Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2008 #41 Skrevet 18. januar 2008 Hehehe, aner jeg at noen her har sterk tilknytning til en flisebutikk i litt "shabby" lokaler?? Nei, men jeg aner en her som ikke har lagt så mye som ei flis i sin yrkeskarriere. Men for all del, kjøp gjerne fliser hos firmaer som velger å bruke pengene på dyre lokaler fremfor på kvalifisert personale og riktigere priser ovenfor kundene. For meg personlig spiller det ingen rolle, det er bare så synd at de som spør om råd her kan forvirres av folk som ikke har den ringeste peiling på hva de snakker om.
Gjest Eivind Skrevet 20. januar 2008 #42 Skrevet 20. januar 2008 Spørsmål til "gjesten" som påberoper så enorme kunnskaper om ting: Istedenfor å bare fortelle oss at "litex er bærsj" så kan du fortelle oss om bakdelene med litex og andre lignende plater! (utenom pris) Og mens du er i gang så kan du jo fortelle oss hvordan gips reagerer med vann dersom man skulle være uheldig å ha ett lite hull i membran
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2008 #43 Skrevet 20. januar 2008 (endret) Spørsmål til "gjesten" som påberoper så enorme kunnskaper om ting: Istedenfor å bare fortelle oss at "litex er bærsj" så kan du fortelle oss om bakdelene med litex og andre lignende plater! (utenom pris) Og mens du er i gang så kan du jo fortelle oss hvordan gips reagerer med vann dersom man skulle være uheldig å ha ett lite hull i membran Oi, en ny kar med "mesterbrev". Litexen kan være din nøtt, den kunnskapen skiller så bra. Når du ber meg redegjøre for gipsens reaksjon hvis det går hull på membranen, mener du da selve gipsen eller kartongen utenpå (den som er mat for soppen som du selvfølgelig vet alt om)? For du vet vel at det er kartong/papp på utsiden av selve gipsen? Og forresten - gjøres jobben skikkelig, skal det IKKE gå hull på membranen, det forutsettes da selvfølgelig at det brukes membran som holder fuktigheten ute, og at det legges tilstrekkelig tykt lag med tilstrekkelig tørketid mellom (sånn som mange fagfolk ikke gjør fordi de har for dårlig tid, og for dårlig kunnskap). Endret 23. januar 2008 av Arwen
Gjest Murern Skrevet 21. februar 2008 #45 Skrevet 21. februar 2008 Det er mye forvirring rundt fliser,kvalitet og pris. Her er noen pekepinner for hva dere burde sterkt vurdere når dere skal kjøpe fliser. Først: Skal dere dusje rett på flisene? Alle fliser suger vann men i forskjellig grad. Billige fliser suger mer vann og vil misfarget. Fliser er egentlig bare pynten til alt som er bak, du bruker hundrevis av tusen for å få et fint tett bad. Når du drar og kjøper veggfliser til 50kroner er du garantert dårlig kvalitet. Slike billigfliser du kjøper rundtomkring er akkurat på grensen av hva som er lov i norge iforhold til vannoppsug. I realiteten er dette fliser som absolutt ikke egner seg på norske bad. Dette er fliser som godt kan brukes på vaskerom etc der det ikke blir noe særlig form for fukt. Du kan godt spørre deg selv om hva forskjellen er av 2 helt like fliser til 300 kr i prisforskjell. Vannoppsug er en ting men en annen viktig faktor er forskjell i størrelser. Alle fliser varierer i størrelse akkurat som at alle fliser suger vann men i forskjellig grad. Dyrere fliser vil garantere deg at flisene er så godt som helt like i størrelse og du vil få ett bedre resultat. Fugene mellom flisene vil ble penere iforhold til billige fliser der du lett kan få tanning i fugene, dvs at hvis du retter blikket langs veggen vil du se at det går i berg og dalbane. Det er ikke bare at resultatet blir stykt men flisleggeren vil bruke lengre tid på å få dette pent. Det jeg vil frem til med dette er at med fliser ulikt mye annet så får du somregel det du betaler for. kvalitet koster. Vi var inne på Litex plater som jeg så her.. For det første så har litex greit å markedsføre seg veldig bra, det skal de ha. Sannheten er at litex har ikke tette plater, de anbefaler faktisk å smøre hele platen med membran. Ifjor, hadde litex over 10 mill i reklamasjoner pga platene dems ikke er tette. For vanlige 60x60 stendere som er vanlig på bad er du nødt til å bruke 3cm plate med litex men med wedi trenger du ikke mer enn 2cm. Litex har også polystyren på utsiden av platen men wedi har en sementslamming som gir en sterkere plate og lettere og tryggere for eventuell utskiftning av flis uten og ødelegge membran. Skal dere ha skikkelige "våtromsplater" kan dere ta turen innom en som fører merket WEDI. Dette er orginalen av disse platene og kan garantere kvalitet. Flisekompaniet er en av fliskjedene som fører dette. Håper dette hjelper dere litt Hilsen murer
Gjest Gjest_stein_* Skrevet 10. mars 2008 #46 Skrevet 10. mars 2008 Det er mye forvirring rundt fliser,kvalitet og pris. Her er noen pekepinner for hva dere burde sterkt vurdere når dere skal kjøpe fliser. Først: Skal dere dusje rett på flisene? Alle fliser suger vann men i forskjellig grad. Billige fliser suger mer vann og vil misfarget. Fliser er egentlig bare pynten til alt som er bak, du bruker hundrevis av tusen for å få et fint tett bad. Når du drar og kjøper veggfliser til 50kroner er du garantert dårlig kvalitet. Slike billigfliser du kjøper rundtomkring er akkurat på grensen av hva som er lov i norge iforhold til vannoppsug. I realiteten er dette fliser som absolutt ikke egner seg på norske bad. Dette er fliser som godt kan brukes på vaskerom etc der det ikke blir noe særlig form for fukt. Du kan godt spørre deg selv om hva forskjellen er av 2 helt like fliser til 300 kr i prisforskjell. Vannoppsug er en ting men en annen viktig faktor er forskjell i størrelser. Alle fliser varierer i størrelse akkurat som at alle fliser suger vann men i forskjellig grad. Dyrere fliser vil garantere deg at flisene er så godt som helt like i størrelse og du vil få ett bedre resultat. Fugene mellom flisene vil ble penere iforhold til billige fliser der du lett kan få tanning i fugene, dvs at hvis du retter blikket langs veggen vil du se at det går i berg og dalbane. Det er ikke bare at resultatet blir stykt men flisleggeren vil bruke lengre tid på å få dette pent. Det jeg vil frem til med dette er at med fliser ulikt mye annet så får du somregel det du betaler for. kvalitet koster. Vi var inne på Litex plater som jeg så her.. For det første så har litex greit å markedsføre seg veldig bra, det skal de ha. Sannheten er at litex har ikke tette plater, de anbefaler faktisk å smøre hele platen med membran. Ifjor, hadde litex over 10 mill i reklamasjoner pga platene dems ikke er tette. For vanlige 60x60 stendere som er vanlig på bad er du nødt til å bruke 3cm plate med litex men med wedi trenger du ikke mer enn 2cm. Litex har også polystyren på utsiden av platen men wedi har en sementslamming som gir en sterkere plate og lettere og tryggere for eventuell utskiftning av flis uten og ødelegge membran. Skal dere ha skikkelige "våtromsplater" kan dere ta turen innom en som fører merket WEDI. Dette er orginalen av disse platene og kan garantere kvalitet. Flisekompaniet er en av fliskjedene som fører dette. Håper dette hjelper dere litt Hilsen murer Gå inn på www.nettflis.no Der finner du det meste av kvalitet
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2008 #47 Skrevet 14. juni 2008 På Mega Flis er det et enormt utvalg av både billige og dyre fliser. Taen tur dit før du bestemmer deg. :love:
Gjest Gjest_flisa_* Skrevet 29. november 2008 #48 Skrevet 29. november 2008 Jeg hadde holdt meg unna sjapper som ikke har råd til annen beliggenhet enn i bakgården, og som uansett ikke er store nok til å importere annet enn 2 ganger i året. Har aldri lest så mye vås som er skrevet her inne. Gå til en profesjonell aktør. De største er de mest profesjonelle. De har ressurser, flinkere ansatte, større lager og bedre utvalg. Prisene er nesten like. Dersom man sammenligner kvaliteten vil man se at det er forsvinnende liten forskjell. Sjekk omsetningen hos www.levg.no - husk også å sjekke om småsjappene har levert inn regnskapene sine, og for sikkerhets-skyld; sjekk om de er iferd med å gå konkurs før dere kjøper fliser. Hvor skal dere klage hvis butikken som ligger gjemt bak noen bilverksteder eller innimellom gamle rønner plutselig er borte når dere kommer for å supplere 2m2 ekstra? Den første av småbutikkene gikk konkurs for 2 uker siden, det kommer til å gå flere!
sixx Skrevet 2. desember 2008 #49 Skrevet 2. desember 2008 Jeg hadde holdt meg unna sjapper som ikke har råd til annen beliggenhet enn i bakgården, og som uansett ikke er store nok til å importere annet enn 2 ganger i året. Har aldri lest så mye vås som er skrevet her inne. Gå til en profesjonell aktør. De største er de mest profesjonelle. De har ressurser, flinkere ansatte, større lager og bedre utvalg. Prisene er nesten like. Dersom man sammenligner kvaliteten vil man se at det er forsvinnende liten forskjell. Sjekk omsetningen hos www.levg.no - husk også å sjekke om småsjappene har levert inn regnskapene sine, og for sikkerhets-skyld; sjekk om de er iferd med å gå konkurs før dere kjøper fliser. Hvor skal dere klage hvis butikken som ligger gjemt bak noen bilverksteder eller innimellom gamle rønner plutselig er borte når dere kommer for å supplere 2m2 ekstra? Den første av småbutikkene gikk konkurs for 2 uker siden, det kommer til å gå flere! Snakk om å være frekk!! Rådene dine er forresten helt bak mål, men det er sikkert de fleste i stand til å forstå selv. Takke meg til å kjøpe fliser av en murer som driver fra billige lokaler, men vet hva han driver med, fremfor fra et firma som prioriterer flotte utstillingslokaler med 20 år gamle ansatte som ikke vet forskjell på forsiden og baksiden av ei flis.
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #50 Skrevet 10. desember 2008 Ja! Takke meg til å kjøpe fliser av en avdanka og inngrodd murer, som henter inspirasjonen sin i Hjemmet, Se og Hør, og Bonderomantikk - som holder utstillingen sin oppdatert hvert 4.år (skuddår!), og som gjør alt selv; pakker, lager (kreative) utstillinger, kjører truck, bygger om i rønna si, samt legger fliser for kundene sine på kveldstid for å få butikken til å gå rundt. Aller helst svart. Heia Norge. Det er bare i Norge det finnes så mange nisser at disse små-sjappene eksistrer. Heldigvis er vi et demokratisk land, folk kan handle hvor de vil - men å skryte pølsebuer med 5millioner i omsetning opp i skyene faller vel litt på sin egen urimlighet! Ta en runde, se hvilken butikk som passer egen smak. Noen av butikkene kan være vanskelige å få øye på, men fortvil ikke, de er der - men veldig bortgjemte! God flisejakt.
Gjest Murermesteren Skrevet 12. desember 2008 #51 Skrevet 12. desember 2008 Det er mye forvirring rundt fliser,kvalitet og pris. Her er noen pekepinner for hva dere burde sterkt vurdere når dere skal kjøpe fliser. Først: Skal dere dusje rett på flisene? Alle fliser suger vann men i forskjellig grad. Billige fliser suger mer vann og vil misfarget. Fliser er egentlig bare pynten til alt som er bak, du bruker hundrevis av tusen for å få et fint tett bad. Når du drar og kjøper veggfliser til 50kroner er du garantert dårlig kvalitet. Slike billigfliser du kjøper rundtomkring er akkurat på grensen av hva som er lov i norge iforhold til vannoppsug. I realiteten er dette fliser som absolutt ikke egner seg på norske bad. Dette er fliser som godt kan brukes på vaskerom etc der det ikke blir noe særlig form for fukt. Du kan godt spørre deg selv om hva forskjellen er av 2 helt like fliser til 300 kr i prisforskjell. Vannoppsug er en ting men en annen viktig faktor er forskjell i størrelser. Alle fliser varierer i størrelse akkurat som at alle fliser suger vann men i forskjellig grad. Dyrere fliser vil garantere deg at flisene er så godt som helt like i størrelse og du vil få ett bedre resultat. Fugene mellom flisene vil ble penere iforhold til billige fliser der du lett kan få tanning i fugene, dvs at hvis du retter blikket langs veggen vil du se at det går i berg og dalbane. Det er ikke bare at resultatet blir stykt men flisleggeren vil bruke lengre tid på å få dette pent. Det jeg vil frem til med dette er at med fliser ulikt mye annet så får du somregel det du betaler for. kvalitet koster. Vi var inne på Litex plater som jeg så her.. For det første så har litex greit å markedsføre seg veldig bra, det skal de ha. Sannheten er at litex har ikke tette plater, de anbefaler faktisk å smøre hele platen med membran. Ifjor, hadde litex over 10 mill i reklamasjoner pga platene dems ikke er tette. For vanlige 60x60 stendere som er vanlig på bad er du nødt til å bruke 3cm plate med litex men med wedi trenger du ikke mer enn 2cm. Litex har også polystyren på utsiden av platen men wedi har en sementslamming som gir en sterkere plate og lettere og tryggere for eventuell utskiftning av flis uten og ødelegge membran. Skal dere ha skikkelige "våtromsplater" kan dere ta turen innom en som fører merket WEDI. Dette er orginalen av disse platene og kan garantere kvalitet. Flisekompaniet er en av fliskjedene som fører dette. Håper dette hjelper dere litt Hilsen murer Wedi selges hos de seriøse aktørene! Fagflis, TM Bergersen og Flisekompaniet. Disse tre har gjennomgående bedre kvalitet, bredere utvalg og mer profesjonell betjening enn de øvrige butikkene som er nevnt i denne tråden! Sikkert ikke tilfeldig at disse tre også er de største aktørene i markedet. Så dere får ha meg unnskyldt alle som liker billigfliser, dårlige lokaler og besserwissere (gamle murere/fliseleggere) bak disken...
Gjest Flismann Skrevet 2. november 2009 #52 Skrevet 2. november 2009 Fant denne tråden tilfeldig...og føler at jeg må legge inn et svar da jeg blir litt provosert av enkelte av svarene. Noen ser ut til å bedømme fagkunnskap og seriøsitet utifra hvor flotte lokaler og utstilinger forretningen har. Arbeider selv hos en liten flisbutikk, og anser vår forretning for å være minst like seriøs som kjedebutikkene her i byen. Joda, vi setter opp utstillingene selv...og ja vi kjører varene på plass etter stengetid. Vi har nemlig ikke råd til å ha et titalls ansatte så vi gjør alle forskjellige oppgaver. Vårt lokale er heller ikke det største og flotteste, men vi sørger for at de blir oppdatert jevnlig etterhvert som nyhetene kommer inn. Vi deltar også på flismesser sammen med de store kjedene, og følger trendene på flisfronten. Forskjellen er at vi handler ikke inn 10 000m2 av hver type, ,men ser an hva vi har plass til på lageret og hva som er mest populært. Dette gjør da også at det er lettere å ha større bredde i sortementet vs. kjedebutikkene. Firmaet har 30års erfaring med fliser og flislegging, og denne kunnskapen er det mange som vet å benytte seg av. Vil kanskje si at det er vår fremste egenskap som flisbutikk i konkurranse med de store kjedene. De som kaller oss "besserwissere" får heller lese til seg kunnskap på nettet, spørre naboen og prøve seg frem... Til slutt vil jeg si at joda, de store blir enda større når det er gode tider. En slik satsing koster penger, og det er lettere for en kjede enn for enkeltstående fagbutikker. Vi har ikke råd til den aggressive markedsføringen som kreves for å holde tritt med de store med hensyn på omsetningen. Vi har likevel en solid kundemasse med fornøyde kunder som vi tar vare på med god service og oppfølging om det skulle være nødvendig. Det er derfor helt feil å bedømme seriøsitet ut i fra manglende evne til aggressiv markedsføring og strøkne lokaler med mye luft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå