Gå til innhold

Hva er det egentlig meningen man skal leve av i fengsel

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

Hei.

Min kjære skal i fengsel på nyåret, han skal bare sone 30 dager og har vist om det lenge, så for oss er det ikke noe problem.

Men jeg begynte å tenke på hva gjør man når den ene partneren og kanskje hovedforsørgerenmå i fenglsel for en lenger periode? Får man da dekket de faste utgiftene? Eller hva er det meningen man skal leve av? Kan resten av familien risikere å havne på gata??

Hmmm, bare lurer

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom den som skal i fengsel har jobb så kan han ta ut ferie for den tiden (her: 30 dager så da er det mulig) slik at familien kan leve av feriepengene. Kip måte å tilbringe "ferien" på da, men man får iallfall det økonomiske til å gå rundt.

Skrevet

Takk for link.

Ja, som jeg skrev over så er det ikke noe problem for meg og min kjære. For det første så har vi visst om at han skal sone lenge, slik at vi kan forbedrede oss økonomisk på det, vi har helt grei økonomi, jeg er i full jobb osv. Han har spart 2 uker ferie i år og bruker 2 uker av nesteårs ferie. Arb. giver og alle vet han skal inn og lage paller i noen uker, så for oss får det ikke noen konsekvenser.

Men tenkte mer generelt... ER jo mange som får mye lengre dommer og kanskje ikke har så godt utgangspunkt som oss...

Skrevet
Takk for link.

Ja, som jeg skrev over så er det ikke noe problem for meg og min kjære. For det første så har vi visst om at han skal sone lenge, slik at vi kan forbedrede oss økonomisk på det, vi har helt grei økonomi, jeg er i full jobb osv. Han har spart 2 uker ferie i år og bruker 2 uker av nesteårs ferie. Arb. giver og alle vet han skal inn og lage paller i noen uker, så for oss får det ikke noen konsekvenser.

Men tenkte mer generelt... ER jo mange som får mye lengre dommer og kanskje ikke har så godt utgangspunkt som oss...

DET bør jo folk tenke på FØR de begår lovbrudd som gir lengre fengselsstraffer...

Skrevet

Jada, men det er ikke nødvendigvis den som sitter i fengsel jeg tenker på da, det er de pårørende. Eks hans hjemmeverede hustru som ikke har kjennskap til hva han driver med. Eller som i mange husstander der man trenger to inntekter.

Jeg snakket heller ikke om hva folk burde tenke på før de begår ulovlige handlinger, men baksiden av dette.

Det er mange grunner til at folk havner i fengsel, det er feil å dømme folk bare forsi de begår en feil, kanskje av grunner du ikke har forutsetning for å uttale deg om.

Min kjæreste skal i fenglsel pga en konkurs for noen årsiden, der han var litt naiv og gjorde noen feilvurderinger... Sånt kan skje. Mannen til en veninne av mor måtte inn å sone for uforsettelig drap etter en trafikkulykke for noen år siden... Ja, han holdt litt høy fart, men han hadde da ingen planer om å begå en kriminell handling fordet....

Skrevet

Man får klare seg på det man har utbetalt selv. Dessuten får de som sitter inne "dagpenger" som de i stedet for dop og røyk kan bruke på familien som er igjen utenfor murene. Sorry, altså - lite sympati - ikke noe vanskeligere for de som sitter igjen utenfor murene enn for de som er blitt enker/enkemenn brått. Hvis man er så dum at man velger å være hjemmeværende og satse på andre inntekt, får man bare ha det så godt. For øvrig vil familien som er igjen på utsida uten inntekt også kunne få sosialstønad dersom de tilfredsstiller visse kriterier. Og en hjemmeværende voksen kan komme seg ut i jobb.

Skrevet
Men jeg begynte å tenke på hva gjør man når den ene partneren og kanskje hovedforsørgerenmå i fenglsel for en lenger periode? Får man da dekket de faste utgiftene? Eller hva er det meningen man skal leve av? Kan resten av familien risikere å havne på gata??

Man får ikke dekket de faste utgiftene. Dersom X settes i fengsel, må Y forsørge seg selv. Dersom Y ikke er i stand til å forsørge seg selv, vil hun/han kunne ha krav på sosialstønad. Sosialstønad er sikkerhetsnettet i samfunnet og skal gi dekning til livsopphold.

Skrevet

Uten at jeg vet vil jeg tro at det vil være en økonomisk ulempe å være gift med en som sitter inne kontra det å skille seg.

Skrevet

Dersom man satser alt på 1 persons inntekt så må man uansett ta høyde for uforutsette hendelser, være seg langvarig sykdom, død eller andre ting som "stopper" forventet inntekt. Sykdom/uføre kan man kjøpe forsikringer for, ellers må man vel spare litt penger på si som kan brukes i tilfeller som ikke dekkes av forsikring.

Personlig forstår jeg ikke at noen tør å gjøre seg økonomisk avhengig av kun 1 inntekt. Greit nok dersom den andre part lett kan gå ut i arbeid dersom det er nødvendig, men å være avhengig av 1 inntekt og 1 person alene virker ganske uforsvarlig. Syns forøvrig heller ikke det er helt ok at samfunnet skal gi sos.stønad sånn uten videre til hjemmeværende husfruer som har gjort seg økonomisk avhengig av mannen sin og etterpå ikke klarer å overleve økonomisk på egenhånd. Det burde man tenkt på før man valgte en slik løsning.

Skrevet

Det har vel ikke så mye med temaet å gjøre, men hvis man velger å gå hjemme med barna til de feks er 2år, så er man dum??

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Det har vel ikke så mye med temaet å gjøre, men hvis man velger å gå hjemme med barna til de feks er 2år, så er man dum??

Det er helt greit å gå hjemme med barna så lenge man har råd til det. Dersom samboeren/ektefellen din havner i fengsel eller noe sånt sier det seg selv at man må skaffe seg en jobb. Man er ikke så veldig smart hvis man ikke klarer å takle utforutsette hendelser nei.

Skrevet

Nei ikke dum, og tidsperspektivet er litt av poenget her. Være hjemme i en periode er en ting (men selv da bør man planlegge med uforutsette endringer i økonomien), planlegge å være hjemme på ubestemt tid uten noen mulighet til å gå ut i arbeid og uten å "spare" til et sikkerhetsnett dersom personen med inntekt blir langvarig syk, ufør eller rett og slett dør er idioti.

Det behøver ikke dreie seg om å være hjemmeværende heller. Samboer og jeg har dratt på oss et lån som beregner seg på 2 inntekter. Vi må da selvsagt ta høyde for at minst 1 av oss i en periode (eller for alltid dersom ulykken er ute) vil være uten inntekt. Ulykkesforsikring og livsforsikring er et must, selvsagt krysset på hverandre. Han forsikrer meg og motsatt. Vi står begge ansvarlige for lånene våre og jeg vil da for pokker meg ikke gå konk dersom sambo blir ufør eller dør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...