Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Lurer på en del ting rundt pergo som dere skriver om avogtil, og forstått det slik at det er et legemiddel som fremskynne EL, stemmer det?

Hva skal til for å begynne på det?? Når får dere det? Gynekolog eller lege??

Hvordan er resultatet??

Fint om noen kan skrive litt om sine opplevelser fra de fikk det, når hvorfor osv..

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lurer på en del ting rundt pergo som dere skriver om avogtil, og forstått det slik at det er et legemiddel som fremskynne EL, stemmer det?

Hva skal til for å begynne på det?? Når får dere det? Gynekolog eller lege??

Hvordan er resultatet??

Fint om noen kan skrive litt om sine opplevelser fra de fikk det, når hvorfor osv..

Takk

Hei på deg. Pergotime er et hormonpreparat som skal fremme eggløsningen (ikke fremskynde den). Det vil si at kvinner som har få eller ingen eggløsninger av seg selv, kan få det med Pergo, og dermed selvsagt øke sjansene sine for å bli gravide. Menn kan faktisk også få Pergo dersom sædkvaliteten av en eller annen grunn er nedsatt.

Vanligvis må man ha påvist manglende (eller nesten ingen) eggløsninger får å få dette (det er reseptbelagt), men min gynekolog satte meg på det av andre grunner. Jeg gikk på det i tre måneder, men ettersom jeg nok har EL av meg selv, hjalp det ikke for meg. Men det er mange som har fått hjelp med Pergo, det er flere "Pergo-babyer" omkring!

Du må til legen/gynekolog for å få resept på Pergo. Litt avhengig av hvor "streng" gynekologen er, må du kanskje først ha fått påvist manglende/få eggløsninger (blodprøver), og mannen må ha tatt sædcelleprøve. Men dette varierer altså, Pergo fikk jeg uten å vite hva det var en gang!

Håper dette var litt oppklarende? Selv om jeg altså ikke vet så fryktelig mye om dette ...

Skrevet

Jeg vil gjerne legge til at det er en del bivirkninger med Pergo som ikke alltid kommer frem.

Jeg har hatt EL hele tiden, uten å bli gravid, og fikk to omganger med dobbel Pergo kombinert med Ovitrelle av gynekologen. Hun nevnte ingenting om bivirkningene, og jeg var så forhåpningsfull at jeg tenkte lite på det :sjenert: Føler meg nesten litt dum når jeg tenker på det nå!

I de månedene jeg gikk på Pergo (én mnd på, én mnd av) gikk jeg opp 5-6 kg og følelsene var hele tiden i berg-og-dal-bane, et lite helvete, rett og slett. Spesielt gråt jeg for ingenting, det var ordentlig slitsomt.

Vi var heldige, og ble gravide i andre "av-mnd" (hormonene henger i en stund), og jeg er nå 13+4. Alle de kiloene jeg la på meg - "Pergo-kiloene" - la seg på magen og rundt livet, og jeg ser ut som jeg er like gravid som en venninne som er 22 uker på vei... :roll: Mange har nok allerede sine mistanker (det er ikke så mange som vet det) pga. magemålet, og det er litt leit, men jeg kan ikke slanke meg nå.

Tenk deg om før du ber om Pergo. Jeg har inntrykk av at mange leger/gynekologer skriver det ut uten å tenke seg om. Noen har mange flere og verre bivirkninger enn meg, og jeg er ikke sikker på om jeg ville gjort det om igjen...

Skrevet
Jeg vil gjerne legge til at det er en del bivirkninger med Pergo som ikke alltid kommer frem.

I de månedene jeg gikk på Pergo (én mnd på, én mnd av) gikk jeg opp 5-6 kg og følelsene var hele tiden i berg-og-dal-bane, et lite helvete, rett og slett. Spesielt gråt jeg for ingenting, det var ordentlig slitsomt.

Vi var heldige, og ble gravide i andre "av-mnd" (hormonene henger i en stund), og jeg er nå 13+4. Alle de kiloene jeg la på meg - "Pergo-kiloene" - la seg på magen og rundt livet, og jeg ser ut som jeg er like gravid som en venninne som er 22 uker på vei... :roll: Mange har nok allerede sine mistanker (det er ikke så mange som vet det) pga. magemålet, og det er litt leit, men jeg kan ikke slanke meg nå.

Tenk deg om før du ber om Pergo. Jeg har inntrykk av at mange leger/gynekologer skriver det ut uten å tenke seg om. Noen har mange flere og verre bivirkninger enn meg, og jeg er ikke sikker på om jeg ville gjort det om igjen...

Ja, man skal ikke ta lett på bruk at hormoner, det er ikke noe leketøy. Men jeg tror bivirkningene varierer mye fra person til person. Selv fikk jeg ikke bivirkninger i det hele tatt, annet enn litt større bryster med mer utstående brystvorter. Det verste var faktisk at symptomene jeg fikk her gjorde at jeg var overbevist om at jeg var gravid, og det var forferdelig å få det håpet knust når mensen kom. Men om det hadde hjulpet (som det altså ikke gjorde), så ville jeg tålt litt bivirkninger. Merk at jeg sier litt, jeg vet jo ikke hvor ille andre har hatt det. Kan hende jeg hadde tenkt annerledes dersom jeg fikk helt forferdelige bivirkninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...