrand kirke). Og sÄ skal vi ha indonesisk/kinesisk buffet, noe som min mor skal sÞrge for. Neste sommer blir det tur til Indonesia for Ä treffe familien der og fÄ sydd bryllupsklÊr. For Þyeblikket er fargene rÞdt, hvitt, gull og sÞlv rÄdende. Men som sagt det er jo lenge til ennÄ, sÄ hvem vet hva det blir til slutt.

ringblomst

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hei og hopp!

Slenger meg pÄ denne trÄden jeg icon_smile.gif

Jeg er forsÄvidt pÄ papiret protestant men, oppdratt stort sett i den katolske tro:)

(pappa er spansk)

og sÄ er kjÊrsten min katolsk og sogner til St Olav.

Etter det jeg har sett og hÞrt sÄ er det faktisk ikke sÄ fryktelig mange som skal gifte seg katolsk (i St Olav kirke er det ca 45 vielser i Äret!) syns det er veldig fint for vi slipper Ä stresse med Ä forlate kirkelokalene rett etter vielsen icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Anonymous

Kan jeg bryte inn og spÞrre dere hva som egentlig er forskjellen pÄ en katolikk og en protestant? Jeg har lite kunnskap om dette, men har blitt veldig nysgjerrig.

PÄ forhÄnd takk.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Anonymous

For min del sÄ er min mor Australsk og min far er Norsk. Jeg er dÞpt og konfirmert i den Katolske Kirke og som kanskje mange har fÄtt med seg sÄ er jeg ogsÄ aktiv her.

Jeg er sÄ heldig at min samboer ogsÄ glede seg sÄ mye ved Ä gifte seg Katolsk selv om han tilhÞrer den Norske Kirken. Vi har gÄtt gjennom mange timer med presten og pratet om fremtiden og hva som skjer nÄr og hvis vi fÄr barn mht oppdragelse osv.

Anonym nÄr du spÞr om forskjellen mellom statskirken og den Katolske sÄ spÞr du ganske vanskelig og jeg kan holde pÄ i flere timer. Men noe som er forskjellig er at den Katolske Kirken har sju sakramenter samt at vi har noen ekstra skrifter i bibelen som den Norske Kirke ikke har. Det er mange forskjeller - men utad mht messe og slike ting sÄ er ikke forskjellen sÄ veldig stor. Beklager at jeg ikke kunne gi en mer detaljert forklaring pÄ dette.12

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gjest Anonymous

Sju sakramenter?

Beklager min uvitenhet, men jeg ble litt nysgherrig jeg ogsÄ!

- Lill

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jepp sju sakramenter som er:

DĂ„p

Ferming/Konfirmasjon

Nattverd

Boten (SkriftemÄl)

Sykesalving

Ordinasjonen

Ekteskapet

Ganske komplisert Ä forklare. Men Ekteskapet er et sakrament det ogsÄ. Det er det ikke i Stats Kirken.

Synes overhodet ikke det er rart folk spÞr - fÄr det spÞrsmÄlet daglig fra venner og kjente icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...