Gå til innhold

Utkastelse/erstatning fra sosialkontor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, idag fikk vi 4 som bor i et kollektiv som vi leier, beskjed om å flytte ut til 1/1 pga det mangler en sum på depositumkontoen som ikke er betalt enda. Den som ikke har betalt er uføretrygdet og skal få dekket sin del av depositumet av sosialkontoret, men har ventet nå i 1 år på at s.kontoret skal få rompa i gir.

Huseier har lov til å kaste oss ut, pga leiekontrakten gjelder ikke siden ikke hele dep.beløpet er inne. Sier han.. Han vil heller ikke vente på at s.kontoret skal behandle saken ferdig.

Men det jeg lurer på...siden dette da rammer 4 stk uskyldige, har vi da krav på erstatning fra sosialkontoret? De har da tross alt satt oss i en vanskelig livs situasjon, som vi som har betalt depositumet ikke har spurt om..

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Dallandra
Skrevet

Min erfaring som utleier er at sosialkontoret ikke stiller med depositum, men med en betalingsgaranti. Denne betalingsgarantien pleier å bli godtatt på lik linje med depositum av de fleste.

Å tro at sosialkontoret stiller med erstatning er jeg redd for at er i overkant optimistisk dessverre.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det tror jeg ikke. I saker med kollektiv etc. pleier det ofte være mange kjipe saker slik som dette fordi man i mange tilfeller er kollektivt(haha) ansvarlige for at husleier, depositum etc. skal betales inn. Slik har en del kjipe konsekvenser om noe ikke betales inn.

Kan ikke dere betale 1/3 av det resterende beløpet inn i tillegg selv da? Det kan jo til og med være slik at dere faktisk vil være villige til å betale det beløpet for at dere skal slippe å stresse og flytte etc.? Eller er sjansene for å få pengene igjen lik null?

Skrevet

Depositumet får vi nok igjen, har bodd her i 4 år og har oppført oss eksemplarisk, og alltid betalt husleien i tide. Er bare vanlig slitasje i l.heten.

Hun som er uførtrygdet flyttet inn for et år siden, før det var det "faste" som bodde her de åra.

Uansett vil vi faktisk flytte nå da, så det positive i det er at vi slipper selv og finne noen som vil ta over og så må passe i sammen :)

Mn bare lurte på om kanskje s.kontoret kunne slengt inn litt ekstra til utgifter med flytting siden vi må ut før den 1/1 og det er faktisk deres skyld og det går ut over uskyldige som "mister" sitt hjem.

Elr kanskje jeg skal ringe VG og si at s.kontoret har en sniggel i rompa og har fått kasta ut 4 uskyldige mennesker i disse juletider :fnise:

Neida.. :skratte:

Skrevet
Denne betalingsgarantien pleier å bli godtatt på lik linje med depositum av de fleste.

Denne garantien skal bli godtatt på lik linje med depositum, selv om den ikke gir like god dekning. Dersom personen får en slik garanti, og har kontrakt, så kan han/hun ikke kastes ut pga manglende depositum.

Det jeg ville gjort i ts situasjon er at de tre andre spleiser på denne delen av depositumet, siden de får denne igjen når de flytter. Men siden de nå skal flytte uansett tror jeg ikke de har så mye å komme med ovenfor sosialkontoret.

Skrevet

Har de virkelig lov til å kaste dere ut på så kort varsel? Greit nok å kaste ut hun som ikke har betalt, men alle? Synes det høres litt rart ut jeg, men er jo ingen ekspert på dette området.

Skrevet

Jeg er heller ikke noen ekspert på området, men synes også at det er rart at alle kan kastes ut hvis det er bare en som ikke har betalt. Men hvis dere sammen skrev kontrakten, så er det sikkert slik reglene er.

Har de virkelig lov til å kaste dere ut på så kort varsel? Greit nok å kaste ut hun som ikke har betalt, men alle? Synes det høres litt rart ut jeg, men er jo ingen ekspert på dette området.
Skrevet

For det er bare en i kolleltivet som egentlig leier..så betaler vi andre til han. Og han leier igjen av han som eier l.heten..

Skrevet

I forhold til det jeg får ut av Forvaltningsloven skal søker få midlertidig svar fra sosialkontoret innen en mnd i enkeltvedtak. Uføretrygd gir dog ingen automatisk rett ti sosiale ytelser, så kan det være at denne har fått avslag og ikke tør fortelle det til dere andre? 1 års behandlingstid skjer ikke om søknaden er korrekt.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det tenkte jeg også. Det er kanskje lettere å skylde på treg saksbehandling enn å stå der i den ubehagelige situasjonen å måtte si at man hadde fått nei.

Skrevet
1 års behandlingstid skjer ikke om søknaden er korrekt.

Og vi av oss som har vært mye i kontakt med NAV, vet at frister for behandlingstid gir de ofte totalt blaffen i. De setter en frist for seg selv (siden de er pliktige til det), men de overholder den ikke nødvendigvis.

Og et års behandlingstid på en søknad er nok slett ikke sjeldent, dessverre... Jeg har opplevd at de har brukt over to år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...