Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2007 #1 Skrevet 18. desember 2007 Hei! Pus må være alene hjemme i nyttårshelgen. Han skal få besøk av en snill dyrepasser som skal gi han mat og rengjøre kattedoen. Vi blir borte to netter. Men det er jo nyttår! Og dyr pleier jo å være redd all smellingen. Men han er vel kanskje ikke mindre redd om vi er hjemme? Vi har ikke hatt den mer enn noen uker, så han er foreløpig innekatt. Tror dere dette går bra?
Pusemamma Skrevet 18. desember 2007 #2 Skrevet 18. desember 2007 Når jeg har vært vekke på nyttårsaften har jeg pleid og la lys stå på i stuen og gangen. Slik at det ikke blir så opplyst når rakettene går av. Når jeg har komt hjem ligger de der og ser riktig avslappa ut. :banantroll:
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2007 #3 Skrevet 18. desember 2007 Når jeg har vært vekke på nyttårsaften har jeg pleid og la lys stå på i stuen og gangen. Slik at det ikke blir så opplyst når rakettene går av. Når jeg har komt hjem ligger de der og ser riktig avslappa ut. :banantroll: Tror du hunder er mer redd nyttårsaften enn katter er?
Malama Skrevet 18. desember 2007 #4 Skrevet 18. desember 2007 Det er vel individuelt med dyr også. Noen katter gjemmer seg "inndrst, under, bakerst, nederst" under ett eller annet de kan finne, andre stryker på dør og kommer ikke tilbake før 3. januar. Og noen, de bryr seg ikke i det hele tatt. Og noen dyreeiere doper dyret sitt for at det skal klare nyttår, det gjelder dog mest hunder tror jeg. Med en liten kattunge, så aner du ikke, antakelig, hvordan den vil reagere. (og jo, noen dyr finner det beroligende at eierene, de trygge menneskene deres, er hjemme, og "viser at det ikke er farlig", men det gjelder nok slett ikke alle) Om katten må være alene hjemme nyttårsaften er det sikkert greit om den er på et ikke så stort rom, hvor den ikke kan gjøre så mye skade om den blir redd, et som ikke er så lydutsatt (bad i kjelleren f.eks er gjerne ikke så dumt, for dem som måtte ha det) med mat og kattekasse og og leker og lyset på, sånn akkurat den natta...?
Gjest Gjest_pusen_* Skrevet 18. desember 2007 #5 Skrevet 18. desember 2007 Katten min forsvant ned i kjelleren og under sofaen der på nyttårsaften, og der ble hun til alt var over. Det nyttet ikke å prøve å kose med henne for å roe henne. Så vi prøvde å oppføre oss som vi pleier samtidig som vi lot henne få være i fred. Og det samme vil vel skje i år også.
Gjest Skrevet 18. desember 2007 #6 Skrevet 18. desember 2007 Mine satt i vinduet og fulgte med som bare pokker så det kommer ann på katten. Gamle katten min derimot ville ut sånn på morgenen, også kom han hjem kvelden etterpå.. Like fornøyd som alltid, men ren gjetting så løp han nok oppover i skogen
Arkana Skrevet 18. desember 2007 #7 Skrevet 18. desember 2007 Katten våre har vært alene på nyttårsaften. Jeg lar et par lys stå på, ellers har de det som før, og hadde full tilgang til hele leiligheten, og naboen ser til dem et par ganger i løpet av dagen. Har aldri tenkt at det skulle være noe problem.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2007 #8 Skrevet 18. desember 2007 Om katten må være alene hjemme nyttårsaften er det sikkert greit om den er på et ikke så stort rom, hvor den ikke kan gjøre så mye skade om den blir redd, et som ikke er så lydutsatt (bad i kjelleren f.eks er gjerne ikke så dumt, for dem som måtte ha det) med mat og kattekasse og og leker og lyset på, sånn akkurat den natta...? Jeg er litt engstelig for hvordan det går med våre to puser (de er litt over et halvt år) på nyttårsaften. Vi drar bort på ettermiddagen, og kommer antakelig tilbake på fomiddagen neste dag. Kjøkken og stue er i hver sin kant av et rom, uten dør, og fra stua går det trapp ned til gang og to soverom. Oppe har vi et soverom, et oppbevaringsrom og et bad med dør. Det eneste rommet uten vinduer, og som er minst utsatt for utendørs støy er badet. Men det er veldig lite. Er ikke mye plass å bevege seg på mellom vask, dusj, do, vaskemaskin og hylle. De trives vanligvis godt der inne, men å bli sperra inne der i flere timer setter de nok ikke pris på. Er det allikevel greit for en natt?
Tabris Skrevet 18. desember 2007 #9 Skrevet 18. desember 2007 Du sier du nettopp har fått pus... er det en kattunge?
Malama Skrevet 18. desember 2007 #10 Skrevet 18. desember 2007 Jeg er litt engstelig for hvordan det går med våre to puser (de er litt over et halvt år) på nyttårsaften. Vi drar bort på ettermiddagen, og kommer antakelig tilbake på fomiddagen neste dag. Kjøkken og stue er i hver sin kant av et rom, uten dør, og fra stua går det trapp ned til gang og to soverom. Oppe har vi et soverom, et oppbevaringsrom og et bad med dør. Det eneste rommet uten vinduer, og som er minst utsatt for utendørs støy er badet. Men det er veldig lite. Er ikke mye plass å bevege seg på mellom vask, dusj, do, vaskemaskin og hylle. De trives vanligvis godt der inne, men å bli sperra inne der i flere timer setter de nok ikke pris på. Er det allikevel greit for en natt? Det vurderer nok du bedre enn jeg, for du kjenner dine katter og ditt hus... Og jeg har faktsik ikke katt, bafre svarte utfra det jeg har "lært" om dette fra andre som har katt. (litt opptatt av tema selv om jeg ikke har katt, nemlig. Delvis pga at mannen ønsker seg katt, og vi ikke er hjemme nyttår, år etter år...) Men grunnleggende er det stor forskjell fra katt til katt, noen vil jo se på, andre vil gjemme seg, noen blir "rabiat" når de blir redde, andre bare gjemmer seg. Det er er mest skeptisk til i hovedinnlegget er jo at det later til å være en "fersk liten kattunge", som de ikke vet hvordan vil reagere, og som tross alt antakelig ikke er helt "trygg" enda?
Gjest 5C7E53 Skrevet 20. desember 2007 #11 Skrevet 20. desember 2007 Du sier du nettopp har fått pus... er det en kattunge? Nei, det er ungkatt, født mai 07
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2007 #12 Skrevet 20. desember 2007 Det vurderer nok du bedre enn jeg, for du kjenner dine katter og ditt hus... Og jeg har faktsik ikke katt, bafre svarte utfra det jeg har "lært" om dette fra andre som har katt. (litt opptatt av tema selv om jeg ikke har katt, nemlig. Delvis pga at mannen ønsker seg katt, og vi ikke er hjemme nyttår, år etter år...) Men grunnleggende er det stor forskjell fra katt til katt, noen vil jo se på, andre vil gjemme seg, noen blir "rabiat" når de blir redde, andre bare gjemmer seg. Det er er mest skeptisk til i hovedinnlegget er jo at det later til å være en "fersk liten kattunge", som de ikke vet hvordan vil reagere, og som tross alt antakelig ikke er helt "trygg" enda? Det er en ungkatt, født i mai 07. Den begynner å bli trygg hos oss nå, vi har hatt den i tre uker. Bare en presisering
Gjest Borghild Skrevet 21. desember 2007 #13 Skrevet 21. desember 2007 Er bekymra for mine også. De må være alene på nyttårsaften. Er to kattunger på 4 mnd. Stakkars små...
Gjest Gjest_Mille_* Skrevet 21. desember 2007 #14 Skrevet 21. desember 2007 Har dere hørt om Feliway? Jeg ble anbefalt å forsøke det av en jeg kjenner som bruker det til kattene sine på nyttårsaften. Vurderer å kjøpe det. Noen som har erfaringer? http://www.vetshop.no/storefront.php?pid=14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå