Gå til innhold

Dere som trodde pedofile var syke mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet
Men allikevel...er tusen år virkelig nok til å utradere flere tusen år med instinkter som går ut på å bevare arten? Neppe.

Mennesket har ikke instinkter.

Sexforbrytere kan brenne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med tanke på hva som tross alt var utgangspunktet til denne tråden, så hadde det vært langt mer spennede om man for eksempel tok for seg den kulturelle og ikke minst religiøse rettferdiggjøringen for formell og akseptert kjønnslig omgang med barn. Da jeg så bildet i artikkelen det linkes til, så tenkte jeg egentlig umiddelbart "Aisha"..

Skrevet (endret)
Med tanke på hva som tross alt var utgangspunktet til denne tråden, så hadde det vært langt mer spennede om man for eksempel tok for seg den kulturelle og ikke minst religiøse rettferdiggjøringen for formell og akseptert kjønnslig omgang med barn. Da jeg så bildet i artikkelen det linkes til, så tenkte jeg egentlig umiddelbart "Aisha"..

Fullstendig enig. Selv om jeg tror religion per se har svært liten betydning da det vi i dag betegner som pedofili har eksistert innen alle religioner.

Endret av Paradokset
Skrevet
Fullstendig enig. Selv om jeg tror religion per se har svært liten betydning da det vi i dag betegner som pedofili har eksistert innen alle religioner.

Jo. Jeg kan forsåvidt være enig, men hvordan får man fordømt en slik praksis når den angivelige ufeilbarlige profeten til en av verdensreligionene forelsket seg i ei jente på 4-5 år og så gifter seg med henne da hun ble 9?

Når en som er så overhellig at man ikke engang kan lage tegninger av ham kan gjøre noe sånt som dette, så er det jo heller ingen grunn til å sette spørsmåltegn ved en praksis der småjenter gis bort som barnebruder heller. Mener jeg, da.

Skrevet
Jo. Jeg kan forsåvidt være enig, men hvordan får man fordømt en slik praksis når den angivelige ufeilbarlige profeten til en av verdensreligionene forelsket seg i ei jente på 4-5 år og så gifter seg med henne da hun ble 9?

Når en som er så overhellig at man ikke engang kan lage tegninger av ham kan gjøre noe sånt som dette, så er det jo heller ingen grunn til å sette spørsmåltegn ved en praksis der småjenter gis bort som barnebruder heller. Mener jeg, da.

For det første så er det vel en viss uenighet om hvor gammel Aisha var ved fullbyrdelsen av ekteskapet.

For det andre så har de fleste "moderne" muslimske land (og nei, jeg regner ikke Saudi-Arabia og Yemen som moderne) seksuell lavalder på mellom 16-21 år. På mange måter like oss i vesten.

Og eksempelet var hentet fra Afghanistan - og muslimer. Et fattig krigsherjet land, som er sterkt preget av stammekultur.

Jeg ser for min egen del sterke paralleller til Etiopia, hvor anslagsvis 2/3 er kristne. Fellestrekkene er mange - ekstrem fattigdom, sterk stammekultur og omtrent ikke-eksisterende utdanningssystem. På landsbygda her er det vanlig at jenter helt ned i 6-årsalderen giftes bort.

Skrevet
For det første så er det vel en viss uenighet om hvor gammel Aisha var ved fullbyrdelsen av ekteskapet.

Ok, link ?

For det andre så har de fleste "moderne" muslimske land (og nei, jeg regner ikke Saudi-Arabia og Yemen som moderne) seksuell lavalder på mellom 16-21 år. På mange måter like oss i vesten.

Kan vel føre opp Iran som umoderne også da, ekteskapsalder på 9år ? De er merkelig nok enig i at Aisha var ni år, derav denne alderen i Iran.

