Gå til innhold

Til deg som har barn med melkeallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en snart fem mnd gammel baby som fortsatt virker som om hun ikke tåler at jeg drikker melk. Hun får kun morsmelk. Nå lurer jeg på om dette kan være tegn på at hun har permanent melkeallergi eller laktoseintoleranse.

Når fant du ut at barnet ditt var allergisk, og hva var tegnene?

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Ved fem/seks mnd. alder gav jeg henne 1/5 dels teskje med youghurt -det resulterte i elveblest - diagnosen sikret ;).

Forøvrig vokste hun seg av melkeallergien ved 4 årsalder. (samme med egg og nøtter)

Introduser en og en matvare. Helst så "ren" som mulig. Hun er jo gammel nok til å prøve ut fast føde. Forsøk med LITT youghurt naturell på en finger, så ser du hvordan det går. Youghurt er bearbeidet mat, så den tåler man ofte bedre enn ren melk.

Hva er grunnen til at du mistenker at ditt barn ikke tåler melk? (via morsmelk) Mitt barn reagerte ikke på at jeg spiste/drakk noe.

Skrevet

Hun hadde tremånederskolikk, men ble bedre av at jeg droppet melkeprodukter. Nå har jeg begynt å drikke melk igjen, og hun er helt utenfor seg selv for tiden, veldig stresset og anspent, gulper sinnsykt masse, det virker som om hun har mageknip igjen. Siden hun er snart fem måneder burde hun ikke reagere så mye på maten jeg spiser lenger (og det later til at jeg kan spise løk, kål og erter uten problemer). Derfor lurer jeg på om melkeallergi kan spores før hun begynner å få annen mat enn morsmelk. Men det kan selvfølgelig være noe annet som plager henne...

Gjest StoreSky
Skrevet

Som du sier, det kan være noe annet som plaget henne. Angående kolikk, så hva kom først av høna og egget.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg forsøkt LITT youghurt nå. Så vet du og slipper og tenke på det mer.

Gjest Plonk ikke innlogget
Skrevet

Takk for tipset, det var ikke så dumt. Skal prøve det en dag vi ikke har andre planer, i tilfelle hun reagerer ekstremt :-)

Gjest Plonk ikke innlogget
Skrevet

...men jeg vil fortsatt gjerne ha flere svar hvis andre har noe å bidra med..!!

Gjest Cathie ii
Skrevet

Jeg har en sønn med melkeprotein intoleranse.

Jeg hadde IKKE prøvd å la datteren din smake på yoghurt en gang, for når de er så små skal de ikke ha melkeprodukter i det hele tatt, og det kan trigge en intoleranse/allergi mer å gi det så tidlig (sa legen vår) Så vent til minimum 10mnd'er før du prøver kumelksprodukter. Det er tidligst anbefalt alder for alle barn.

Har du prøvd MME? Om hun tåler det...

Sønnen min tror jeg ikke reagerte på at jeg drakk melk, merket hvertfall ikke noe til det. Jeg lurer på om han begyner å vokse av seg det allerede, for det virker som han tåler melk i små mengder nå.

• 2 uker senere...
Skrevet

min sønn ble slimete og bare surkla i han da han var liten og fikk morsmelk. hjalp med en gang jeg gikk over til soya-melk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...