Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2002 #1 Skrevet 5. april 2002 Her inne ? Det hadde vært artig å høre fra dere om hvordan dere har forberedt dere ? Vi er nå kommet til veis ende etter et år med planlegging og møter med presten. Nå er det kun 15 dager igjen og alt som gjenstår er nå øvelsen i Kirken. Får visst orgel musikk den dagen vi øver så snakk om flax 12
ringblomst Skrevet 5. april 2002 #2 Skrevet 5. april 2002 Får vel skrive litt her jeg da. Er riktignok lenge til vi skal gifte oss, faktisk ikke før 30.juli 2004. Slå den de som kan, hihi. Er katolikk selv, men har valgt å ikke gifte meg i den katolske kirke av praktiske grunner. Forloveden er altså ikke katolikk, men protestant. Så langt har vi bare bestemt kirke og lokalet (Nordstrand kirke). Og så skal vi ha indonesisk/kinesisk buffet, noe som min mor skal sørge for. Neste sommer blir det tur til Indonesia for å treffe familien der og få sydd bryllupsklær. For øyeblikket er fargene rødt, hvitt, gull og sølv rådende. Men som sagt det er jo lenge til ennå, så hvem vet hva det blir til slutt. ringblomst
lillesmurfen Skrevet 5. april 2002 #3 Skrevet 5. april 2002 Hei og hopp! Slenger meg på denne tråden jeg Jeg er forsåvidt på papiret protestant men, oppdratt stort sett i den katolske tro:) (pappa er spansk) og så er kjærsten min katolsk og sogner til St Olav. Etter det jeg har sett og hørt så er det faktisk ikke så fryktelig mange som skal gifte seg katolsk (i St Olav kirke er det ca 45 vielser i året!) syns det er veldig fint for vi slipper å stresse med å forlate kirkelokalene rett etter vielsen 12
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2002 #4 Skrevet 5. april 2002 Kan jeg bryte inn og spørre dere hva som egentlig er forskjellen på en katolikk og en protestant? Jeg har lite kunnskap om dette, men har blitt veldig nysgjerrig. På forhånd takk.
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2002 #5 Skrevet 5. april 2002 For min del så er min mor Australsk og min far er Norsk. Jeg er døpt og konfirmert i den Katolske Kirke og som kanskje mange har fått med seg så er jeg også aktiv her. Jeg er så heldig at min samboer også glede seg så mye ved å gifte seg Katolsk selv om han tilhører den Norske Kirken. Vi har gått gjennom mange timer med presten og pratet om fremtiden og hva som skjer når og hvis vi får barn mht oppdragelse osv. Anonym når du spør om forskjellen mellom statskirken og den Katolske så spør du ganske vanskelig og jeg kan holde på i flere timer. Men noe som er forskjellig er at den Katolske Kirken har sju sakramenter samt at vi har noen ekstra skrifter i bibelen som den Norske Kirke ikke har. Det er mange forskjeller - men utad mht messe og slike ting så er ikke forskjellen så veldig stor. Beklager at jeg ikke kunne gi en mer detaljert forklaring på dette.12
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2002 #6 Skrevet 5. april 2002 Sju sakramenter? Beklager min uvitenhet, men jeg ble litt nysgherrig jeg også! - Lill
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2002 #7 Skrevet 5. april 2002 Jepp sju sakramenter som er: Dåp Ferming/Konfirmasjon Nattverd Boten (Skriftemål) Sykesalving Ordinasjonen Ekteskapet Ganske komplisert å forklare. Men Ekteskapet er et sakrament det også. Det er det ikke i Stats Kirken. Synes overhodet ikke det er rart folk spør - får det spørsmålet daglig fra venner og kjente 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå