prinsessa Skrevet 18. desember 2007 #1 Skrevet 18. desember 2007 Hei! Kan noen hjelpe meg med oppskrift på potetsalat så blir jeg veldig glad. Tusen takk!!
Gjest Pax Skrevet 18. desember 2007 #2 Skrevet 18. desember 2007 (endret) Kokte poteter, vårløk/purre/rødløk, soltørka tomater, gressløk/dill, saften av en lime, litt sukker, litt salt, litt pepper, olje. Evt kan dressingen byttes ut med pesto. Endret 18. desember 2007 av Pax
Arkana Skrevet 18. desember 2007 #3 Skrevet 18. desember 2007 Jeg bruker kokte poteter i terninger, hardkokte egg i biter, hakket rødløk, hakket gressløk og maiskorn. Det som gjør potetsalaten så god er hjemmelaget majones istedet for kjøpemajones. Det lager du enkelt ved å ha to eggeplommer i en bolle og tilsette litt salt og pepper og en liten teskje sennep (jeg bruker Colmans sennepspulver eller Dijonsennep). Så bruker jeg elektrisk håndmikser og visper inn olje, først dråpevis og siden i en tynn stråle. Jeg bruker vel 2,5-3 dl olje tilsammen. Jeg bruker 50/50 god olivenolje og en nøytralolje (maisolje), bare olivenolje blir for skarpt. Når all oljen er vispet inn tilsettes litt sitronsaft og evt mer salt og pepper. Dette blandes i potetsalaten sammen med en spiseskje balsamicoeddik, salt/pepper og lettrømme (du ser an hvor mye du trenger). Denne er alltid populær.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2007 #4 Skrevet 18. desember 2007 Dette er min favoritt! Bland en boks lettrømme. Om ønskelig litt majones. Fire-fem spiseskjeer med laken i sylteagurk-glasset. En neve hakkede sylteagurker. En liten hakket løk. Salt og pepper. Smak til som du liker det. Bland så i poteter i terninger, og kansje noen eplebiter.... Snadder!!! Har egentlig ikke noen mengde oppskrift.... Tar det på slump jeg. Men denne er favoritten til hele slekta
prinsessa Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. desember 2007 Tusen takk for mange fine oppskrifter. Så veldig god ut den til Arkana men har litt "angst" for og lage hjemmelaget majones. Så det blir nok kanskje den siste tenker jeg.
Gjest Opa Skrevet 18. desember 2007 #6 Skrevet 18. desember 2007 En boks lettrømme En pose lettmajones (de som er i eske med to poser) Hakket sylteagurk Hakket egg Masse poteter i terninger Litt sennep Grovkvernet pepper Min svigerfar lager med tyrkisk yoghurt og kefir (egentlig fil, men det får man jo ikke i Norge) istedet for rømme og majones. Blir friskere og lettere!
Petroline Skrevet 19. desember 2007 #7 Skrevet 19. desember 2007 Så veldig god ut den til Arkana men har litt "angst" for og lage hjemmelaget majones. Så det blir nok kanskje den siste tenker jeg. Nyttårsforsett Prinsessa? Komme over angsten for å lage hjemmelaget majo? Det er ikke så skummelt som det høres ut som. Kjøp en sånn tut for å ha i oljeflasken, så er det lettere å ha kontroll. Lykke til! Men de andre oppskriftene er sikkert også gode.
Bokormen Skrevet 19. desember 2007 #8 Skrevet 19. desember 2007 Jeg er ikke så glad i potetsalat med majones/rømme, så sånn er min, som slår særlig godt an til grillmat: Kokte poteter i terninger Evt litt hakkede soltørkede tomater Hakkede sjalottløk (evt rødløk) Hakked fersk basilikum Hell over en dæsj god balsamicoeddik og en dæsj god olivenolje og bland godt! Smak til med salt og pepper. Er ekstra god når potetene er litt lunkne fortsatt!
pilutta Skrevet 20. desember 2007 #9 Skrevet 20. desember 2007 Jeg er ikke så glad i potetsalat med majones/rømme Enig. Min oppskrift er en lignende variant, og slår også godt an. Passer godt til grillmat, og er fantastisk til varmrøykt ørret. Sitronsaft Litt god sennep Frisk timian og basilikum, hakket Balsamicoeddik Olivenolje Litt honning Hakket sjalottløk eller vårløk Dette blandes i en bolle. Så legger jeg i lunkne poteter i biter. Nydelig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå