Gå til innhold

Tilbehør til pinnekjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har invitert til middag i romjula og har tenkt å servere pinnekjøtt. Jeg har laget det noen få ganger selv, men det har aldri vært vanlig å spise i min familie.

Jeg har pleid å lage kålrotstappe og servere kokte poteter til, evt med rørte tyttebær og flatbrød. Det syns jeg blir litt kjedelig. Kålrotstappa må jeg ha, det er jo utrolig godt til det salt kjøttet, men har noen noen tips om andre spennende tilbehør?

Gjest nextlife
Skrevet

Hos oss er det et must med Aquavitgelè og rødbeter til pinnekjøttet

Gjest Eurydike
Skrevet

Endel bruker rødkål til pinnekjøttet i tillegg til kålrabistappen - jeg synes det blir feil feil feil. :fnise:

Skrevet

Vi har kålrabistappe og i tillegg rosenkål

Skrevet

vi bruket kokt potet, kokt gulrot og kokt kålrabi, pluss surkål.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Det eneste tilbehøret jeg er vant med er kålrabistappe, potet og ribbefett, evt. vossakorv eller annen god pølse.

Tyttebær har jeg aldri hatt til og synes både det og rødkål blir smakskræsj.

Det som imidlertid er veldig godt er raspeballer/komle med pinnekjøtt. Hvis man skal lage en annen variant av det da. Da er det kålrabistappe, gulrot, pinnekjøtt og raspeball/komle (uten dott) og ribbefett.

Endret av Blondie65
Skrevet

Pinnekjøtt synes jeg ikke man skal tulle for mye med. Virkelig godt pinnekjøtt bør serveres med mandelpoteter og rikelig med kålrotstappe. Rødkål, surkål, tyttebær, rødbeter ol. synes jeg ikke hører til.

Skrevet
Veit om ein del av landet som syns det er heilt vanleg å ha surkål og ei slags julepølse til(mørk, som dampast)

På Vestlandet er det vanlig med mør til pinnekjøtt.

Skrevet

Takk for tips!

Jeg er enig i at man ikke skal tulle for mye med pinnekjøtt, og jeg har ingen planer å servere noe som helst form for surkål, det hører til ribba! :)

Ble litt nysgjerring på komle, det har jeg heller aldri lagd før, er det vanskelig? Ser den øverste oppskriften på siden her OK ut: http://www.contrazt.no/komlamed/oppskrifter.html ?

Må prøve med en pølsebit til også!

Akevittgele hørtes også veldig godt ut. Rosenkål syns jeg er kjempegodt, men det er så mange som ikke liker det...

Skrevet
Vi har kålrabistappe og i tillegg rosenkål

enig, rosenkål må være med!!

Gjest Silmarill
Skrevet

Til pinnekjøtt har vi kålrabistappe (verdens beste ;)) mandelpoteter, tyttebærsyltetøy for de som vil ha det, god sennep og så har vi våssakorv til :)

Gjest Blondie65
Skrevet
Ellers kan eg ikkje skjønne at du vurderer å ha komle/raspeballar til pinnekjøttet! Trur eg hadde blitt måpandes då. Men det kan jo hende det er greit for å fylle opp tallerkenen.

Det er da ikke lenger julemiddag - det er mer en variant for å bruke opp pinnekjøttet. Det er faktisk veldig godt.

Akkurat som pinnekjøttlapskaus - der man har pinnekjøtt istedetfor vanlig fårekjøtt. Snadder ...

Men ikke julemiddag altså.

Gjest Eurydike
Skrevet

Mer pinnekjøttresteidéer: Jeg lager en enkel saus av hermetiske tomater, hvitløk, sjalottløk og timian, og varmer ferdigdampet pinnekjøtt i den (er det frossent, tar jeg det rett fra fryseren). Og så lager jeg en god potetstappe til, feks av mandelpoteter, med mye sellerirot og pastinakk i.

Kjempegod januarmiddag! :spise:

Skrevet

Så fremt familien din ikke har tradisjoner mer pinnekjøtt kan vel eksperimentering gå greit, men i pinnekjøtt-områder skal man -ikke - klusse med tilbehøret. Et år ble julemiddagen spolert da mine besteforeldre fant ut at svigerdatteren hadde brukt stålrist i bunnen av pannen i stedet for bjørkekvister... O furore og forferdelse... De akket og oiet seg absolutt hele kvelden, og de kunne -smake- på kjøttet at dette var ikke laget ordentlig, nei så langt ifra! Fysj og æsj. Så da de ble invitert til å spise rester senere i romjulen løy verten og sa det var kokt med egenskårne bjørkekvister. Da var det ikke måte på hvor godt kjøttet var, de kunne helt klart kjenne bjørkesmaken... (de er nå litt søte også, da)

Vi har kålrabistapp og potet, ferdig med det. Min tante spiser julepølse til siden hun ikke tåler alt fårefettet. Jeg har store problemer med å forestille meg rødkål og tyttebærsyltetøy til.

Annonse
Skrevet

Vi har kålrabistappe, poteter og rosenkål til, som vi har hatt i mange år.

Skrevet

Tusen takk for voksenopplæringa innen pinnekjøtt! Vi har _aldri_ hatt pinnekjøtt i min familie, hverken til jul eller ellers så jeg tror ikke det blir noe krise hvis det skulle bli litt feil... Det blir nok ganske standard opplegg da, men nå har jeg en litt bedre idé om hva tilbehøret kan være.

Skrevet

Jeg har aldri helt skjønt dette med bjørkekvister i kjelen. Hos oss kokes kjøttet uten noe som helst i bunnen av kjelen. Det viktigste er at kjøttet blir skikkelig stekt etterpå, enten i stekepanne eller i stekeovnen. Men jeg vet ikke hvor vanlig det er?

Ellers er jeg for å bruke opp restene av saueribba (vi omtaler pinnekjøtt som ribbe siden vi ikke bruker bjørkepinner)til potetball. Potetball med ribbefett er jo kjempegodt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Ristene eller pinnene er for at kjøttet ikke skal ligge i vann. Man har rist (jeg har aldri brukt pinner tror jeg) i bunnen av pannen og vannet står da kun til risten og så etterfyller man med vann. Dermed dampes pinnekjøttet.

Jeg har aldri smakt steikt eller ovnsgrillet pinnekjøtt.

Skrevet

Hvis man skal ha noe annet tilbehør ville jeg kanskje tenkt i retning komletilbehør, som kulturmelk å drikke og sirup til å ha på. Og en eller annen røkt pølse og evt stekt bacon/flesk. Mulig det er helligbrøde, jeg har liten erfaring med å spise pinnekjøtt :) Og det er jo godt uten noe ekstra til - ribbefett, god kålrotstappe (blir ekstra god med en liten slant kremfløte/matfløte i) og mandelpoteter er jo nydelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...