Gjest lillagubban Skrevet 18. desember 2007 #21 Skrevet 18. desember 2007 I løpet av en natt svetter vi kanskje mye. Husker ikke hvor mye, men ca. 0,5 liter mener jeg å ha lest. Sengetøyet suger opp litt av dette, men det gjør også dynen, puten og (over)madrassen. Siden jeg vasker klærne mine, så finner jeg det helt naturlig å vaske annet som får svette på seg. Er det bare å hive dyna i vaskemaskinen? På hvor mye da? Kanskje jeg bare skal gjøre det nå, har ikke så mye annet å gjøre på akkurat!
Gjest Asti Skrevet 18. desember 2007 #22 Skrevet 18. desember 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
Gjest Asti Skrevet 18. desember 2007 #23 Skrevet 18. desember 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
Arkana Skrevet 18. desember 2007 #24 Skrevet 18. desember 2007 Da må det jo være ren flaks at jeg og broren min, samt mannen min og hans to brødre hverken har astma eller én eneste allergi til tross for at vi er oppvokst med dyner som svært sjelden ble vasket.
Wildy Skrevet 18. desember 2007 #25 Skrevet 18. desember 2007 Jeg vasker ikke dyner med mindre det har vært uhell med omgangsyke eller diare, noe vi ytterst sjelden har.Men jeg henger ofte dynene ute, spesielt nå når minusgradene har kommet.Og skifter ofte på senga, deilig å legge seg i rent sengetøy! Når dynene begynner å bli dvaske kjøper jeg heller nye. Det eneste unntaket er vinterdynen min, som min kjære brukte en halv formue på slik at han kunen ha vinduet åpnet også om vinteren. Den går til renseri en til to ganger i året. Putene derimot får seg rett som det er en runde i vaskemaskinen.
Gjest Asti Skrevet 18. desember 2007 #26 Skrevet 18. desember 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2007 #27 Skrevet 18. desember 2007 Har forskjellig dyne sommer og vinter, så jeg prøver å få til å vaske dem ved sesongslutt - men det er nok ikke alltid jeg gidder. Pleier å lufte dem ut av vinduet og i tillegg få til en frysing ute i løpet av vinteren, dessuten har vi beinkaldt soverom i vinterhalvåret pga ingen oppvarming og uisolert rom, så tror ikke midden har de beste vilkårene. Vi er heller ikke allergikere, så jeg stresser ikke med dette.
Malama Skrevet 19. desember 2007 #28 Skrevet 19. desember 2007 Lufting og bakning, speseilt på kalde fine vinterdager, det er jeg vant til hjemmefra. Men nei, vask av dyne kan jeg knapt huske fant sted, sikkert om vi hadde "uhell i senga" med oppkast og sånn, men ikke noe regelmessig. Og jeg er nå i tvil om jeg komme til å begynne med det heller, men å henge den ut på altanen i noen timer i skikkelige fine minusgrader (fine i form av at det ikke blir våt dyne altså), det er fine greier, det skal jeg nok gjøre snart, om det kommer noen av dem da..
LukaFrost Skrevet 19. desember 2007 #29 Skrevet 19. desember 2007 Jeg har dobbeldyne og jeg har vaska den en gang i løpet av de tre årene jeg har hatt den. Det er bare såvidt den går inn i vaskemaskinen, så den blir ikke vaska så ofte nei. Putene har gjerne fått seg en omgang i vaskemaskinen en gang i året. Da vi flytta sammen vaska jeg dyne og pute som sambis hadde og de stinker fortsatt røyk. De har jeg mest lyst til å kaste.
Lovebird Skrevet 19. desember 2007 #30 Skrevet 19. desember 2007 Kan dynene vaskes og så la de lufttørke eller bør de i tørketrommel? Har ikke dundyne.
Gjest Asti Skrevet 19. desember 2007 #31 Skrevet 19. desember 2007 (endret) .... Endret 15. desember 2009 av Asti
Gjest Dunedain Skrevet 17. februar 2009 #32 Skrevet 17. februar 2009 Vasker ALDRI dyna!! Jeg syns forøvrig man burde gå over til å bruke ulltepper i stedet for dyner av dun og syntet. Tenk på de stakkars fuglene som ribbes levende eller drepes for at folk skal få velte seg i dun? Fysj og skam. og syntetmaterialer er da ikke særlig miljøvennlig eller. Vasking i vaskemaskin er også energisløsing. Vaske dyna en gang i måneden??? Guri malla, det er jo sjokkerende ofte...
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2009 #33 Skrevet 17. februar 2009 Jeg syns forøvrig man burde gå over til å bruke ulltepper i stedet for dyner av dun og syntet. Tenk på de stakkars fuglene som ribbes levende eller drepes for at folk skal få velte seg i dun? Hvor får du ulla di fra da? Den er ikke så vakker måten sauene behandles på heller, skal jeg si deg.
Gjest Stjernedryss Skrevet 17. februar 2009 #34 Skrevet 17. februar 2009 Jeg har dundyner, men de har aldri blitt vasket. Det har vel i grunn aldri falt meg inn. De blir heller aldri luftet (hvor skal man lufte de midt i oslo sentrum liksom?)
Gjest Gaby Skrevet 18. februar 2009 #35 Skrevet 18. februar 2009 Har en svindyr dobbelt dundyne, så kan ikke vaske den selv. Å levere den til rens er et tiltak, og dessuten har jeg panikk for at den skal komme tilbake i vesentlig dårligere stand. Pleier bare å lufte den innimellom, jeg innbiller meg at et par timer i mange minus tar knekken på middene Putene hiver jeg i vaskemaskinen kanskje en gang i året eller to.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #36 Skrevet 18. februar 2009 Jeg har aldri vasket dynene våre, jeg... Og de er eldre enn 2 år! Tror kanskje jeg har et prosjekt i morgen...
Gjest Stjernedryss Skrevet 18. februar 2009 #37 Skrevet 18. februar 2009 Har en svindyr dobbelt dundyne, så kan ikke vaske den selv. Å levere den til rens er et tiltak, og dessuten har jeg panikk for at den skal komme tilbake i vesentlig dårligere stand. Pleier bare å lufte den innimellom, jeg innbiller meg at et par timer i mange minus tar knekken på middene Putene hiver jeg i vaskemaskinen kanskje en gang i året eller to. Er det noe problem å vaske de da? Jeg har dunjakker til 3-4000 kr som jeg vasker i vaskemaskinen av og til. De holder seg helt fint de, men de trenger 3-4 runder i tørketrummelen + lufttørking for å tørke. Tror ikke det er så veldig annerledes med dyner.
Hinata Skrevet 18. februar 2009 #38 Skrevet 18. februar 2009 Er det noe problem å vaske de da? Jeg har dunjakker til 3-4000 kr som jeg vasker i vaskemaskinen av og til. De holder seg helt fint de, men de trenger 3-4 runder i tørketrummelen + lufttørking for å tørke. Tror ikke det er så veldig annerledes med dyner. Problemet her er vel kanskje problemet med å få hele dyna inn i vaskemaskinen.. Ellers har jeg aldri vasket dyna mi
Gjest Stjernedryss Skrevet 18. februar 2009 #39 Skrevet 18. februar 2009 Problemet her er vel kanskje problemet med å få hele dyna inn i vaskemaskinen.. Ellers har jeg aldri vasket dyna mi Hvis dyna er av dun er det ikke noe problem å få inn hele. Sånne dyre dundyner kan komprimeres så de blir bittesmå, de består jo mest av luft.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2009 #40 Skrevet 18. februar 2009 jeg har vell aldri gjort det..hmmm :S men så skifter jeg vell hvert 2-år eller noe.. vår og høst. puter blir tatt oftere. De blir fortere stygg pga svette og slagg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå