Gå til innhold

Lim til pepperkakehus..

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg og min kjære skal sette sammen pepperkakehus. Og vil helst bruke melis istedet for knekk som lim.. Er det like bra? Eller fungerer hvertfall..?

Har glasur-oppskrift på 5dl melis og ett egg. Funker den?

Eggene vi har gikk ut på dato for 3-4 dager siden. Kan de brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke svare på det om lim, men for å sjekke eggene kan du legge ett og ett i en beholder med vann. Om de flyter opp kan de ikke brukes, hvis de holder seg på bunn er de ok.

(tror hvertfall det er sånn)

Tror du lukter om de er dårlige også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som oftes holder egg seg opp til en 2-3 uker etter dato har gått ut. Dette er visst en sikring for butikker for at det ikke er noen som skal bli syke. Samme er det ofte med klær, de kan som oftes vaskes noen grader mer enn det står. (men dette gjelder ikke alle klær, og all mat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melis (med egg) funker bra, men tar litt tid før den størkner, så forbered deg på å holde ting på plass en god stund til det stivner. Knekk er mye søl, men når det sitter, så sitter det bom fast også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_trådstarter_*

Pepperkakehuset var allerede litt ødelagt da jeg tok det ut av eska. :lur: Melislimet satt dårlig... Det ble enda mer ødelagt og jeg ga faen i å prøve å fikse.

Skal prøve på nytt i morgen, med et hus som skal i ovnen litt først, for å få bort all kondens eller noe(?). Prøver nok med knekk da.

Kan noen gi meg detaljert bruksanvisning?Hvordan lage knekk, hvilke biter bør settes sammen først osv...

Har ikke tålmodighet til å prøve meg frem, feile og prøve igjen mange ganger... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke tålmodigheten med melis, så har brukt knekk.

Da tar du sukker i ei gryte og smelter det. Jeg tror du må la det ligge stille til sukkeret begynner å bli flytendes så kan du fosiktig røre og når det er rennende og brunt må du røre hele tiden. Bruk en stor nok gryte så du kan dyppe veggene nedi gryta, da blir det mindre søl.

Når det er gjort så er det på tide å sette sammen veggene. Da tar jeg en lang vegg og dypper i knekken så fester jeg den ene kortveggen på. Gjør det samme igjen med en lang vegg og fester på den andre siden av den korte veggen. Da har jeg allerede 3 vegger satt sammen. Så holder jeg i den korte veggen å dypper langveggene nedi knekken å setter på den siste korte veggen. Denne måten går raskt og det er lite søl, dessuten stivner knekk fort. Nå står veggene klare og jeg bruke så en skje å klæsjer oppå der taket skal sitte. Tar en takbit av gangen. Pipa bruker samme fremgangsmåte som veggene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker limpistol på pepperkakehuset. Eller superlim. Ingen her som spiser det etter at det har stått fremme i tre uker uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som oftes holder egg seg opp til en 2-3 uker etter dato har gått ut. Dette er visst en sikring for butikker for at det ikke er noen som skal bli syke. Samme er det ofte med klær, de kan som oftes vaskes noen grader mer enn det står. (men dette gjelder ikke alle klær, og all mat)

Litt off topic, men... Egg kan spises både en og to måneder etter at datoen er utløpt. Ikke noe problem. Egg hadde lengre holdbarhetsdato før, men så måtte vi forholde oss til noen direktiver fra EU/EØS-direktiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker limpistol på pepperkakehuset. Eller superlim. Ingen her som spiser det etter at det har stått fremme i tre uker uansett.

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...