Gå til innhold

Hvor finner jeg fliser til badet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg har sikkert vært i 10 fliseforretninger på Alnabru. Den beste er i mine øyne helt klart L-Flis i Ole Deviks vei 36. Flisekompaniet som liksom skal være så bra, blir ikke det samme etter et besøk hos L-Flis. L-Flis er del av FagFlis-kjeden som har flere filialer rundt om i landet.

Det er bare de aller billigste flisene som ikke holder mål. Det er ikke akkurat noen heksekunst å lage fliser som holder. Men man må velge fliser som er tilpasset den bruken de skal ha.

Megaflis er mer enn bra nok for de aller fleste. Til offentlige bad og slikt trenger man bedre kvalitet. Det var for øvrig Megaflis som solgte Adda Kombiflex, den beste membranen i den testen det ble referert til over her. Megaflis er litt som IKEA - grei kvalitet til veldig lav pris. Snobber liker ikke slikt. Men sammenlign prisen på identiske produkter og du vil se at endel forretninger er vanvittig overpriset (Megaflis har f. eks. halv pris på Flexit-vifter sammenlignet med Maxbo!).

Ja, de selger Adda kombiflex, men det har ikke noe med kvaliteten på fliser å gjøre. .roll:

Men for all del, bare kjøp fliser på Mega flis, om de f.eks krakelerer pga dårlig brenning, så er det jo bare å pusse opp på nytt. Om det går av biter fordi flisene er for porøse, så kan man også bare pusse opp på nytt...osv. Det koster ikke mer enn rundt kr. 200.000,- å pusse opp et bad hvis man skal ha et firma til å gjøre jobben - så løøøøp og kjøøøp fliser på Mega Flis.

Skrevet
Men for all del, bare kjøp fliser på Mega flis, om de f.eks krakelerer pga dårlig brenning, så er det jo bare å pusse opp på nytt. Om det går av biter fordi flisene er for porøse, så kan man også bare pusse opp på nytt...osv.

Fantasifoster. Det skjer ikke. Garantert. :)

Det koster ikke mer enn rundt kr. 200.000,- å pusse opp et bad hvis man skal ha et firma til å gjøre jobben

200 000 for å skifte sprukne fliser, evt. fliselegge hele badet på nytt? Skjønner du er vant til å bli snytt. :troest:

Skrevet (endret)
Fantasifoster. Det skjer ikke. Garantert. :)

200 000 for å skifte sprukne fliser, evt. fliselegge hele badet på nytt? Skjønner du er vant til å bli snytt. :troest:

hehe - Tror nok jeg har tilstrekkelig kunnskap om dette til å uttale meg gitt. ;)

Endret av Arwen
  • 2 uker senere...
Skrevet

hva mener dere med kvalitet på fliser? dette er noe som er ganske vanskelig og sette seg inn i og enda vanskeligere og bedømme.

du får her som i de fleste andre tilfeller oftest det du betaler for. de mer eksklusive forhandlerne kjøper mer eksklusive fliser, moderne, alltid førstesortering osv

det er en grunn til at noen fliser er billigere en andre, det betyr ikke at de ikke kan være et godt kjøp for deg. umoderne, kopier, andresortering(mål avik), lavere kvalitet(eks høyt vannoppsug porøs svak lite slitesterk farge avik dårlig sklisikkerthet++) men at en butikk legger mer penger i lokalene utstilingene er neppe den største faktoren for høy pris.

og 200.000 er en normal pris på å bytte et bad. om du må bytte en flis som er limt på gips vil du høyst sansynlig ødlegge gipsen og bryte membran. da skal du egentlig bytte hele badet. bad på 5m2 inkl riving og gjenoppbygging enkel standard vil koste 150-200.000,-

Skrevet

Som en første kvalitetssjekk på flis, kan man raspe langs baksiden med en tapetkniv. Da merker man fort om de er porøse eller ikke - og de skal ikke være porøse.

Skrevet

håpløs påstand. selfølgelig kan og somregel er veggflis porøse. det er riktignokk noe rett i at en porøs flis ofte er dårligere en enn tilsvarende som er mindre porøs. men det er standarder for hvilke fliser som kan brukes til hva. vannoppsug brudstyrke sklisikkerthet for div underlag syrefasthet slitasje styrke frostsikkerthet++ dette er flisene merket ihht. må jo være bedre og gå på en seriøs butikk si hva du skal bruke flisene til og la personalet fortelle deg hva som kan brukes så får du velge ut i fra pris utsende selv.

eller du kan ta med deg tapet kniven og prøveskjere en mase fliser:P tror de vil se rart på deg.

Skrevet
håpløs påstand. selfølgelig kan og somregel er veggflis porøse. det er riktignokk noe rett i at en porøs flis ofte er dårligere en enn tilsvarende som er mindre porøs. men det er standarder for hvilke fliser som kan brukes til hva. vannoppsug brudstyrke sklisikkerthet for div underlag syrefasthet slitasje styrke frostsikkerthet++ dette er flisene merket ihht. må jo være bedre og gå på en seriøs butikk si hva du skal bruke flisene til og la personalet fortelle deg hva som kan brukes så får du velge ut i fra pris utsende selv.

eller du kan ta med deg tapet kniven og prøveskjere en mase fliser:P tror de vil se rart på deg.

:ler: Nyutdannet snekker eller kanskje en rørleggerlærling?

Det er helt vanlig å rispe bak flisene for å sjekke kvalitet. Jeg skrev ikke at det gir det hele bildet på kvaliteten, MEN at det er en enkel førstesjekk man kan gjøre selv.

Enn så lenge har ingen ledd av våre fagdolk, og det kommer nok ingen til å gjøre i fortsettelsen heller. ;)

Et tips til deg Fredrik: På nett aner du ikke hvem som skjuler seg bak nickene. ;)

Skrevet

eller snart nyudanet murmester? svennebrev bestått meget godt for endel år siden. lagt xantall 1000m2 flis, bas atm. vært på det mest av kurs produkt/etter utdaning innen flis/mur de siste årene. og har helt ærlig aldri sett noen rispe baksida på flisa for og avgjøre kvalitet! må være en sær ting noen har funnet på der du jobber:P

kunne du kanskje forklare meg hordan jeg skal finne ut noe jeg ikke alerede vet igjenom merkingen av flisene ved og rispe på den?

og hvordan du mener at mannen i gata skal få noe ut av å raspe på baksiden av en flis skjønner jeg i hvertfall ikke....

var på et kurs med en professor i byggkeramikk her for en stund siden og etter mange lange timer om kvalitet på fliser har han enda ikke skrapt på en eneste flis ;)

Skrevet
eller snart nyudanet murmester? svennebrev bestått meget godt for endel år siden. lagt xantall 1000m2 flis, bas atm. vært på det mest av kurs produkt/etter utdaning innen flis/mur de siste årene. og har helt ærlig aldri sett noen rispe baksida på flisa for og avgjøre kvalitet! må være en sær ting noen har funnet på der du jobber:P

kunne du kanskje forklare meg hordan jeg skal finne ut noe jeg ikke alerede vet igjenom merkingen av flisene ved og rispe på den?

og hvordan du mener at mannen i gata skal få noe ut av å raspe på baksiden av en flis skjønner jeg i hvertfall ikke....

var på et kurs med en professor i byggkeramikk her for en stund siden og etter mange lange timer om kvalitet på fliser har han enda ikke skrapt på en eneste flis ;)

Jaja, jeg er glad jeg ikke er kunde som må forholde meg til oppramsinga di. ;)

Og til din info, så er dette et forum hvor folk som ikke er fagfolk spør om råd - ikke et forum for mennesker som slenger rundt seg med faguttrykk og med et overdimensjonert behov for å latterliggjøre det andre skriver.

For meg har du absolutt ingen troverdighet, og for de andre som har skrevet i tråden her spiller det ingen rolle hva du har skrevet - for det er dårlig forståelig uansett.

Skrevet

er ikke ute etter å gjøre dette vannskelig for folk. synes bare det var litt rart at endel folk som tilsynelatende ikke vet helt hva de snakker om sitter og diskuterer kvalitet på fliser. føler da litt for og si noe om at dette faktisk ikke er så enkelt. men for hver enkelt forbruker anbefaler jeg som jeg sa lengre opp her. "må jo være bedre og gå på en seriøs butikk si hva du skal bruke flisene til og la personalet fortelle deg hva som kan brukes så får du velge ut i fra pris utsende selv."

ikke ute etter og male min egen kake eller noe. selger ikke fliser og har alt for mye å gjøre. å i hvertfall ikke ute etter å krangle med noen om dette. var dumt og skrive at det var en håpløs påstand, jeg tror bare ikke det hjelper mannen i gata/damene på dette forumet med og velge rett fliser.

Skrevet
"må jo være bedre og gå på en seriøs butikk si hva du skal bruke flisene til og la personalet fortelle deg hva som kan brukes så får du velge ut i fra pris utsende selv."

Det er godt at fagfolk som deg tar seg bryet å svare. :)

Men husk at fliseselgere sier hva som helst. I høst overhørte jeg for eksempel en selger på Flisekompaniet på Slependen bruke et kvarter til å overtale en kunde til å tro at blanke fliser er like sklisikre som matte. Grunnen skulle være at det danner seg vakuum under blanke fliser og da sitter man fast (joda, vakuum oppstår rett som det er, men ikke for hvert fottrinn). Vi kan sikkert være enige om at Flisekompaniet er en seriøs kjede, men selv der kan man støte på nybegynnere.

(Hvis firmaet ditt klarer å lure gamle tante Petrine på Frogner til å betale 200 000 for å skifte en sprukken flis, er jeg svært imponert. Men vi trenger ikke krangle om hvorvidt det er nødvendig. ;) )

Skrevet

man finner vel useriøse folk over alt. men synes fag flis og modena er de mest seriøse i trondheim. sikkert solide i resten av landet også. dyre men flinke og seriøse også får jo vi gode rabbatter 30-40-50% men jeg tror du kan få endel rabatter om du spør om det som vanlig kunde også.

kan høres sykt ut med 200.000 for og bytte en flis:P ser den. har aldri vært borti noe sånt annet en reklamasjoner. dvs hvis vi har lagt fliser hos noen og de krever at noe må byttes bytter vil alt om vi bryter membran. 200.000 er typisk fullpris jobb inkl alt eks forsikrings sak eller har nokk og gjøre.

en flis vil jo heller ikke sprekke av seg selv.. er gjerne noe med underlaget som gjør at den sprekker. eller underlaget om det er gips vil det ofte bli ødelagt i det flisa sprekker om det er snakk om ytre påkjenninger. på betong mur litex osv er det ikke noe problem og bytte en flis. antatt leve tid på et bad med flis er 12-15 år og 7-10 med våtromsplater.

Skrevet
Det er godt at fagfolk som deg tar seg bryet å svare. :)

Men husk at fliseselgere sier hva som helst. I høst overhørte jeg for eksempel en selger på Flisekompaniet på Slependen bruke et kvarter til å overtale en kunde til å tro at blanke fliser er like sklisikre som matte. Grunnen skulle være at det danner seg vakuum under blanke fliser og da sitter man fast (joda, vakuum oppstår rett som det er, men ikke for hvert fottrinn). Vi kan sikkert være enige om at Flisekompaniet er en seriøs kjede, men selv der kan man støte på nybegynnere.

(Hvis firmaet ditt klarer å lure gamle tante Petrine på Frogner til å betale 200 000 for å skifte en sprukken flis, er jeg svært imponert. Men vi trenger ikke krangle om hvorvidt det er nødvendig. ;) )

Du har helt rett, og det er skremmende å se at en som påberoper seg å være fagmann mener en kunde blindt skal stole på butikkpersonalet. Også skremmende at vedkommende ikke vet at de færreste flisbutikker har råd til å ha fagfolk ansatt, fordi det koster for mye.

Skrevet
man finner vel useriøse folk over alt. men synes fag flis og modena er de mest seriøse i trondheim. sikkert solide i resten av landet også. dyre men flinke og seriøse også får jo vi gode rabbatter 30-40-50% men jeg tror du kan få endel rabatter om du spør om det som vanlig kunde også.

kan høres sykt ut med 200.000 for og bytte en flis:P ser den. har aldri vært borti noe sånt annet en reklamasjoner. dvs hvis vi har lagt fliser hos noen og de krever at noe må byttes bytter vil alt om vi bryter membran. 200.000 er typisk fullpris jobb inkl alt eks forsikrings sak eller har nokk og gjøre.

en flis vil jo heller ikke sprekke av seg selv.. er gjerne noe med underlaget som gjør at den sprekker. eller underlaget om det er gips vil det ofte bli ødelagt i det flisa sprekker om det er snakk om ytre påkjenninger. på betong mur litex osv er det ikke noe problem og bytte en flis. antatt leve tid på et bad med flis er 12-15 år og 7-10 med våtromsplater.

Det er prisen og ikke prosentsaten på eventuell rabatt som er avgjørende!

Antatt levetid på et bad som er gjort skikkelig er så absolutt ikke 12-15 år!

Hvordan opplæring er det dere har i Trondheim!!

Ellers ser det også ut som du ahr dårlig kunnskap om litex, men selv du vet kanskje mer om bakdelene med det produktet om noen år.

Du skriver mye tull, og mye feil - så jeg håper folk heller spør om råd et annet sted.

Skrevet

;)

Må glise litt...;)

Ble jaggu en skikkelig diskusjon her jo...

Legger meg ikke borti den, det får de involverte stå for, men ellers er det flere fine nettsteder å titte på...:Nikke: takk.

Har snakket med en venn som mente at å se på bilder på nettet ikke holdt, han hadde "tråla" Oslo rundt i flisebutikker. Det må sees "live", mener han. Fargene blir ikke autentiske på nett...

Ja, har ikke tid til å løpe rundt i slike butikker, men når jeg finner noe jeg liker skal jeg etterpoå ta en tur til butikken. ;)

Denne fant jeg:

http://www.cerviva.it/test2en.html

Skrevet

gjest skaff deg et nick gidder ikke diskuere, langt mindre krangle med noen som ikke har peiling og ikke tør vise hvem han/hun er.

12-15år er et tall jeg har funnet på, eller det er et tall nbi har regnet seg fram til. lik det eller ikke men de gjetter nokk bedre en deg og meg. synes det er veldig lavt selv men.

eneste jeg har sagt om litex er at det er mulig og bytte en flis på det i motsettning til hva det er på gips. hvordan? bare og skjære ut flisa du ønsker og bytte og riv den av. river nokk med fiberduken men det har ikke noe og si platen er vanntett i seg selv. aner jeg at du er snekker og er redd for og miste arbeid? veit godt bakdelene med litex.. PRIS!

seff er det hva du til slutt må ut med som er intresant. men tenkte det kunne være greit og vite hva vi får i rabatt. så de selv har en bedre mulighet til og vurder om de gjør en god deal eller ikke. fikk 80% rabatt på endel stasj på elektroskandia blir litt skeptisk av sånt. de tjener jo helt sikkert godt på det. hva da om jeg kom der og handla som privat person...

• 2 uker senere...
Skrevet
Nemlig. ;)

Og hvor er da grunnlaget for å uttale seg? Ingen steder. ;)

Hehehe, aner jeg at noen her har sterk tilknytning til en flisebutikk i litt "shabby" lokaler??

Det er da klart utseende og det visuelle har noe å si på drift av et selskap. Og da spesielt butikk, og når vi snakker fliser i 2007/08, så snakker vi nok ikke i så stor grad funksjonalitet som vi snakker design.

Om en kunde sier at hun ser på hvordan lokalene ser ut når hun handler, ja så gjør hun nettopp det, det er ikke mulig å argumentere bort det faktum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...