Gå til innhold

hvor ofte renser/vasker du dynen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har vell aldri gjort det..hmmm :S men så skifter jeg vell hvert 2-år eller noe..

Gjest Frk Åberg
Skrevet

*kremt* Er det noe man burde gjøre..? Nåja, vi har ikke hatt dynene våre så lenge, så jeg unnskylder meg med det. Får man i det hele tatt en dyne inn i vaskemaskinen?

Skrevet

Det kommer jo litt an på hva slags dyne man bruker. Dyner med syntetisk fyll kan jo enkelt vaskes og hadde jeg hatt det, ville jeg nok vasket dem minimum to - tre ganger i året. Selv trives jeg ikke med noe annet enn dundyner og de blir renset en gang i året før de blir skiftet ut etter to - tre år og da har vi to dyner som byttes i takt med årstidene. (Nei, jeg kjøper ikke edderdunsdyner, men 90% dun som er gode nok...). Jeg er vel ikke voldsomt kresen, men i min bevissthet havner det som måtte befinne seg i dynetrekket også i dynen med tiden...

For de som har sett "Berlinerpoplenene", så hadde jeg nok iført meg en ganske stor joggedress før jeg sov under en tilfeldig dyne tildelt på Neshov :ler: ....

Gjest nextlife
Skrevet

Jeg vasker dynene ca 4 ganger hvert år, oftere dersom den som har ligget i dyna har vært syk (omganssyke eller infeksjon)

Gjest Verdens verste husmor på besøk
Skrevet

Jeg vasker dyner og puter ca hver 3. mnd. :)

Skrevet

Sommerdynene, som er mer som vattepper hiver jeg i maskinen når jeg synes de trenger det.

De andre, fluffy, myke, store dynene vasker jeg ikke. De lever så lenge de lever og så får jeg heller kjøpe nye når jeg synes de blir ekle.

Skrevet

Jeg har aldri vasket dynene våre. Greit nok at de sikkert blir en del døde hudceller o.l. (selv om vi har dynetrekk av en grunn), men hvilken skade gjør det? Hadde vi hatt astma e.l. hadde jeg kanskje vært nøye på det, men vi er friske mennesker som omtrent aldri blir forkjølet eller på annen måte syke, og da er det tydeligvis ikke akkurat skadelig å sove i "skitne" dyner.

Gjest StoreSky
Skrevet

Som Arkana... Aldri!

Pute har jeg kanskje vasket i blandt pga oppkast.

Ikke lukter det, ikke er de fæle og skittne, de er gode og varme. Kunne ikke falle meg inn å vaske hver 3. mnd!! *grøss*

Skrevet

Her vaskes de ca. en gang i måneden på 60 grader, av og til annenhver måned. Vi har både tykke dundyner og "sommerdyner".

Da vaskes også trekket til overmadrassene.

Satser på å drepe midden med jevne mellomrom.

Skrevet

Ehh, som Arkana, jeg vasker ikke dyner. Lufter dem innimellom, ja, men vasker dem ikke. Og bytter dem ikke ut annethvert år heller. Og den er helt sikkert syntetisk.

Men det går så fint så.

Puta har jeg vel heller ikke vaska tror jeg, men så har da heller ingen kasta opp i senga. (siden putevask ved oppkast var nevnt) Går nok fint det også.

Midd er det i dyner, jada, men det ER det. So what?

Skrevet
Sommerdynene, som er mer som vattepper hiver jeg i maskinen når jeg synes de trenger det.

De andre, fluffy, myke, store dynene vasker jeg ikke. De lever så lenge de lever og så får jeg heller kjøpe nye når jeg synes de blir ekle.

Samme her.

Skrevet

herlighet tenker jeg nå..... Jeg som trodde jeg var en god husmor med rent hus... ;)

Her har jeg vasket dynene til ungene når det har vært uhell, oppkast osv. Våre dyner har aldri vært vasket.... lufter de bare. Kjøper ikke ny dyne annenhvert år heller.....

Ikke er vi syke heller.

Skrevet

Jeg bruker kun dundyner - både sommer- og vinterdynene er av dun. Har aldri vasket eller renset dem - men jeg lufter de godt på altanen hver gang jeg skifter på sengene .. Og vi er friske og raske .. hverken jeg eller mannen har vært syke på flere år.

Det hadde selvsagt vært annerledes om vi hadde kastet opp eller hatt andre uhell i sengen - men det har vi aldri hatt - heldigvis ;-)

Skrevet

Vi har dobbeldyne, og den har vi hatt i fem år nå. Har vaska den to ganger tror jeg. Og den bruker vi sommer som vinter. Men vi skifter sengetøy ofte da.

Kanskje på tide å skifte dyne...? :sjenert:

Gjest lillagubban
Skrevet

Oi, skal man gjøre sånt? Jeg har to dyner som jeg fant på loftet hjemme og som vi sikkert har hatt i ti-tjue år. Og har aldri vaska dem.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Ungene har syntetiske dyner og puter, og de vaskes med jevne mellomrom dersom det har vært oppkastuhell.

Putene våre vasket jeg for første gang for en liten stund siden, og de ble veldig fluffy. Derfor skal jeg forstette med det, det var som å få nye puter!

Jeg har ennå ikke vasket dundynene våre, men de er heller ikke særlig gamle. Imidlertid lufter og rister jeg dynene ute hver dag.

Skrevet
Imidlertid lufter og rister jeg dynene ute hver dag.

Seriøst? Hver dag? Jeg er imponert!!! Jeg gjør det en gang i halvåret om jeg er flink. Gidder ikke å dra den digre dyna gjennom halve huset for å riste den ute... men jeg slenger den ut av vinduet hvis det ikke regner når jeg vasker soverommet.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Seriøst? Hver dag? Jeg er imponert!!! Jeg gjør det en gang i halvåret om jeg er flink. Gidder ikke å dra den digre dyna gjennom halve huset for å riste den ute... men jeg slenger den ut av vinduet hvis det ikke regner når jeg vasker soverommet.

Altså. Vi har et ganske stort vindu på soverommet, og jeg rister begge dynene ut av vinduet før jeg bretter de i tre lag. Det er så deilig å legge seg hver kveld i nyoppredd seng med nyristede dyner. :)

Skrevet
....Midd er det i dyner, jada, men det ER det. So what?

Hentet fra http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1688&ID=2799

"Der det er påvist mye husstøvmidd i støv fra seng og soverom, er det særlig stor risiko for at den som bruker soverommet, kan bli allergisk mot husstøvmidd. Slik allergi fører ofte til astma og/eller betydelige problemer med tett og rennende nese. Allergiske øyereaksjoner og noen tilfeller av atopisk eksem kan også bli verre av allergi mot husstøvmidd. Barn er særlig utsatt.".

Skrevet
Oi, skal man gjøre sånt? Jeg har to dyner som jeg fant på loftet hjemme og som vi sikkert har hatt i ti-tjue år. Og har aldri vaska dem.

I løpet av en natt svetter vi kanskje mye. Husker ikke hvor mye, men ca. 0,5 liter mener jeg å ha lest. Sengetøyet suger opp litt av dette, men det gjør også dynen, puten og (over)madrassen. Siden jeg vasker klærne mine, så finner jeg det helt naturlig å vaske annet som får svette på seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...