Skrevet

Dette er i grunnen en triviell problemstilling. Hvor lenge den da 53 år gamle Muhammed ventet med å fullbyrde ekteskapet er, så lenge det enten kan tolkes den ene eller andre veien, fullstendig irrelevant i og med ekteskap både før og siden er forbundet med legitimering av, og en forutsetning for, kjønnslig omgang.

Man kan jo også spørre seg hvorfor disse "moderne" muslimske landene faktisk er så "moderne". Det kan ha noe med omverdenen å gjøre. Det jeg mener er at det er en grunn til at f.eks. Tyrkia ikke styres av Sharia-lover og er mindre fundamentalistisk enn hhv. Iran og Saudi-Arabia.

Og eksempelet var hentet fra Afghanistan - og muslimer. Et fattig krigsherjet land, som er sterkt preget av stammekultur.

Jeg ser for min egen del sterke paralleller til Etiopia, hvor anslagsvis 2/3 er kristne. Fellestrekkene er mange - ekstrem fattigdom, sterk stammekultur og omtrent ikke-eksisterende utdanningssystem. På landsbygda her er det vanlig at jenter helt ned i 6-årsalderen giftes bort.

Jeg sier ikke at kultur og andre faktorer spiller inn, men at religionen er etter min mening spiller en svært viktig rolle oppe i det hele.

Religion har av en eller annen grunn hatt enorm trang til å regulere og sette standarder for vårt seksualliv. I stedet for å vise sunn fornuft og empati, så støtter man seg altså på en 2000 år gammel ørkenmoral. Litt betegnende er det da at for eksempel mindreårige korgutter sitter på kne og utfører oralsex på katolske prester. Dette er altså hellige menn i svarte kjortler som dyrt og hellig har avlagt et kyskhetsløfte ovenfor ørkenguden sin.

Gjest lillebøll
Skrevet

Tråden er ryddet. Hold den på et generelt nivå. Persondebatt vil ikke bli godtatt, og tråden vurderes stengt dersom dette gjentar seg.

Lillebøll-mod

Skrevet
Mennesket har ikke instinkter.

Alle dyr, inkludert mennesker, har naturligvis innstinkter.

Skrevet
Alle dyr, inkludert mennesker, har naturligvis innstinkter.

nope. ingen instinkter her. Hvis du påberoper deg instinkter, så tilhører du en annen art.

Skrevet
nope. ingen instinkter her. Hvis du påberoper deg instinkter, så tilhører du en annen art.

Mener du, en fornuftig mann, virkelig at mennesket ikke har innstinkter?

Hva er f.eks seksualitet dersom det ikke er et instinkt?

Skrevet (endret)
Mener du, en fornuftig mann, virkelig at mennesket ikke har innstinkter?

Hva er f.eks seksualitet dersom det ikke er et instinkt?

En drift. Instinkt styrer atferd, drifter stimulerer til atferd. Vi har ingen instinktivt styrte atferder.

Endret av Mann 42
Skrevet
Man kan jo også spørre seg hvorfor disse "moderne" muslimske landene faktisk er så "moderne". Det kan ha noe med omverdenen å gjøre. Det jeg mener er at det er en grunn til at f.eks. Tyrkia ikke styres av Sharia-lover og er mindre fundamentalistisk enn hhv. Iran og Saudi-Arabia.

I Afghanistan tilsier Sharialov at jenta må være minst 15 år før hun kan gifte seg. Likevel ser du eksempler som det ts oppgir(hvor bruden er under 10) - fordi stammetradisjon etc står så sterkt at det betyr mer enn både nasjonal lov og religiøse påbud.

Jeg sier ikke at kultur og andre faktorer spiller inn, men at religionen er etter min mening spiller en svært viktig rolle oppe i det hele.

Ser du på seksuell lavalder fordelt på land og regioner så er det i alle fall åpenbart for meg at andre forhold spiller en viktigere rolle.

Skrevet (endret)
I Afghanistan tilsier Sharialov at jenta må være minst 15 år før hun kan gifte seg. Likevel ser du eksempler som det ts oppgir(hvor bruden er under 10) - fordi stammetradisjon etc står så sterkt at det betyr mer enn både nasjonal lov og religiøse påbud.

Jeg er litt spent på hvor du har dette fra. Er dette sharialov eller er det nasjonal lovgivning? Dette er nemlig to vidt forskjellige ting, og sharialov kan fint eksistere ved siden av annen lovgivning.

Jeg har brukt litt tid på å sette meg inn i dette i løpet av debatten, og denne artikkelen fra IRIN forteller om at Afghanistans nye grunnlov fastsetter en nedre grense på 16 for jenter og 18 for gutter. Dette er imidlertid grunnlov og ikke Sharia. Denne nye lovgivningen viser seg altså ikke å virke i den grad man ønsker og håper.

For en såkalt rettroende muslim, så er sharialov absolutt. Ifølge muslimer kan nemlig ikke Sharia og Islam skilles fra hverandre. Å ikke etterleve muslimsk lovgivning vil med andre ord si å motsette seg Allah og Islam. I forlengelsen av dette kan man derfor si følgende: dersom Sharia fastsetter en nedre grense på 15 (ref. ditt innlegg), og en muslim tar seg en enda yngre kone, så ville jo dette være helligbrøde og således ikke bli akseptert av andre rettroende muslimer.

Jeg har forøvrig ikke funnet noe med referanse til Sharia - i noe land - som setter en klar og entydig nedre aldersgrense for når en jente kan giftes bort. Har du en slik referanse, så del den med meg.

I letingen etter mer kildemateriale i forbindelse med denne saken, så har jeg funnet masse interessant:

Her finner du litt om muslimsk seksualmoral og forholdet til giftemål (Mahr). Noen spesifikk alder nevnes ikke, men du vil se at begrepet "baligh" er ganske flytende. Det legges også vekt på at et giftemål i stor grad er en overenskomst mellom to familier - svært likt de prinsipper man finner i nettopp gamle stammesamfunn.

En engelsk dokumentar om sharialov på YouTube:

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=BtBEg3PL4kc

Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=c3Ab8YcY51Q

Del 3: http://www.youtube.com/watch?v=x0tT9QhIIlM

Del 4: http://www.youtube.com/watch?v=WxSabe5koxA

Del 5: http://www.youtube.com/watch?v=eiNGnjLwrw8

Del 6: http://www.youtube.com/watch?v=6eiBIyhPCUY

Merk deg følgende passasje i del 2 når reporteren blir konfrontert med hvorfor hun ikke har på seg Hijab (hun spør om hvorfor hun må):

"Almighty Allah, He is the creator. He created me, He created you. He created the world, and everything here and in the hereafter. Therefore we need not to ask why Almighty God gave us instruction. We not ask. He created us, and He's going to kill us. We are going to return to Him. So why are we asking why? He is the creator of everything. Whether it's good or bad, we don't ask. We have to obey."

I følge denne shariadommeren skal kvinner bære Hijab, og dette grunngis med at kvinner ikke skal vekke oppmerksomhet hos menn. I forlengelsen får vi også vite at jentebarn ned i toårsalderen blir pålagt å bruke dette plagget. Vekker virkelig toåringer den typen oppmerksomhet fra menn at bruk av Hijab er nødvendig? Jeg må nesten spørre..

Ser du på seksuell lavalder fordelt på land og regioner så er det i alle fall åpenbart for meg at andre forhold spiller en viktigere rolle.

Ta en titt på denne oversikten. Merk deg således også hva som angis som kriterium i de fleste hardcore muslimske landene. Hvordan de forholder seg til homoseksualitet er også veldig betegnende. Det bør med andre ord tydelig fremgå at religion har langt mer med saken å gjøre enn du ønsker å erkjenne.

Endret av javac
Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

et veldig godt innleg i debatten, javac! Jeg lærte masse her nå og det gjorde sikkert flere. Så fint at noen tar seg tid til å grave fram nyttige linker og underbygge fakta! Spennende lesning.

• 2 uker senere...
Skrevet
Jeg er litt spent på hvor du har dette fra. Er dette sharialov eller er det nasjonal lovgivning? Dette er nemlig to vidt forskjellige ting, og sharialov kan fint eksistere ved siden av annen lovgivning.

http://www.medicamondiale.org/download/dok...rt%202004_e.pdf

For en såkalt rettroende muslim, så er sharialov absolutt. Ifølge muslimer kan nemlig ikke Sharia og Islam skilles fra hverandre. Å ikke etterleve muslimsk lovgivning vil med andre ord si å motsette seg Allah og Islam. I forlengelsen av dette kan man derfor si følgende: dersom Sharia fastsetter en nedre grense på 15 (ref. ditt innlegg), og en muslim tar seg en enda yngre kone, så ville jo dette være helligbrøde og således ikke bli akseptert av andre rettroende muslimer.

Og hvem bestemmer dette? Og hvorledes kan det ha seg at sharia praktiseres på forskjellige måter på forskjellige steder i verden?

I så fall er de fleste muslimer ikke "rettroende"(selv om de sikkert vil hevde det selv).

Folk på landsbygda følger nok gammel skikk først og fremst.

Jeg har forøvrig ikke funnet noe med referanse til Sharia - i noe land - som setter en klar og entydig nedre aldersgrense for når en jente kan giftes bort. Har du en slik referanse, så del den med meg.

Den finnes ikke, men bestemmes i stor grad regionalt(og er i stor grad avhengig av kulturen).

I følge denne shariadommeren skal kvinner bære Hijab, og dette grunngis med at kvinner ikke skal vekke oppmerksomhet hos menn. I forlengelsen får vi også vite at jentebarn ned i toårsalderen blir pålagt å bruke dette plagget. Vekker virkelig toåringer den typen oppmerksomhet fra menn at bruk av Hijab er nødvendig? Jeg må nesten spørre..

Det kan man spørre seg om. Nå er det vel ikke så mange muslimer som tvinger hijab på sine to år gamle døtre heller...

Ta en titt på denne oversikten. Merk deg således også hva som angis som kriterium i de fleste hardcore muslimske landene. Hvordan de forholder seg til homoseksualitet er også veldig betegnende. Det bør med andre ord tydelig fremgå at religion har langt mer med saken å gjøre enn du ønsker å erkjenne.

http://en.wikipedia.org/wiki/Marriageable_age

Jeg avskriver ikke religion som en faktor, men generelt tror jeg sosiøkonomisk utvikling, lese- og skrivekyndighet, samfunnsstruktur etc har minst like mye å si.

Som en kurositet kan det jo nevnes at enkelte stater i USA tillater giftemål helt ned i 13-14 årsalderen(vel å merke bare for jenter). Som forøvrig er et argument for ditt syn.

Skrevet

I Kongo nyter mennene å voldta babyer og småjenter. Og det gjør nok stamefolket i sørafrika og zimbabwe også, som har fått høre at det er en god kur for AIDS. Og tror dere disse mennene må tvinge seg selv til å få reisning? Neida, de nyter å trenge inn i de små barna. svin.

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article1469550.ece

Skrevet
I Kongo nyter mennene å voldta babyer og småjenter. Og det gjør nok stamefolket i sørafrika og zimbabwe også, som har fått høre at det er en god kur for AIDS. Og tror dere disse mennene må tvinge seg selv til å få reisning? Neida, de nyter å trenge inn i de små barna. svin.

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article1469550.ece

... Og det er nettopp derfor de mennene er syke.

Skrevet

Dette er tilfeller som vel alle er enige om er syke.

Spørsmålet er om det er sykt med giftemål med eksempelvis en kjønnsmoden 13-åring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...