lunina Skrevet 18. desember 2007 #1 Skrevet 18. desember 2007 Hei! Jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med en ting. Jeg avsluttet studie mitt for to måneder siden, og har siden da fått utbetalt to måneders lån fra lånekassen. Jeg fikk meg ny jobb for en måned siden, og flyttet også til Oslo, så jeg valgte å ikke stoppe utbetalingene med en gang, av den grunn at jeg ville ha dem i bakhånd i tilfelle noe skulle gå galt med flyttingen e.l. Pengene har jeg satt rett inn på høyrentekonto, og jeg vurderer å melde fra etter første utbetaling på nyåret, og sette dem også inn på kontoen. Så jeg har alle pengene jeg har fått etter avsluttet studie. Det er ikke noe problem å betale de tilbake igjen straks. Det er bare det at noe sier meg dette ikke er lov?:/ Noen som vet og kan hjelpe meg med litt informasjon? Takk:)
dagdrømmeren Skrevet 18. desember 2007 #2 Skrevet 18. desember 2007 Hei! Jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med en ting. Jeg avsluttet studie mitt for to måneder siden, og har siden da fått utbetalt to måneders lån fra lånekassen. Jeg fikk meg ny jobb for en måned siden, og flyttet også til Oslo, så jeg valgte å ikke stoppe utbetalingene med en gang, av den grunn at jeg ville ha dem i bakhånd i tilfelle noe skulle gå galt med flyttingen e.l. Pengene har jeg satt rett inn på høyrentekonto, og jeg vurderer å melde fra etter første utbetaling på nyåret, og sette dem også inn på kontoen. Så jeg har alle pengene jeg har fått etter avsluttet studie. Det er ikke noe problem å betale de tilbake igjen straks. Det er bare det at noe sier meg dette ikke er lov?:/ Noen som vet og kan hjelpe meg med litt informasjon? Takk:) Du har helt rett, det er ikke lov. HVis du må avbryte studier må du med en gang melde fra til lånekassen, uannsett om det er pga sykdom eller andre ting. Jeg ville nok ikke ventet men meldt fra med en gang hvis jeg var deg. Ta en titt på www.lanekassen.no........
happyhappy Skrevet 18. desember 2007 #3 Skrevet 18. desember 2007 det er ikke noe fare! Om du ikke melder fra om avbrutt skolegang, så regnes det som at du ikke stod på eksamen--og at du har sluttet når duikke søker om nytt lån for neste semester. Et halvt år senere får du beskjed om å begynne betale ned lånet. Opplevde dette da jeg sluttet på sykepleieren i fjor høst (nov) og ikke meldte fra til lånekassen, men til skolen..
lunina Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. desember 2007 det er ikke noe fare! Om du ikke melder fra om avbrutt skolegang, så regnes det som at du ikke stod på eksamen--og at du har sluttet når duikke søker om nytt lån for neste semester. Et halvt år senere får du beskjed om å begynne betale ned lånet. Opplevde dette da jeg sluttet på sykepleieren i fjor høst (nov) og ikke meldte fra til lånekassen, men til skolen.. Åh, nå lettet du virkelig en stein på meg her! Jeg er livredd for at de vil gi meg en slags anmerkning eller linknende, og ikke gi meg støtte senere da dette er første året mitt. Jeg kommer allikevel til å gi beskjed om det med engang, har blitt litt skremt av ord som svindel og sånn. Men jeg tror jeg iallefall må ringe først. Jeg meldte, som deg, fra til skolen bare. Men du fikk altså et brev et halvt år etter? Sa de ingenting annet?
Rosalie Skrevet 18. desember 2007 #5 Skrevet 18. desember 2007 Åh, nå lettet du virkelig en stein på meg her! Jeg er livredd for at de vil gi meg en slags anmerkning eller linknende, og ikke gi meg støtte senere da dette er første året mitt. Jeg kommer allikevel til å gi beskjed om det med engang, har blitt litt skremt av ord som svindel og sånn. Men jeg tror jeg iallefall må ringe først. Jeg meldte, som deg, fra til skolen bare. Men du fikk altså et brev et halvt år etter? Sa de ingenting annet? Altså - dersom du skal ta ut studielån neste semester, må du kunne fremvise betalt semesteravgift, samt oppmelding til eksamen (hvis ikke reglene nylig er endret). Og husk at du kan ikke være mer enn 60 stp. forsinket for å få støtte. Og selv om du betaler tilbake lånet ditt, vil du fortsatt være like langt etter. Og da er det nok å stryke på en eksamen senere, så får du ikke innvilget studielån før du har bestått nok eksamener til ikke å ligge mer enn 60 stp. bak normert tid.
lunina Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 18. desember 2007 Altså - dersom du skal ta ut studielån neste semester, må du kunne fremvise betalt semesteravgift, samt oppmelding til eksamen (hvis ikke reglene nylig er endret). Og husk at du kan ikke være mer enn 60 stp. forsinket for å få støtte. Og selv om du betaler tilbake lånet ditt, vil du fortsatt være like langt etter. Og da er det nok å stryke på en eksamen senere, så får du ikke innvilget studielån før du har bestått nok eksamener til ikke å ligge mer enn 60 stp. bak normert tid. Okei. Jeg er ikke helt inne med dette studiepoengsystemet, men jeg har planer om å studere fra høsten av igjen. Valgte helt feil studium i år. Det er sant, jeg hadde glemt det med studieavgiften, så det er jo greit - jeg får ikke mer støtte uansett. Og det er bra! Vil bare prøve å betale tilbake det jeg har fått for mye av med en gang, sånn at jeg er kvitt det fra samvittigheten. Jeg føler meg så vannvittig dum. Skulle ønske jeg bare gav beskjed med en gang:( Problemet er bare at jeg ikke hadde jobb, ikke hadde plass å bo og ikke nok opptjent til å få arbeidsledighetstrygd. Jeg hadde liksom nok å tenke på det øyeblikket. Skulle ønske det fantes medlidenhetsstøtte:P
happyhappy Skrevet 20. desember 2007 #8 Skrevet 20. desember 2007 Men du fikk altså et brev et halvt år etter? Sa de ingenting annet? De sa ingenting. --Men det er klart at alt stipendet ble gjort om til lån. Så slik som Wadjet skriver, neste gang du søker lån så får du lån, og når du består eksamen får du gjort om deler av lånet til stipend. Og man må ha så og så mange studiepoeng--hvilket jeg også er litt grønn på.. (Men nå jobber jeg fulltid i en ganske bra jobb-så studie er noe jeg kommer til å se langt etter de nærmeste årene..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå